گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

روانشناسی رنگها

طراح و مجری رنگ اتاق خواب ، رنگ خانه ، رنگ دیوار و رنگ منزل بر اساس روانشناسی رنگها

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله روانشناسی رنگها

رنگ در دکوراسیون

روانشناسی رنگها می‌تواند عامل تأثیرگذاری هم در طراحی داخلی و هم در نمای ساختمان خانه به شمار رود. به طور کلی رنگ خانه شامل رنگ دیوار و رنگ اتاق خواب و رنگ آشپزخانه یا رنگ کابینت آشپزخانه اولین عاملی است که نظر بیننده را به خود جذب می‌کند. به عنوان مثال اگر قصد فروش خانه خود را دارید یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای جذب مشتری بیشتری انجام دهید نقاشی ساختمان است. رنگ سفید یکی از گزینه‌هایی است که با انتخاب آن می‌توانید امید بیشتری به سریع‌تر فروش رفتن خانه خود داشته باشید.

به عنوان قاعده کلی در روانشناسی رنگها هنگام فروش باید در نظر داشت که خریدار از چه رنگی خوشش می‌آید. به عنوان مثال در ایران تمایل به رنگ سفید از بقیه رنگ ها بیشتر است. به همین دلیل در اکثر خانه های ایرانی رنگ خانه ( رنگ دیوار و رنگ اتاق خواب )، رنگ آشپزخانه ( رنگ کابینت ) عموماً رنگ های روشن ( سفید استخوانی و یا سفید – کرم ) انتخاب می‌شود.

ترکیب رنگ سیاه و سفید

وقتی سیاه و سفید کنار هم قرار می‌گیرند ترکیب کلاسیک و مکملی را به نمایش می‌گذارند که خیره کننده ناب و زنده است این ترکیب در عین حال بی‌پیرایه و برجسته است. ترکیب سیاه و سفید رنگ‌های دیگر را به حالت تعادل در می‌آورد نه بیش از حد بر آن‌ها تأکید می‌کند و نه در سایه خود قرارشان می‌دهد. با توجه به انواع سبک مدرن طراحی امروزه استفاده از انواع کفپوش و پارکت لمینت با رنگ طوسی در دکوراسیون منزل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. خاکستری را هم می‌توان با ترکیب دو رنگ مکمل به دست آورد به هر حال این ترکیب در تعدیل و تأثیر بر رنگ‌های دیگر مؤثر است و در ضمن به برخی رنگ‌ها جلوه‌ای خاص می‌دهد.

ترکیب رنگ زرد و سفید

اگر زرد در کنار رنگ‌هایی مانند قرمز در یک اتاق کوچک و دنج تند به نظر می‌رسد، می‌توان در بعضی جاها آن را با سفید همراه کرد. در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه یک دیوار زرد درخشان در یک انتها می‌تواند یک نقطه کانونی ایجاد کند، توجه را به سوی خود جلب می‌کند تا اتاق طولانی‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد. زرد می‌تواند گرمای کفپوش چوبی پولیش شده یا کابینت‌ها را هم افزایش دهد. به خاطر داشته باشید که این رنگ باعث می‌شود اشیا جلوتر از بقیه به چشم آیند. بیننده در ابتدا همه چیز را به رنگ زرد می‌بیند.

ترکیب رنگ آبی و سفید

رنگی بسیار آرام‌بخش و تسکین دهنده که در انسان ایجاد امنیت و آرامش می‌کند و نگرانی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که در اکثر مطب‌های پزشکی و اتاق‌های جراحی از آن بهره می‌گیرند. آبی را می‌توان برای دکوراسیون اتاق خواب و دکوراسیون سرویس بهداشتی در نظر گرفت. آبی مشهور به این است که ضربان قلب را کاهش می‌دهد و از این نظر تأثیر مخالف قرمز را دارد آبی آرام‌تر و طبیعی‌تر از هر رنگ تند و مرتعشی به نظر می‌رسد.

برای افراد بی‌خواب یا افرادی با اختلال در خواب یک پرده تند آبی می‌تواند سودمند واقع شود و از یک اتاق خواب پناهگاهی امن ایجاد کند. در کل برای محل‌هایی که به نظر باید خنک و آرام‌بخش باشند، استفاده می‌شود. آبی رنگ سردی است که موجب می‌شود فضا باز به نظر برسد.

ترکیب رنگ قرمز و سفید

ترکیب رنگی گرم و دارای نیروهای برون گرا است. دارای بالاترین طول موج است. رنگ توان و فعالیت بسیار زیاد و رنگ مقوی قلب است.طعم آن شیرین است. رنگ قرمز موجب بالا رفتن فشار خون و تپش قلب می‌شود. در بعضی افراد نیز ایجاد نیرو و انرژی می‌کند و هم‌چنین باعث به وجود آمدن حالتی صمیمی همراه با عشق و محبت می‌شود. قرمز مایل به نارنجی برای نشیمن مناسب است و روحیه را تقویت می‌کند، به مکالمه‌های جذاب میدان می‌دهد.

به علاوه رنگ قرمز اشتها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و به همین دلیل است که در سالن‌های غذاخوری از این رنگ استفاده می‌کنند. قرمز سماقی باعث تحریک ذائقه در ناهار خوری می‌شود و سرعت متابولیسم را هم افزایش می‌دهد. بویایی و چشایی را تقویت می‌کند، همچنین زرشکی لذت چشایی را افزایش می‌دهد. این رنگ می‌تواند انتخاب مناسبی برای دکوراسیون اتاق پذیرایی باشد. نکته‌ی مهم در انتخاب هر رنگی توجه به میزان تیرگی و روشنی آن رنگ است.

 تاثیر رنگ خانه بر فضای خانه

رنگ از لحاظ اقلیمی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. در گذشته رنگ‌ها را متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی هر منطقه به کار می‌بردند.  مثلاً در مناطق سردسیری کشور از رنگ‌هایی گرم و در مناطق گرمسیری ( کویر ) از رنگ‌های سرد استفاده می‌کردند.

به هر حال تجربه نشان داده است که بین دو آتلیه که یکی با رنگ سبز – آبی و دیگری با قرمز – نارنجی رنگ شده باشد، ۵ تا ۷ درجه اختلاف حرارت یا برودت از طریق ذهنی احساس می‌شود.به عبارت دیگر، کسانی که در آتلیه سبز هستند، در ۱۵ درجه سانتی‌گراد احساس سرما می‌کردند , اما در اتاقی که با رنگ قرمز نارنجی رنگ شده بود تا ۱۳-۱۱ درجه سانتی‌گراد نیز احساس سرما نمی‌کردند. حقیقت این است که رنگ آبی – سبز جریان خون را کند و رنگ قرمز نارنجی همانند داروی محرکی است که باعث حالت هیجانی و تسریع جریان خون در بدن می‌گردد.

رنگ دیوار و رنگ سقف خانه

با توجه به سیستم سازه ای سقف شامل گچبری یا کناف رنگ سفید حدود ده تا پانزده درصد از نور را باز می‌تاباند و از هر رنگ دیگری بهتر است. بنابراین مهم است که هنگام نقاشی ساختمان تم کلی دکوراسیون داخلی سقف ها و کف ها را هم در نظر بگیریم. به طور معمول در طراحی داخلی، به کف یک رنگ خنثی می‌زنند تا چشم به سمت آن کشیده نشود. به همین ترتیب، سقف با مایه‌های کم رنگ نیز به طور بصری، ارتفاع و فضای اتاق را افزایش می‌دهد و به چشم اجازه می‌دهد که روی دیوارها، رنگ و سایر عناصر داخلی متمرکز شود.

انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون خانه

قبل از انتخاب رنگ فضا، فکر کنید که چگونه و در چه زمانی قرار است از آن استفاده شود.یک اتاق نشیمن با نور خوب طبیعی را به راحتی می‌توان به رنگ سیر درآورد اما در اتاق های شمالی، هر نور طبیعی باید تا حد امکان با انتخاب ته مایه‌های کم رنگی از کرم یا زرد افزایش یابد. در اتاقی که پنجره کم دارد و نور مصنوعی است، باید رنگی را انتخاب کرد که در زیر نور لامپ خوب به نظر برسد.

در هنگام نورپردازی روی کلیه‌ی رنگ‌های تابناک فقط مقدار اندکی نور مصنوعی مورد نیاز است.از نور پراکنده، لامپ‌هایی با نور زرد، یا نور آتش برای ایجاد جوی بسیار زیبا در اتاقی که در آن زرد یا نارنجی به کار برده‌اید استفاده کنید.لامپ سقفی می‌تواند ترکیب رنگ‌هایتان را به شکلی ناخوشایند به نظر برساند.

ترکیب سبز و سفید در رنگ خانه
ترکیب سبز و سفید در رنگ خانه
ترکیب سیاه و سفید در رنگ دیوار
ترکیب سیاه و سفید در رنگ دیوار
ترکیب سیاه و سفید در رنگ اتاق خواب
ترکیب سیاه و سفید در رنگ اتاق خواب
ترکیب رنگ انتخابی خانه
ترکیب رنگ انتخابی خانه
ترکیب زرد و سفید در رنگ دیوار
ترکیب زرد و سفید در رنگ دیوار
ترکیب زرد و سفید در رنگ خانه
ترکیب زرد و سفید در رنگ خانه
طوسی روشن در رنگ خانه
طوسی روشن در رنگ خانه
ترکیب قرمز و طوسی در رنگ خانه
ترکیب قرمز و طوسی در رنگ خانه
رنگ بنفش اتاق خواب
رنگ بنفش اتاق خواب
رنگ صورتی اتاق خواب
رنگ صورتی اتاق خواب
نمونه رنگ کابینت قهوه ای
نمونه رنگ کابینت قهوه ای
رنگ کابینت سفید
رنگ کابینت سفید
رنگ کابینت پر استفاده
رنگ کابینت پر استفاده
رنگ کابینت سبز
رنگ کابینت سبز
ترکیب سبز و سفید در رنگ دیوار
ترکیب سبز و سفید در رنگ دیوار
طرح چوب در رنگ اتاق خواب
طرح چوب در رنگ اتاق خواب

پرسش و پاسخ روانشناسی رنگها

تعداد پرسش و پاسخ : پرسشی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *