گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

برق کشی ساختمان

برق کشی ساختمان شامل سیم کشی ساختمان و نصب جعبه فیوز و آنتن مرکزی با نظارت مهندسی

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله برق کشی ساختمان

برق کشی ساختمان

برق کشی ساختمان به مجموعه کارهای برق ساختمان اعم از اصلاح و نوسازی سیم های برق ساختمان ، تعویض و تعبیه پریز برق و کلید برق ، نور مخفی سقفی ، دیوارکوب و نورپردازی داخلی ، بهینه سازی فیوز ها و نوسازی و نصب جعبه فیوز ، تابلو برق ، آنتن مرکزی ، سیستم های امنیتی و … گفته میشود. طراحی داخلی پیش از برق کشی ساختمان یکی از مهمترین فاکتورهای اصلاح سیستم برق ساختمان در بازسازی است ( مخصوصاً نور مخفی ) به نحوی که تعیین محل های نورپردازی ( نورپردازی دیوارکوب و نور مخفی ) مطلوب باید پیش از برق کشی ساختمان معین شود تا سیستم نورپردازی توکار اجرا شود در غیر اینصورت برق کشی ساختمان روکار خواهد بود که طبیعتاً جلوه خوشایندی را به همراه نخواهد داشت. همچنین آشپزخانه واحد مسکونی نیاز به برق کشی مهندسی و اصولی دارد. محل قرارگیری پریزها در آشپزخانه و نوع کاربرد هر پریز بسیار مهم است. به عنوان مثال نباید پریز دستگاه ماشین لباسشویی و مایکروفر یا فر گازی در کنار هم باشد. زیرا در صورت استفاده همزمان از این دو دستگاه فشار بالا بر خط سیم راد افشان سحر منجر به آب شدن روکش سیم میشود. همچنین سی انتظار برای هود و نور چراغ های زیر کابینت آشپزخانه نباید فراموش شود. با توجه به اینکه برای نور زیر کابینتی از لامپ LED استفاده میشود استفاده از سیم 1/5 برای این منظور کافی است.

به عنوان یک قانون کلی برای سیم کشی پریز برق از سیم 2/5 و برای سیم کشی روشنایی از سیم 1/5 استفاده میشود. همچنین برای روشنایی از فیوز مینیاتوری تیپ B و برای پریز بهتر است از فیوز مینیاتوری تیپ C استفاده شود. همچنین بهتر است از فیوز حداقل 25 آمپری استفاده شود. در غیر اینصورت با کشش بیش از حد برق توسط لوازم منزل احتمال داغ شدن فیوز و پریدن آن بسیار محتمل است. برخی از کارفرمایان از دستگاه استابیلایزر استفاده میکنند. دستگاه استابیلایزر که در ایران با نام فاراتل شناخته میشود دستگاهی است که از نوسان برق جلوگیری میکند. در واقع دستگاه فاراتل جلوی شوک ناشی از نوسانات برق شهری را میگیرد. برای استفاده از دستگاه استابلایزر در خانه ابتدا در نزدیکی محل جعبه فیوز به عنوان مثال در کناف مکان مناسبی را تعبیه میکنیم. با توجه به اینکه وزن دستگاه استابیلایزر در حدود 40 کیلوگرم است باید از مقاومت محل ساخته شده اطمینان پیدا کرد. سپس برق شهری که از کنتور اصلی ساختمان آمده را باید به دستگاه استابیلایزر متصل کرد و از دستگاه به جعبه فیوز خروجی گرفت. به این صورت کل برق کشی ساختمان به دستگاه نوسان گیری برق شهری یا استابیلایزر مجهز خواهد شد.

تعیین قطر سیم البرز مصرفی بر اساس جدول مهندسی برق ساختمان صورت میگیرد. به نحوی که تعیین علمی قطر سیم از بروز افت آمپر و نوسانات ولتاژ مخصوصاً در ساختمانهای اداری و تجاری و منازلی که از چندین هواساز پرمصرف استفاده میکنند جلوگیری میکند. چنانچه جعبه فیوز متناسب با آمپر مصرفی انتخاب نشود در ساعات اوج مصرف جعبه فیوز برای جلوگیری از آسیب وسایل برقی سیستم برق را قطع خواهد کرد که اصطلاحاً فیوز میپرد.

قطع متناوب و آزاردهنده جعبه فیوز ها معمولاً در ساختمانهای تجاری رخ میدهد که انتخاب جعبه فیوز مناسب در پیشگیری آن بسیار مهم است. همچنین چنانچه قطر و طول سیم متناسب با مصرف برق ساختمان انتخاب نشود، مقاومت جریان در سیم بالا رفته که نتیجتاً منجر به ذوب شدن روکش پلاستیکی سیم و آتش سوزی جعبه فیوز میشود. آتش گرفتن سیم های برق ساختمان بیشتر در واحدهای اداری رخ میدهد که به سادگی و بر اساس جدولهای مهندسی برق کشی ساختمان قابل پیشگیری است.

سیم کشی ساختمان

برای سیم کشی ساختمان نیاز به لوازمی است که هر برق کاری لیست خرید آن را به کارفرما میدهد. برای اجرای سیم کشی ساختمان به لوله پلیکا 20 نسوز لازم است اصطلاحاً به آن لوله برق نیز میگویند. لوله برق در دو نوع خشک و منعطف در بازار موجود است. هرچه وزن لوله پلیکا بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. همچنین برای اتصال لوله برق به یکدیگر از زانویی استفاده میشود. از دیگر مصالح پرکاربرد در سیم کشی ساختمان لوله خرطومی است. لوله خرطومی برق برای سیم کشی در سقف کناف و دیوار کاربرد فراوان دارد. استفاده از لوله برق و خرطومی دو دلیل مهم دارد. یکی آنکه از آسیب دیدن سیم جلوگیری میکند و دیگری اینکه در شرایطی که نیاز به تعویض سیم کشی ساختمان در آینده باشد میتوان با استفاده از فنر مخصوص برق کاری نسبت به تعویض سیم اقدام کرد. از دیگر مصالح پرکاربرد در برق ساختمان قوطی برق است. قوطی برق برای قرارگیری مکانیزم کلید و پریز تعبیه میشود. استفاده از قوطی برق عمیق در ساختمان توصیه میشود. همچنین بهتر است که از سیم افشان به منظور سیم  کشی ساختمان استفاده شود. در صورتی که در ساختمان برق سه فاز پشت کنتور داخل واحد آمده باشد باید از قطعه ای به نام کنترل فاز استفاده کرد تا برق سه فاز را به برق تک فاز تبدیل کرد. استفاده از برق سه فاز در منازل مسکونی برای وسایل معمولی عملاً غیر ممکن است اما برای دستگاه فن کویل سقفی و داکت اسپلیت معمولاً از برق سه فاز استفاده میشود. 

در اکثر ساختمان ها سیستم برق کشی ساختمان و آنتن مرکزی از کف اجرا میشود به نحوی که رشته سیم فاز اصلی از کنتور اصلی ساختمان که معمولاً در خارج از ساختمان و در دسترس مامور سازمان برق تعبیه شده پس از ورود به جعبه فیوز داخل واحد از طریق کف ساختمان به تمامی نقاط ساختمان توزیع میشود. در نتیجه اصلاح و بازسازی کلی سیستم برق کشی ساختمان و آنتن مرکزی و نور مخفی فقط در صورت تخریب کف و اصلاح کلید و پریز از طریق تخریب دیوار امکان پذیر است.

همچنین برای محافظت از پوسیدگی سیم های برق ساختمان و آنتن مرکزی و دسترسی ساده به ابتدا و انتهای مسیر برق کشی ساختمان ، سیم برق را در کف از لوله برق پلیکا و در دیوار از خرطومی برق عبور میدهند. در صورتی که سیم کشی ساختمان از داخل سقف کاذب عبور نکند باید از لوله خرطومی استفاده کرد و استفاده از لوله پلیکا به دلیل عدم انعطاف پذیری مناسب نیست. مزیت اصلی استفاده از لوله پلیکا و خرطومی این است که چنانچه پس از مدتی به هر علتی جریان برق سیم قطع شد میتوان با فنر مخصوص سیم جدید را جایگزین سیم قبلی کرد بدون اینکه هیچگونه خسارتی به گچ کاری دیوار یا کف وارد شود.

برقکشی کلید پانلی
برق کشی کلید پانلی
برقکشی منزل
برق کشی منزل
قبل از برقکشی ساختمان
برق کشی ساختمان از جعبه فیوز - قبل
بعد از برقکشی ساختمان
برق کشی ساختمان از جعبه فیوز - بعد
نصب جعبه فیوز و سیم کشی جعبه فیوز
نصب جعبه فیوز
لوله برق پلیکا در دیوار
لوله گذاری برق ساختمان در دیوار
برقکشی و نصب کلید و پریز ساختمان
برق کشی ساختمان
سیم کشی منزل
سیم کشی منزل
سیم کشی برق حیاط خلوت برای نورپردازی
برق کشی حیاط خلوت
لوله برق پلیکا در کف
لوله گذاری برق ساختمان در کف
ماهیچه کشی بر روی لوله برق
سیم کشی برق ساختمان
برقکشی ساختمان مسکونی
برق کشی ساختمان مسکونی
برقکشی آپارتمان
برق کشی منزل
سیم کشی آنتن مرکزی
سیم کشی آنتن مرکزی
حفاظت از لوله برق در کف
سیم کشی ساختمان
پانل آیفون تصویری لمسی
آیفون تصویری با صفحه لمسی
سیم کشی ساختمان مسکونی
سیم کشی ساختمان مسکونی
پایه آیفون سنگی جلوی در ورودی
پایه آیفون سنگ طبیعی
آیفون تصویری رنگی و لمسی
آیفون تصویری
پایه آیفون ورودی لابی ساختمان
پایه آیفون سنگی
پریز برق در لاله زار
انواع پریز برق
کلید برق در لاله زار
انواع کلید برق
لوله برق پی وی سی
لوله برق پلیکا
لوله خرطومی برق و قاب پریز
لوله خرطومی برق
سیم کشی برق پریز از سقف
ضوابط لوله گذاری برق کشی ساختمان در سقف
سیم کشی برق پریز از کف
ضوابط لوله گذاری برق کشی ساختمان در کف

سوالات متداول برق کشی ساختمان

معمولاً هزینه اجرت برق کار معادل نیمی از فاکتور اجناس خریداری شده میباشد. البته تعیین قیمت برق کشی به این روش بسیار حدودی است.

برای سیم کشی لوستر و پریزهای اصلی بهتر است از سیم ۲.۵ استفاده شود. استفاده از سیم ضعیفتر باعث آتش سوزی سیم در تجهیزات با مصرف برق بالا میشود.

هرچه میزان مس در سیم برقکشی بیشتر باشد قیمت آن بالاتر است. در زمان خرید انواع سیم برق حتماً به مهر استاندارد توجه کنید. در غیر اینصورت آتش سوزی سیم خیلی محتمل است.

اصطلاحاً به پریز برق شعله میگویند. یکی از روش های تعیین قیمت مخصوصاً در پروژه های کوچک بر اساس تعداد شعله یا تعداد پریز برق است.

استفاده از فیوز با آمپراژ پایین و مصرف بالای برق به خصوص به وسیله کولر گازی باعث پریدن فیوز میشود. بهتر است فیوز مینیاتوری با آمپراژ بالاتر استفاده شود. البته حداکثر آمپراژ فیوز با آمپر برق واحد باید متناسب باشد.

روی قبض برق شما آمپر برق منزل نوشته شده است. در صورتیکه نیاز به آمپراژ بالاتری داشته باشید میتوانید با درخواست به اداره برق منطقه محل سکونت نسبت به افزایش آمپراژ برق واحد اقدام کنید.

بله، ما در فروشگاه شهرک غرب تهران تمام اجناس مورد نیاز برقکشی ساختمان را با حداکثر تخفیف و زیر قیمت لیست به شما ارائه میکنیم. همچنین بهترین استادکارهای برقکشی و با تحصیلات مرتبط را برای سیم کشی واحد شما میفرستیم.

پرسش و پاسخ برق کشی ساختمان

تعداد پرسش و پاسخ : 17

17 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر قیمت برق کاری یک واحد ۷۵ متری بدون ارت و هالوژن و اعلام حریق بصورت شعله ای چقدر میشود تهران نو

    1. سلام.. لطفاً برای مشاوره بیشتر از طریق پیامرسان واتساپ با ما در تماس باشید.
      شماره واتساپ مهندس صادقی : 09121022495

  2. اجرای سیم کشی و رفع اتصالات کلی ساختمان ، مغازه ،ویلا و غیره….. – رفع اتصالات و تعویض سیم ها و فیوز های معیوب و سوخته
    – اجرای نور پردازی مغازه و ساختمان بصورت ریموت کنترل
    – اجرای سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ و AHD و انتقال تصویر به موبایل بصورت رایگان
    – ریسه کشی و نورپردازی شیشه مغازه و زیر کابینتی
    -اجرای و نصب تابلو برق ساختمان های چند طبقه
    – نصب انواع سانسور های راه پله،فتوسل،چشمی و.. – نصب انواع آیفون ساده و تصویری
    – نصب ریموت کنترل بر روی آیفون و درب مغازه ها جهت باز کردن درب
    – نصب انواع لوستر سوزنی ،شاخه ای و سقفی وLED
    – اجرای انواع نور مخفی سقفی ،زمینی ،آویز، ویترین مغازه
    – اجرای نور مخفی و نصب هالوژن با قابلیت کنترل از راه دور
    – اجرای سیستم اعلام حریق
    – در اسرع وقت وبا کیفیت بالا و قیمت مناسب
    برق ساختمان نصب آیفون نصب اعلان حریق اتصالات ساختمانی لوله گذاری و سیم کشی نور مخفی لوستر ریموت برای لوستر

  3. سلام از کانال تان که برای ما خدمات می کنید تشکر من از افغانستان هستم شما می‌دانید در افغانستان یک تحولات عظیمی به وجود آمد و من خودم کار برق ساختمان را می کنم ولی در بعضی قسمت مشکل دارم مثلا در سیستم سیم کشی انترنت و ضد حریق ساختمان ها . از جناب شما خواهشمندم که با من در این عرصه کمک مان کنید نقشه یا کتاب را برایم بفرستید تشکر.

    1. سلام.. امیدواریم که صلح به افغانستان برگردد. شما میتوانید از قسمت مرکز آموزش به کتاب ها و فایل های آموزشی در مورد برق کشی ساختمان دسترسی پیدا کنید. در بالای سایت در قیمت منو بر روی مرکز آموزش کلیک کنید و در صفحه جدید کتاب آموزشی مورد نظر خود را دانلود کنید.. انشاالله که همیشه موفق باشید.

  4. سلام آقای مهندس
    لطفاً راجع به هزینه های برق کشی ساختمان توضیح بدهید.. من قیمت هایی که در بازار میگیرم خیلی متغیر هست. آیا هزینه برق کشی اصول خاصی دارد؟

    1. سلام.. هزینه برق کشی ساختمان با توجه به آیتم های برق کشی تعیین میشود به عنوان مثال هزینه بستن جعبه فیوز یک نرخ تقریباً ثابتی دارد و معمولاً سیم کشی پریز و کلید و سیم کشی روشنایی نیز به صورت متری تعیین میشود. همچنین با توجه به تعداد پریزها که به آن اصطلاحاً شعله میگویند هزینه تقریباً مشخصی دارد. همچنین معمولاً سیم کشی و نصب لوستر و روشنایی سقفی به صورت تعدادی محاسبه میشود. همچنین با توجه به قیمت واحد بستن و سیم کشی هالوژن ها میتوان قیمت کلی سیم کشی ساختمان را برآورد کرد. همچنین در صورتی که از استابیلایزر و یا اصطلاحاً فاراتل استفاده کنید هزینه ای جداگانه برای سیم کشی آن از جعبه فیوز گرفته خواهد شد و با توجه به تمامی موارد میتوان نسبت به استعلام قیمت اقدام کرد. در هر حال بهتر است که پیش از استعلام قیمت برق کشی ساختمان از تجربه و تخصص برق کار اطمینان حاصل کنید. برای تعیین وقت بازدید استادکار حرفه ای و مطمئن برق کار لطفاً با شماره های دفتر و یا واتساپ با ما در ارتباط باشید.
      واتساپ مهندس صادقی : 09121022495

  5. سلام وقت بخیر
    امکانش هست من به عنوان کمک دست برقکار بتونم با شما همکاری کنم به عنوان کارآموز؟
    محمد33 ساله

  6. سلام جناب مهندس
    محاسبات تقریبی مصرف سیم در ساختمان را توضیح میدهید؟
    سپاسگزارم

    1. بنا بر تجربه طی این 18 سال محاسبه سرانگشتی سیم کشی ساختمان برای یک واحد آپارتمانی 100 تا 120 متر مربعی و دارای سیستم اعلام حریق و رنگبندی سیم مصرفی به شرح زیر میباشد : 1- سیم 1.5 قرمز : 100 متر برای مصارف روشنایی و ارتباطی. 2- سیم 1.5سبز : 150 متر برای مصارف روشنایی و برگشتی. 3- سیم 1.5 آبی : 170 متر برای مصارف روشنایی. 4- سیم 1.5 زرد : 170 متر برای مصارف روشنایی. 5- سیم 1.5 در سه رنگ مختلف غیر از رنگ زرد و از هر کدام 60 متر برای مصارف سیستم اعلام حریق. 6- سیم 2.5 قرمز : 150 متر برای مصارف پریز برق. 7- سیم 2.5 زرد : 150 متر برای مصارف پریز برق. 8- سیم 2.5 آبی : 150 متر برای مصارف پریز برق. 9- کابل تلفن دو زوج : 60 متر فقط برای مصرف داخل واحد. 10- کابل آنتن : 50 متر فقط برای مصرف داخل واحد. 11- کابل آیفون : 50 متر فقط برای مصرف داخل واحد. 12- کابل کولر آبی : 10 متر فقط برای مصرف داخل واحد. به عنوان تجربه استفاده از سیم راد افشان سحر توصیه میشود که میتوانید به صورت غیر حضوری نسبت به خرید آن از فروشگاه آنلاین اقدام کنید. هر کلاف سیم راد افشان سحر 100 متر طول است.

  7. سلام مهندس
    کلید محافظ جان را چه زمانی استفاده میکنند؟

    1. کلید محافظ جان یا کلید RCD ( Residual Current Device ) در مدار برق کشی ساختمان در صورت وجود نشتی جریان در حدود 5 تا 30 میلی آمپر برای قطع اتصال مدار طراحی شده است. کلید محافظ جان در برابر اتصال کوتاه مدار و یا جریان بیش از حد محافظتی ایجاد نمیکند و از این رو نمیتواند جایگزین فیوز در برق کشی باشد. مطابق مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان ایران از انواع کلید محافظ جان میتوان برای قطع مدار تغذیه در صورت تماس هادی برق دار مدار با یکی از موارد زیر استفاده نمود : 1- بدنه های هادی لوازم و تجهیزات برقی. 2- هادی های بیگانه که در تماس با زمین باشند. 3- هرگونه نشت جریان از مدار به زمین. کلید محافظ جان RCCB حفاظت اتصال کوتاه و اضافه بار ندارد و باید قبل از کلید محافظ جان از فیوز مینیاتوری در مدار استفاده کرد. همچنین کلید محافظ جان در رنج آمپراژ 6 آمپر تا 100 آمپر ساخته میشود و در دمای 35 درجه سانتیگراد زیر صفر تا 7 درجه سانتیگراد بالای صفر فعالیت میکند. برای برق تکفاز از کلید محافظ جان دو پل و برای برق سه فاز از کلید محافظ جان چهار پل استفاده میشود.

  8. سلام برای برق کشی ساختمان برق کار به من معرفی میکنید

    1. سلام.. برای برقکاری ساختمان لطفاً با شماره های دفتر تماس حاصل کنید و یا از طریق واتساپ نسبت به تعیین وقت برای بازدید اقدام کنید. همکاران ما در اسرع وقت برای معرفی برقکار و استعلام هزینه از محل پروژه شما بازدید خواهند کرد.
      موبایل مهندس صادقی : 09121022495

  9. من میخواهم برق کشی ساختمان را عوض کنم سوالی که دارم این است که برای پریز و روشنایی از چه سیمی و با چه برندی اسفتاده کنم بهتره؟
    مرسی از پیجتون

    1. سلام.. توصیه ما این است که از برند راد افشان سحر استفاده کنید. برای برق کشی پریز از سیم 2.5 راد افشان سحر و برای برق کشی پریز از سیم 1.5 راد افشان سحر استفاده کنید. همچنین بهتر است از فیوز مینیاتوری تیپ C استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *