گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

سرامیک و کاشی

فروش و نصب سرامیک پرسلان رکتی فایر با پوشش نانو و سوپر گلیز و فروش و نصب کاشی ساختمانی

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله سرامیک و کاشی

سرامیک

سرامیک یا Ceramic از ترکیب و پخت خاک رس و فلدسپات و سیلیس و سایر افزونه ها در کوره مخصوص پخت سرامیک و در دمای بالا به دست می آید. خاک رس در تشکیل ذرات بلوری سرامیک و فلدسپات در کاهش دمای پخت و پیوستگی ذرات بلوری سرامیک مؤثر است. استان یزد به دلیل وجود خاک رس مرغوب به عنوان قطب اصلی تولید سرامیک در ایران شناخته میشود. در حال حاضر استان یزد با بیش از 100 کارخانه تولید سرامیک در ایران و استان اصفهان با بیش از 20 کارخانه بیشترین سهم بازار را در تولید و فروش و صادرات سرامیک در ایران دارا میباشد. با توجه به نوع خاک رس و مرغوبیت آن روش تولید سرامیک متفاوت است. از ترکیب خاک رس و فلدسپات و سیلیکا در آسیب مخصوص و خرد کردن آن گرانول سرامیک پرسلان به شکل پودری به دست می آید. وجود خاک رس در سرامیک باعث کاهش تخلخل و مقاومت در برابر دما میشود و پخت آن در کوره ذرات بلوری سرامیک را تشکیل میدهد و فلدسپات نقش چسب ذرات بلوری سرامیک به یکدیگر را بازی میکند. مطابق با استاندارد انجمن مواد و آزمون آمریکا ( ASTM ) خواص مکانیکی سرامیک مانند مقاومت در برابر حرارت و ضربه و مقاومت برشی سرامیک باید ضوابط فنی و مهندسی را در مواد تشکیل دهنده و روش فرآوری سرامیک برآورده کند. استاندارد سرامیک ASTM شامل مجموعه ای از آزمون ها و استاندارها در تعیین خواص شیمیایی و فیزیکی و مشخصات مکانیکی سرامیک است. گرانول سرامیک به دست آمده پس از انجام آزمایش‌ها در دستگاه پرس قالب گرفته میشود که به آن اصطلاحاً بیسکویت سرامیک ( Ceramic Bisque ) گفته میشود.  محصول به دست آمده و لعاب روی آن در کوره مخصوص با دمایی حدوداً 1250 درجه سانتی گراد و به صورت تک پختی قرار میگیرد و سرامیک ساختمانی تولید میشود. لعاب سرامیک در دو نوع لعاب فریت و لعاب خام بر روی سرامیک به صورت لایه ای نازک شیشه مانند قرار دارد. برای تولید سرامیک کف از لعاب خام به دلیل مقاومت بیشتر و در سایر موارد از لعاب فریت به دلیل وزن کمتر استفاده میشود. برای کفپوش ساختمان سه گزینه پیش رو است، استفاده از سرامیک کف و پارکت لمینت و سنگ ساختمانی که هر کدام از این متریال ساختمانی با توجه به سلیقه کارفرما و بودجه کارفرما انتخاب میشود. سرامیک کف درجه یک به بهترین تولید سرامیک کف کارخانه سازنده از نظر کیفیت لعاب و دقت در ابعاد اطلاق میشود. کیفیت در لعاب معمولاً در نور و عدم ایجاد موج قابل تشخیص است اما دقت در ابعاد به سادگی قابل تشخیص نیست و متأسفانه پس از نصب به دلیل عدم انطباق بندهای سرامیک کف با یکدیگر خود را نشان میدهد. با کاهش درجه سرامیک از کیفیت سرامیک کف کاسته میشود. سرامیک خارج درجه به سرامیکی اطلاق میشود که قابل استفاده در داخل ساختمان نبوده و فقط قابلیت استفاده در خارج ساختمان و محل های کم اهمیت را دارا میباشد. جهت نصب سرامیک کف معمولاً از ملات ماسه سیمان و یا چسب های با پایه آب استفاده میشود که به دلیل کیفیت پایین چسب های موجود در بازار ملات ماسه سیمان توصیه میگردد.

جنس سرامیک

جنس سرامیک با توجه به مواد تشکیل دهنده آن و همچنین روش تولید آن به دو دسته اصلی سرامیک پرسلان ( Porcelain Ceramic ) و سرامیک رسی ( Clay Ceramic ) تقسیم میشود. سرامیک رسی به دلیل ضعف در مقاومت و همچنین ابعاد کوچک استفاده از آن در صنعت ساختمان به حداقل رسیده است و سازندگان ساختمان استفاده از سرامیک پرسلان را به جای سرامیک رسی معمولی در انتخاب متریال کف ترجیح میدهند. البته سرامیک معمولی ارزانتر از سرامیک پرسلان است و همچنین به دلیل وزن سبکتر و همچنین راحتی در برش و جذب بالای آب ملات ماسه و سیمان تهران و اجرت ارزان در نصب سرامیک نسبت به سرامیک پرسلان همچنان مورد استفاده در برخی از پروژه هایی که کارفرما با کمترین هزینه قصد ساخت و یا بازسازی ساختمان را دارد استفاده میشود. ضخامت سرامیک رسی از سرامیک پرسلان کمتر است و از این رو مقاومت آن در برابر ضربه و تنش های حرارتی به نسبت کمتر است. یکی از مزیت های سرامیک پرسلان عدم جذب آب است که این خاصیت در ساخت استخر بسیار مهم است و از این رو در محیط های با رطوبت بالا بهترین گزینه برای کفپوش است. البته باید به این نکته توجه کرد که بهتر است از سرامیک مات و یا بدون پولیش استفاده کنیم زیرا ممکن سطح سرامیک بسیار لیز شود. سرامیک رسی معمولاً با حداکثر اندازه 60 در 60 سانتیمتر تولید و به فروش میرسد در حالی که سرامیک پرسلان تا ابعاد 320 در 160 سانتیمتر در ایران تولید و به فروش میرسد. سرامیک پرسلان سایز بزرگ را اصطلاحاً اسلب سرامیک میگویند. همچنین برخی از افراد در بازار سرامیک رسی را سرامیک پشت قرمز و سرامیک پرسلان را پشت سفید میگویند.

لعاب سرامیک

لعاب سرامیک ( Ceramic Glaze ) ماده ای شفاف و شیشه مانندی از ترکیب کوارتز، فلدسپات و اکسید سرب و با خواص شیمیایی متفاوت است که وظیفه آن بالا بردن مقاومت سرامیک، شفافیت و زیبایی و همچنین رنگ آمیزی و طرح دار کردن سرامیک است. در سرامیک طرح دار ابتدا زیر لعاب یا انگوب ( Engobe ) با لایه ای نازک بر روی بیسکویت سرامیک قرار داده میشود و پس از پخت مجدداً لایه لعاب نهایی بر روی سرامیک قرار میگیرد. لعاب سرامیک بر اساس روش تولید به سه دسته اصلی لعاب فریت شده و لعاب خام و لعاب تبخیر شده تقسیم میشود. در بازار ایران لعاب سرامیک به دسته لعاب معمولی، لعاب نانو و لعاب سوپر گیلز دسته میشوند. لعاب معمولی که ارزانترین نوع لعاب سرامیک است در گذشته پوشش تمام انواع سرامیک در ایران بود اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و ورود تجهیزات و ماشین آلات روز دنیا به ایران سرامیک روکش نانو با حداکثر شفافیت و انعکاس نور و براقی و همچنین سرامیک سوپر گلیز با خواص ضد خط و خش و همچنین مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه تولید و به فروش میرسد. با توجه به اینکه معمولاً نقاشی ساختمان پس از نصب سرامیک کف انجام میشود نردبان نقاش ممکن است بر روی سرامیک ایجاد خط و خش کند که در این موارد توصیه میشود یا نردبان نقاش چوبی باشد و یا اینکه از سرامیک نانو پولیش استفاده شود. قیمت سرامیک روکش نانو سوپر گلیز نسبت به انواع دیگر سرامیک بالاتر است اما زیبایی خیره کننده و همچنین بازتاب نور بدون موج آن امروزه در اکثر پروژه های ساختمانی نوساز و لوکس استفاده میشود. استفاده از سرامیک نانو پولیش سوپر گلیز زیبایی نورپردازی ساختمان را دو چندان میکند و همچنین در شرایطی که از رنگ سفید سرامیک نانو پولیش سوپر گلیز استفاده شود ابعاد خانه بزرگتر به نظر میرسد. خاصی ضد خط و خش سرامیک سوپر گیلز یکی از مهمترین خواص آن و دلیلی بر استفاده از آن در ساختمان به عنوان سرامیک کف است. البته ذکر این نکته الزامی است که سرامیک روکش نانو درجه بندی دارد و در سرامیک روکش نانو درجه دو ممکن است در بازتاب نور اندکی موج را مشاهده کنیم.

برش سرامیک

سرامیک از نظر برش به دو دسته اصلی برش معمولی و سرامیک رکتیفای ( Rectified Tile ) تقسیم میشود. لبه انتهایی سرامیک پس از لعاب کاری دارای پخ و به صورت گرد در می آید با استفاده از دستگاه واترجت لبه انتهایی سرامیک برش میخورد که این عمل باعث میشود لبه انتهایی سرامیک کاملاً صاف و به دور از هرگونه پخی باشد. سرامیک رکتیفای به دلیل پرداخت بر روی سرامیک معمولی به نسبت قیمت بالاتری دارد. در بازار سرامیک رکتیفای را به عنوان سرامیک بدون بند نیز میشناسند اما بهتر است که در زمان نصب سرامیک با استفاده از تراز و گوه مابین سرامیک بند 1 یا 2 میلیمتری بدهیم و پس از اتمام نصب نسبت به بندکشی سرامیک با پودر مخصوص اقدام کنیم. بندکشی سرامیک باعث بهتر چسبیدن سرامیک به کف خواهد شد و از لق شدن سرامیک پس از مدتی از نصب جلوگیری میکند. یکی دیگر از دلایل رکتیفای کردن سرامیک استاندارد سازی ابعاد اسمی آن است به عنوان مثال اگر قصد خرید سرامیک 1 در 1 متر را داشته باشید سرامیک رکتیفای درجه یک با حداقل اختلاف در ابعاد در حدود نیم میلیمتر در زمان نصب از نا ترازی و عدم امتداد خطوط بندکشی جلوگیری میکند. سرامیک رکتیفای را با نام سرامیک بدون درز، سرامیک بدون بند و سرامیک لیزری را میشناسند. سرامیک رکتیفای درجه دو ممکن است نسبت به سرامیک رکتیفای درجه دو اندکی تاب داشته باشد که معمولاً در صورت نصب اصولی سرامیک خیلی به چشم نمی آید.

درجه بندی سرامیک

سرامیک پس از تولید در کارخانه و از نظر اختلاف در ابعاد، تاب داشتن، کیفیت لعاب و  همچنین کیفیت چاپ از 5 سنسور متفاوت عبور میکنند. کیفیت سرامیک بر اساس درجه و گرید باید بر روی دسته بندی آن مشخص شود. گرید ( Grade) یک روش نشانه گذاری محصول در خود کارخانه است و معمولاً سرامیک در سه دسته گرید A و گرید B و گرید C دسته بندی میشود. گرید بندی کارخانه نشان دهنده درجه خاصی نیست و معیار خوبی برای ارزیابی کیفیت سرامیک نمیباشد. دستگاه LGV و TGV مجهز به 5 سنسور متفاوت است که با بررسی بر روی خروجی تولیدی کارخانه، سرامیک از نظر سازمان ملی استاندارد به 4 درجه متفاوت نامگذاری میکند. 1- سرامیک درجه یک : سرامیک درجه یک یعنی بهترین تولید سرامیک آن کارخانه از نظر رنگ و چاپ و لعاب و برش و با توجه به امکانات و ماشین آلات کارخانه تولید کننده سرامیک. به بیانی دیگر صرفاً درجه 1 بودن سرامیک نشان دهنده بهتر بودن آن نیست. بلکه مقصود تولید سرامیکی در این کارخانه با حداکثر تشابه با ابعاد و اندازه های اسمی آن است همانند آنچه  بر روی کارتن سرامیک نوشته شده است. سرامیک درجه در با کمتر از نیم درصد نسبت به ابعاد اسمی خود و با حداقل تحدب و تقعر که اصطلاحاً به آن تاب کاشی میگویند سورت شده است. 2- سرامیک درجه دو : تفاوت سرامیک درجه یک و سرامیک درجه دو بسیار اندک است و در بسیاری از موارد قابل تشخیص نیست. به عنوان مثال ممکن است بر روی لعاب سرامیک درجه 2 اندکی حفره ریز وجود داشته باشد که با چشم غیر مسلح به سختی دیده میشود. از این رو به ترکیب سرامیک درجه یک و درجه دو سرامیک درجه صادراتی میگویند و معمولاً این نوع سرامیک با گرید B در بازار فروخته میشود. قیمت سرامیک درجه دو نسبت به سرامیک درجه یک 5 درصد ارزانتر است و اغلب کارفرمایان برای پروژه های خود به خرید سرامیک درجه 2 تمایل دارند. در صورتی که نسبت به سرامیک کف منزل خود حساس هستید توصیه میکنیم از سرامیک درجه یک استفاده کنید. 3- سرامیک درجه سه : سرامیک درجه سه معمولاً به دلیل تابدار بودن آن شناخته میشود. پس از نصب سرامیک به دلیل اینکه سرامیک تاب دارد و این تاب میتواند به صورت محدب یا مقعر باشد در محل بند سرامیک ها شاهد درز خواهیم بود که به این درز اصطلاحاً ناخنک میگویند. با لمس ناخن انگشت این درز کاملاً واضح است ناخن انگشت در درز بین کاشی درجه سه کاملاً گیر میکند. در سرامیک با ابعاد بزرگ این تحدب و تقعر بیشتر است و در تاب کاشی بیشتر به چشم می آید. یکی از روش هایی که نصاب سرامیک برای گرفتن تاب سرامیک از آن استفاده میکند استفاده از گوه و همتراز است. استفاده از همتراز برای نصب سرامیک با هر درجه ای که باشد حتماً توصیه میشود. 4- سرامیک درجه چهار : سرامیک درجه سرامیک ضعیفترین سرامیک تولیدی کارخانه از نظر ابعاد و لبه ها و لعاب و چاپ به شمار میرود. از سرامیک درجه چهار معمولاً در فضای باز و یا در محوطه سازی و کلاً فضاهایی که از دید پنهان است و معمولاً بیشتر به عنوان نظافت سطوح استفاده میشود. با توجه به اینکه کارخانه های تولید کننده سرامیک مجاز به فروش این محصول با مشخصات و الزامات فنی استاندارد شماره 3-10760 سازمان ملی استاندارد ایران نیستند سرامیک درجه 4 با جعبه سفید رنگ و با ذکر جمله ” این کالا مشمول قانون 25 استاندارد ایران نمیشود ” به فروش میرسد و به همین  دلیل به سرامیک درجه 4 سرامیک جعبه سفید میگویند. خرید سرامیک درجه چهار تماماً با مسئولیت مشتری خواهد بود و ممکن است سرامیک خریداری شده برای نصب و از لحاظ ایمنی مناسب نباشد. در صورتی که خرید سرامیک از فروشگاه معتبر صورت نگیرد ممکن است ضایعات سرامیک به مشتری فروخته شود که غیر قابل نصب باشد و تماماً دور ریز باشد.

سرامیک پرسلان

سرامیک پرسلان ( Porcelain Ceramic ) سرامیک پرسلان نوع جدیدی از سرامیک با تکنولوژی ساخت بالاتر است که در واقع تحول جدیدی در صنعت سرامیک جهان به وجود آورده است. سرامیک پرسلان مانند سرامیک معمولی از خاک رس و فلدسپات و سیلیس تشکیل شده است با این تفاوت با توجه تجهیزات مدرن در فشار و دمای بالاتری تولید میشود. از آنجایی که سرامیک پرسلان تحت فشار بیشتری ساخته میشود چگالی آن بسیار بالاتر و تخلخل آن کمتر است از این رو مقاومت آن در برابر ضربه و تنش های حرارتی بالاتر است. سرامیک پرسلان به دلیل استفاده از تکنولوژی مدرن در ساخت ضخامت بیشتری دارد و از این رو وزن واحد آن در هر متر مربع نسبت به سرامیک معمولی بیشتر است. در بازار ایران ضخامت سرامیک پرسلان 1 سانتیمتر است و سرامیک پرسلان با ابعاد 1 در 1 متر و 120 در 120 سانتی متر از پرفروشترین ابعاد سرامیک به حساب می آیند. اصلی ترین تفاوت سرامیک پرسلان و سرامیک معمولی در فرآیند تولید آن است و امروزه اکثر کارخانه ها با توجه به ورود تکنولوژی جدید به ایران تمایل به تولید سرامیک پرسلان دارند. سرامیک پرسلان در دو نوع سرامیک پرسلان مات و سرامیک پرسلان پولیش دار تولید میشود که در صورتی که از مواد نانو در روکش سرامیک پولیش دار استفاده شود به آن سرامیک نانو پولیش گفته میشود. سرامیک نانو پولیش کاملاً در مقابل خز و خط مقاوم است و همچنین مقاومت بالاتری نسبت به سرامیک پرسلان لعاب دار دارد. سرامیک پرسلان نانو پولیش به دلیل روکش پیشرفته آن کاملاً نور را بازتاب میدهد و از این رو در طراحی داخلی ساختمان اولویت با استفاده از سرامیک پرسلان نانو پولیش است. سرامیک پرسلان مطابق با مشخصات ذکر شده در دستورالعمل سازمان بین المللی استاندارد ( ISO ) به شماره 13006 سال 2018 میلادی کشور سوئیس فقط به محصولاتی گفته میشود که مقاومت بیشتر از 350 کیلوگرم در متر مربع را داشته باشد و همچنین جذب آب آن کمتر و یا مساوی نیم درصد باشد. جذب آب کم سرامیک پرسلان در مقابل سرامیک معمولی مهمترین تفاوت میان این دو محصول است. شناخت این تفاوت در زمان نصب سرامیک پرسلان بسیار مهم است. با توجه به اینکه سرامیک پرسلان جذب آب بسیار کمی دارد نصب آن به روش دوغابی باید با در نظر گیری اصول مهندسی و همانند سنگ ساختمانی صورت بگیرد. برای نصب سرامیک پرسلان به روش دوغابی الزاماً باید همانند سنگ از اسکوپ استفاده شود. در صورتی که سرامیک پرسلان در کف ساختمان قرار است نصب شود ترجیح آن است که از چسب مخصوص استفاده کنیم و استفاده از ملات ماسه و سیمان مخصوصاً برای سرامیک پرسلان با ابعاد کوچکتر از 1 در 1 منجر به لق شدن سرامیک پرسلان در اثر عبور و مرور خواهد شد. در صورتی که از ملات ماسه و سیمان در نصب سرامیک اسلب قرار است استفاده شود توصیه میشود که از سیمان ساوه که مقاومت بالاتری دارد استفاده شود. سرامیک پرسلان انواع متفاوتی دارد که سرامیک پرسلان خاک سفید یا اصطلاحاً سرامیک پشت سفید مرغوبترین نوع آن است. در هنگام خرید سرامیک پرسلان به رنگ پشت آن دقت کنید و چنانچه سفید بود نشان دهنده سرامیک پرسلان خاک سفید است و سپس نسبت به خرید آن اقدام کنید.

با توجه به تعریف انجمن تحقیقات مواد و مصالح آمریکا ( ASTM ) از افزودن یکسری کامپوزیت های خاص به فرآورده های سرامیکی معمولی که معمولاً با خاک رس ساخته میشوند و در دما و فشار مشخصی قرار میگیرند سرامیک پرسلان تولید میشود. سرامیک پرسلان بسیار مقاوم بوده و در مقابل ضربه مقاومت بسیار بالایی دارد. سرامیک پرسلان نسبت به سرامیک های معمولی ضخامت و وزن بیشتری دارد و از این رو در مکان هایی که رفت و آمد زیاد دارد و یا در مجاورت تغییرات آب و هوایی مانند روف گاردن است استفاده میشود. با توجه به مقاومت بالای این سرامیک پرسلان میتوان ابعاد بزرگتری نسبت به سرامیک معمولی ساخت. به عنوان مثال سرامیک معمولی را تا ابعاد 60 در 60 میسازند زیرا در ابعاد بزرگتر سرامیک های معمولی تاب و انحنای سرامیک بسیار زیاد میشود و حین نصب به مشکل خواهد خورد. یکی از نکاتی که در مورد سرامیک پرسلان باید به آن دقت کرد این است که با توجه به نوع مواد بکار رفته در سرامیک پرسلان تقریباً درصد جذب آب در آن صفر است. در نتیجه برای نصب سرامیک پرسلان استفاده از چسب مخصوص پرسلان توصیه میشود و استفاده از روش های دوغابی فقط در شرایطی مجاز است که پشت سرامیک پرسلان اسکوپ شود. همچنین اکثر افراد و حتی نصابان سرامیک فکر میکنند که اصطلاح سرامیک رکتی فایر و یا سرامیک بدون بند یعنی بین سرامیک ها نباید هیچگونه بندی قرار گیرد و سرامیک ها بدون بند اجرا شوند. در حالی که این تصور کاملاً غلط بوده و رکتی فایر بودن سرامیک فقط به دلیل نوع برش آن در کارخانه است. همچنین باید در نظر داشت که برای تراز کردن سرامیک پرسلان نباید از روش چکش پلاستیکی استفاده کرد و در این مورد باید از فیتینگ های مخصوص استفاده شود. همچنین برای پر کردن بند سرامیک از مخلوط کردن پودر سنگ و سیمان سفید باید اجتناب کرد و از پودر مخصوص بندکشی سرامیک پرسلان باید استفاده شود. چسب سرامیک بر روی انواع سطوح قابل اجراست و حتی در شرایطی که از دیوار کناف استفاده شده است چسب سرامیک را میتوان استفاده کرد. در این شرایط بهتر است که از چسب سرامیک خمیری استفاده کنیم و برای مقاومت بیشتر اندکی چسب بتن در مخلوط اضافه کنیم. گیرایی چسب سرامیک با کناف کامل است و برای نصب سرامیک میتوان از چسب خمیری استفاده کرد.

مزایای سرامیک پرسلان : 1- با توجه به تکنولوژی تولید و ماشین آلات پیشرفته، تنوع طرح و رنگ سرامیک پرسلان بسیار بالا است به صورتی که برای هر نوع سلیقه ای و با هر سبک طراحی داخلی همخوانی دارد. گستردگی طیف طرح و رنگ سرامیک پرسلان انتخاب آن را برای هر محیطی و هر سلیقه ای آسان کرده است. 2- ابعاد و اندازه بزرگ سرامیک پرسلان در مقایسه با سرامیک معمولی یکی از مهمترین مزیت های آن است. در حال حاضر ابعاد 120 در 120 سانتی متر و 100 در 100 سانتیمتر که به آن سرامیک 1 در 1 گفته میشود از پر فروش ترین ابعاد سرامیک پرسلان هستند. 3- مقاومت سرامیک پرسلان در برابر ضربه، مقاومت در برابر رطوبت و مقاومت در برابر آتش از ویژگی های مهم سرامیک پرسلان هستند که استفاده از آن را در هر محیطی با هر نوع کاربری امکان‌پذیر کرده است. سرامیک پرسلان با ضخامت بیشتر از 14 میلیمتر برای مکان هایی با رفت و آمد بسیار مانند پارکینگ ها بسیار مناسب است و میتواند جایگزین موزاییک کف پارکینگ باشد. 4- تمیز کردن سرامیک پرسلان به سادگی امکان پذیر است به ویژه زمانی که از سرامیک پرسلان نانو پولیش در کف ساختمان استفاده شده است به دلیل پوشش روی سرامیک تمیز کردن آن بسیار ساده است. این مزیت سرامیک پرسلان مخصوصاً در مکان هایی که تمیزی کف بسیار اهمیت دارد مانند دکوراسیون آرایشگاه زنانه و یا دکوراسیون آرایشگاه مردانه به گونه ای که کف آن مرتباً در حال شست و شو است بهتر است از این نوع سرامیک استفاده کنیم. 5- سرامیک پرسلان نانو پولیش در مقابل هرگونه خط و خش بسیار مقام است به گونه ای که حتی با یک جسم برنده مانند تیغ و از روی عمد هم نمیتوان بر روی آن خط و خش ایجاد کرد. 6- دوام سرامیک پرسلان به دلیل صلب بودن و فشردگی بالا و همچنین چگالی آن بسیار بالاست از این رو از این نوع سرامیک در مکان هایی با رفت و آمد بسیار زیاد مانند مکان های تجاری و مخصوصاً دکور مغازه استفاده میشود. با توجه به اینکه در مکانهای تجاری، کف دائماً در حال تمیز شدن با انواع مواد شوینده است توصیه میشود از سرامیک پرسلان به عنوان سرامیک کف استفاده شود. 7- در صورت هرگونه آسیبی به سرامیک پرسلان نظیر شکستگی و یا ترک خوردگی سرامیک پرسلان به راحتی قابل تعویض است. البته برای تعویض سرامیک پرسلان از نصاب حرفه ای باید استفاده شود و با نهایت دقت و آرامش سرامیک خراب از کف جدا شود به گونه ای که به سرامیک های مجاور آسیبی نرسد. برای تعویض سرامیک پرسلان آسیب دیده ابتدا بند اطراف سرامیک با استفاده از یک تیغ کاملاً خالی میشود و سپس سرامیک معیوب به آرامی و با چکش سر الماسه خرد میشود. سپس با استفاده از دیلم کردن میتوان سرامیک معیوب را از کف جدا کرد. همانطور که گفته شد این عمل باید به آرامی انجام شود در غیر این صورت ممکن به سرامیک های مجاور آسیب برسد و اصطلاحاً لب پر شود.

معایب سرامیک پرسلان

1- قیمت سرامیک پرسلان در مقایسه با سرامیک معمولی بیشتر است و هرچه ابعاد سرامیک پرسلان بیشتر شود قیمت آن در هر متر مربع بیشتر میشود. به عنوان مثال قیمت سرامیک یک در یک متر مربع در هر متر مربع دویست هزار تومان است اما قیمت سرامیک اسلب با ابعاد 360 سانتیمتر در 120 سانتیمتر در هر متر مربع هفتصد هزار تومان است. هرچه ابعاد سرامیک پرسلان بزرگتر شود قیمت آن گرانتر میشود. 2- نصب سرامیک پرسلان در مقایسه با سرامیک معمولی به دلیل وزن بیشتر و ابعاد بزرگتر دشوارتر است. همچنین با توجه به مقاومت بالای سرامیک پرسلان برش آن نیز سختتر است. به عنوان مثال هرچه ابعاد سرامیک بزرگتر باشد اجرت نصب آن نیز بالاتر است. 3- در زمان خرید سرامیک پرسلان حتماً باید به تعداد فیس ( Face ) آن توجه کرد. فیس سرامیک پرسلان عبارت است از تعداد طرح متنوع از یک نوع سرامیک. به عنوان مثال شما برای کف منزل سرامیک پرسلان طرح کلکته را انتخاب کرده اید. با توجه به طرح انتخابی شما یک کارخانه 8 فیس مختلف از طرح انتخاب شما را در بسته بندی خود دارد و زمانی که سرامیک نصب میشود قرارگیری این طرح های رندوم ظاهر طبیعی به کف منزل شما میدهد اما در صورتی که یک کارخانه تنها 2 فیس متفاوت داشته باشد پس از نصب سرامیک طرح ها دائماً در حال تکرار شدن هستند و از این رو کف منزل شما ظاهری مصنوعی خواهد کرد.

سرامیک اسلب

سرامیک اسلب ( Slab Tile ) و یا به بیانی دیگر اسلب پرسلان ( Porcelain Slab ) به سرامیکی گفته میشود که ابعاد آن بزرگتر از سرامیک نرمال باشد اما تمامی خواص سرامیک پرسلان را داشته باشد. سرامیک اسلب که در بازار به سرامیک سایز بزرگ معروف است به دلیل جذابیت در طرح و طبیعی جلوه کردن آن از محبوبترین انواع سرامیک برای کف و یا پوشش دیوار است. پر فروش ترین سایز سرامیک اسلب 240 در 120 است و معمولاً اکثر کارخانه ها در ایران این سایز سرامیک اسلب را تولید میکنند. در حال حاضر اکثر کارخانه های ایرانی نسبت به تولید و فروش سرامیک اسلب اقدام میکنند و همچنین از معروفترین تولید کنندگان سرامیک در جهان که محصولات آن به صورت وارداتی به ایران انجام میشود شرکت راک سرامیک ( RAK Ceramics ) است که محصولات آن از طریق کشور امارات به ایران انجام میشود. البته لازم به ذکر است که تولیدات داخلی ایران نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و توان رقابتی با بزرگترین تولیدکنندگان سرامیک اسلب در جهان را دارد. با توجه سایز سرامیک اسلب یکی از مهمترین کاربردهای در آشپزخانه و به عنوان کانترتاپ ( Countertop ) است. کانترتاپ به رویه کابینت آشپزخانه گفته میشود که شامل رویه یونیت و رویه جزیره یا آیلند کابینت است. با توجه به ابعاد بزرگ سرامیک اسلب و همچنین پیوستگی و عدم درز آن استفاده از سرامیک اسلب به عنوان کانترتاپ گزینه مناسبی است. از دیگر استفاده های سرامیک اسلب میتوان به نصب آن در کف ساختمان اشاره کرد که البته با توجه به سایز بزرگ سرامیک اسلب ممکن است در ساختمانی که پلان آن غیر منظم است یا اصطلاحاً کنج و گوشه زیاد دارد پرت سرامیک اسلب بالا رود و با توجه به قیمت بالای سرامیک اسلب صرفه اقتصادی نداشته باشد همچنین اسلب سرامیک در دیوار ساختمان مخصوصاً در طراحی لابی ساختمان کاربرد زیادی نصب سرامیک اسلب حتماً باید توسط چسب سرامیک انجام شود و استفاده از روش دوغابی حتی با اسکوپ کردن سرامیک اسلب مجاز نیست. همچنین با توجه به وزن بالای سرامیک اسلب و همچنین ریسک شکستگی در اثر برشکاری اجرت نصب سرامیک اسلب در مقایسه با اجرت نصب سرامیک با ابعاد کوچکتر بیشتر است. در بازار به فردی که اسلب سرامیک را نصب میکند اسلب کار گفته میشود و تخصص خاصی دارد که ممکن است نصاب سرامیک آن را آموزش ندیده باشد. به عنوان تجربه بهتر است که برای نصب سرامیک از اسلب کار استفاده کنید زیرا تمام نصابان سرامیک آشنایی با نصب سرامیک اسلب را ندارند و ممکن است دچار ضرر و زیان مالی شوید.

نصب سرامیک

با توجه به جنس و ابعاد سرامیک روش نصب سرامیک نیز متفاوت است به عنوان مثال سرامیک معمولی به دلیل جذب آب به راحتی و با روش سنتی ملاتی قابل نصب است اما سرامیک پرسلان به دلیل جذب آب کم بهتر است به روش ملاتی نصب نشود و از چسب سرامیک برای نصب آن استفاده کنیم. چسب سرامیک ( Tile Adhesive ) که به آن چسب کاشی نیز گفته میشود در دو نوع چسب سرامیک پودری و چسب سرامیک خمیری در بازار موجود است. چسب سرامیک پودری در محل پروژه و با استفاده از همزن برقی در سطل های بزرگ با میزان مشخصی از آب مخلوط میشود. اما چسب خمیری به صورت آماده و در سطل به فروش میرسد. چسب پودری سرامیک معمولاً در بسته بندی های 20 کیلوگرمی به فروش میرسد و هر بسته 20 کیلویی چسب پودری میتواند 2 متر مربع سرامیک را نصب کند. البته در شرایطی که زیرسازی سرامیک مناسب باشد و ضخامت چسب بیشتر از نیم سانتیمتر نشود. در شرایطی که زیرسازی سرامیک مناسب نباشد ممکن است میزان مصرف چسب پودری سرامیک نیز بالاتر برود. همچنین هر سطل از چسب خمیری بسته به تولید کننده آن در گالن های 5 تا 25 کیلوگرمی به فروش میرسد. به دلیل مصرف بالای چسب در نصب سرامیک کف استفاده از چسب خمیری توجیه اقتصادی ندارد و توصیه میشود از چسب پودری برای نصب سرامیک کف استفاده شود. زیرسازی کار برای نصب سرامیک بهتر است که ملات ماسه سیمان باشد و در صورتی که خانه در حال بازسازی است و کف آن لمینت است حتماً باید لمینت و فوم زیر آن برداشته شود. در صورتی که زیر کار سرامیک یا سنگ است بهتر است خود سرامیک یا سنگ برداشته شود اما تخریب کف و لایه ملاتی سیمانی آن انجام نشود زیرا لایه سیمانی زیر سرامیک یا قدیمی تراز است و در صورتی که لایه ملاتی برداشته شود باید مجدداً اقدام به کروم بندی کف کنیم که مشخصاً کار بیهوده است و هزینه اضافی را به کارفرما تحمیل میکند. در صورتی که ابعاد سرامیک بزرگ باشد و به عنوان مثال از سرامیک پرسلان یک در یک استفاده کنیم به دلیل وزن بالای سرامیک نصب آن مستقیماً به روی سنگ یا سرامیک بلامانع است اما در ابعاد کوچکتر نصب سرامیک مستقیم بر روی سنگ یا سرامیک قدیمی به دلیل عدم نفوذ مناسب چسب به زیرکار ممکن است نصب سرامیک به درستی انجام نشود و سرامیک پس از مدتی از نصب دچار لق شدگی شود و در صورتی که به دلیل کاهش هزینه از تخریب کف جلوگیری شود میتوان با خط انداختن به روی سرامیک قدیمی اقدام به نصب سرامیک جدید بر روی سرامیک قدیمی اقدام کرد.  همچنین در ساختمان های نوساز روی مسیرهای لوله کشی آب و شوفاژ باید کاملاً با ملات ماسه سیمان ماهیچه کشی شود و روی آن با استفاده از سبک دانه هایی مانند پوکه کف سازی تا حد امکان تراز و یکدست اجرا شود. کفسازی باید با ملات ماسه سیمان اجرا شود و تا جایی که ممکن است تراز باشد تا از مصرف بیش از حد چسب در نصب سرامیک و افزایش ضخامت چسب جلوگیری کند.

برای نصب سرامیک کف نصاب باید ابتدا نقطه شروع اولین سرامیک را مشخص کند و برای این منظور با اندازه گیری تمام جهت ها و با محاسبه اینکه حداقل برش و پرت سرامیک به دست آید نقطه شروع را تعیین کند. در مرحله دوم و پس از تعیین نقطه شروع و با استفاده از تراز لیزری و یا شلنگ تراز حداقل چسب خور زیر سرامیک تعیین میشود. البته بهتر است که حداقل نیم سانتیمتر چسب زیر سرامیک باشد تا از لق شدگی سرامیک در گذر زمان جلوگیری شود. از آنجایی که سرامیک در دمای 1200 درجه سانتیگراد خطای برش دستگاه ممکن است در حد دو دهم میلیمتر در لبه های سرامیک رکتیفای منجر به پخ خوردگی لبه شود. با توجه به اینکه سرامیک رکتیفای به عنوان سرامیک بدون بند فروخته میشود عدم اجرای بندکشی و چسباندن سرامیک ها به یکدیگر کار اشتباهی است. در صورت انقباض و انبساط ساختمان در صورتیکه سرامیک کف بدون بند اجرا شود فشار وارده بر لبه ها منجر به لب پریدگی سرامیک میشود و هرچه ابعاد سرامیک بزرگتر باشد این فشار بیشتر خواهد بود که حتی ممکن است منجر به شکستگی سرامیک مخصوصاً در ساختمان هایی با اسکلت فولادی و ساختمان هایی که تحت تغییرات آب و هوایی هستند شوند. از این رو در طراحی ویلا و ساختمان هایی که دائماً در معرض رطوبت هستند بهتر است از سرامیک به عنوان کفپوش استفاده شود. برای بندکشی دقیق حین نصب سرامیک کف باید از همتراز و گوه استفاده کنیم همتراز شی پلاستیکی میباشد که در سایز های نیم میلیمتری و یک میلیمتری و 2 میلیمتری در بازار موجود است و بسته به سلیقه کارفرما هر کدام از آن میتوان استفاده کرد. پر فروشترین و بهترین سایز همتراز یک میلیمتری است. همچنین گوه نیز شی پلاستکی گوه شکلی است که وظیفه تراز کردن سرامیک ها در کنار یکدیگر را به عهده دارد. گوه در همتراز فیکس میشود و هر 30 سانتیمتر باید از گوه و همتراز استفاده کنیم. به عنوان مثال در سرامیک کف 120 در 120 سانتیمتری در هر وجه باید از 3 عدد گوه و همتراز و به عبارتی به ازای هر سرامیک باید از 12 عدد گوه و همتراز استفاده کرد. از آنجایی که چسب سرامیک پس از 24 ساعت به مقاومت لازم خود میرسد میتوان گوه ها را خارج کرد و مجدداً استفاده کرد اما همتراز بدلیل مدفون شدن در زیر سرامیک قابلیت استفاده مجدد ندارد. به همین دلیل در زمان سفارش گوه و همتراز تعداد همتراز حدوداً باید سه برابر تعداد گوه باشد اما در متراژ زیر 25 متر مربع این اختلاف به صفر میرسد و تعداد گوه و همتراز باید یکسان باشد. به عنوان یک محاسبه سر انگشتی به خاطر داشته باشید که هر نصاب سرامیک با یک کارگر در روز حدوداً 25 متر مربع سرامیک را نصب میکنند تا در محاسبه تعداد گوه و همتراز اشتباه نکنید.

برش سرامیک کف بهتر است که با دستگاه سرامیک بر انجام شود و برش لبه های سرامیک با دستگاه فرز منجر به لب پریدگی و اصطلاحاً نیش دار شدن سرامیک میشود که مسلماً منظره جالبی نیست. همچنین از سرامیک دو سر برش در نصب سرامیک نباید استفاده شود و فقط در لبه انتهایی کف و محل تلاقی کف و دیوار باید از سرامیک برش خورده استفاده شود. سمتی که سرامیک برش خورده به لبه انتهایی دیوار متصل میشود و روی آن به وسیله قرنیز پوشیده میشود. قرنیز میتواند از جنس خود سرامیک و با دستگاه واترجت برش داده شود و یا اینکه میتوان از انواع قرنیز کرونوگرین و قرنیز پی وی سی برای پای دیوار استفاده کرد. برای بندکشی سرامیک پرسلان حتماً باید از پودر بندکشی مخصوص استفاده کرد و با توجه به اینکه درصد جذب آب سرامیک پرسلان نزدیک به صفر است استفاده از پودر سنگ و سیمان سفید برای بندکشی توصیه نمیشود. برخی از کارفرمایان به دلیل کاهش هزینه ها از دوغاب سیمان سفید و پدر سنگ برای بندکشی پس از نصب سرامیک استفاده میکنند که کار اشتباهی است و منجر به لق شدن سرامیک پس از مدتی از نصب قرنیز میشود. پودر بندکشی در اصل به حالت خمیری و در سطل های 4 کیلوگرمی و 5 کیلوگرمی موجود است و به هر ازای یک کیلوگرم از آن میتوان 50 متر مربع سرامیک کف را بندکشی کرد. پودر بندکشی خاصیت آنتی باکتریال دارد و از رشد قارچ و کپک در درز بند سرامیک جلوگیری میکند. همچنین میتوان از رزین تقویت کننده در مخلوط پودر بندکشی استفاده کرد تا دوام و مقاومت سرامیک پس از نصب بالاتر رود. بندکشی سرامیک بهتر است پس 24 ساعت و یا بهتر است پس از 48 ساعت از نصب سرامیک انجام شود تا به حداکثر مقاومت خود برسد.

سرامیک کف لابی و معرق سرامیک
سرامیک کف لابی
سرامیک کف لابی مجتمع
طراحی داخلی با سرامیک کف
نصب کاشی آشپزخانه
کاشی آشپزخانه
کاشی بین کابینتی ارزان طرح آنتیک
کاشی بین کابینتی ارزان
کاشی حمام و سرویس بهداشتی لوکس
کاشی حمام و سرویس بهداشتی
تابلو کاشی دیواری
کاشی تزئینی دیوار
نصب سرامیک لوزی اتاق
نصب سرامیک اتاق خواب
کاشی بین کابینتی طرح آنتیک
کاشی بین کابینتی
نصب کاشی پرسلان
نصب کاشی پرسلان
کاشی کاری ارزان
کاشی کاری ارزان
اسکوپ کردن کاشی حمام
اسکوپ کردن سرامیک پرسلان
کاشی کاری دوغابی حمام
کاشی کاری دوغابی حمام
کاشی کاری کف حمام
کاشی کاری کف حمام
کاشی کاری دوغابی
کاشی کاری دوغابی
نصاب سرامیک
نصاب سرامیک
سرامیک پرسلانی کف
سرامیک پرسلانی کف
موزاییک کاری کف
موزاییک کاری کف
نصب موزاییک کف
نصب موزاییک کف

کاشی

کاشی یا Tile از فرآیند پخت خاک رس در کوره و لعاب بر روی آن تولید میشود و خاک رس کاشی حتماً باید دارای 20 تا 30 درصد سیلیس باشد. پس از پخت کاشی در کوره یک لایه لعاب بر روی آن برای حفظ خواص کاشی و همچنین زیبایی طرح و رنگ و حفاظت و افزایش مقاومت  لایه رویی بر روی آن زده میشود. واژه کاشی بر اساس نظر موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران از کلمه کاچی و به معنای ” نوعی از خشت تنک باشد که نقاشی کنند و آبگینه ساییده بر روی آن بمالند و بپزند چنانکه شبیه به چینی شود. ” گرفته شده است. البته برخی از زبان شناسان به دلیل اینکه هنر کاشی سازی و سفالگری در شهر کاشان بسیار رواج داشته علت این نامگذاری را شهر کاشان دانسته اند. کاشی سنتی که بیشتر در مکان های مذهبی نظیر مساجد استفاده میشود با 5 شیوه و نام متفاوت تولید میشوند : 1- کاشی هفت رنگ. 2- کاشی مقرنس. 3- کاشی معرق. 4- کاشی معلقی که به خط کوفی مزین میشود. 5- کاشی مینیاتوری. کاشی سنتی به روش دستی و با رنگ آمیزی دستی ساخته میشد البته امروزه با استفاده از دستگاه های مدرن و به روز در تولید کاشی مساجد صورت میگیرد. امروزه کاشی در صنعت ساختمان در کاشی دیوار حمام و دستشویی و کاشی بین کابینتی استفاده میشود و با توجه به تمیزی آسان و همچنین بهداشتی بودن محیط میتوان از کاشی در محیط هایی با خطر آلودگی بالا مانند مراکز درمانش از انواع کاشی استفاده کرد. تفاوت کاشی با سرامیک معمولی کف در عدم جذب آب توسط کاشی است. کاشی معمولاً در دیوار و سرامیک معمولی در کف ساختمان استفاده میشود و عدم جذب آب در کاشی به دلیل شیوه پخت و لعاب روی آن باعث شده است که در حمام و دستشویی و محیط های با رطوبت بالا از کاشی استفاده شود.

البته در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی از سرامیک پرسلان نیز میتوان در دکوراسیون محیط های مرطوب مانند حمام و دستشویی استفاده کرد. نصب کاشی به دو روش دوغابی و یا چسبی صورت میگرد و در حالت کلی چنانچه زیر سازی دیوار تراز باشد مثلاً دارای کاشی باشد برای نصب کاشی از روش چسبی و چنانچه زیر سازی نا تراز باشد به عنوان مثال چنانچه دیوارکشی با بلوک سفال انجام شده باشد و همچنین در محیط های مرطوب مانند حمام و دستشویی پای دیوار قیرگونی و ایزوگام دلیجان شده باشد بهتر است از روش دوغابی استفاده شود. به طور تقریبی برای پوشش هر 1 متر مربع به 5 کیلوگرم چسب کاشی نیاز است و استفاده از چسب مرغوب جهت جلوگیری از فاسد شدن چسب و لقی کاشی به مرور زمان بسیار مهم است. دو نکته که در مورد چسب کاشی باید در خاطر داشته باشیم این است که یکی تاریخ انقضای چسب کاشی نگذشته باشد زیرا چسب کاشی به سرعت فاسد میشود و خاصیت چسبندگی خود را از دست میدهد و دوم اینکه از برندهای معتبر چسب کاشی استفاده کنیم زیرا متأسفانه برخی از افراد سودجو اقدام به ساخت چسب کاشی خمیری در کارگاه های غیر استاندارد و با استفاده از نشاسته صنعتی میکنند. در هنگام خرید چسب کاشی خمیری به نشان استاندارد مندرج بر روی سطل چسب حتماً دقت کنید.

تفاوت کاشی و سرامیک

1- تفاوت اصلی سرامیک و کاشی در مقاومت آن در برابر بارهای وارده است. از آنجایی که سرامیک با دستگاه پرس سنگین ساخته میشود و در فرآیند تولید آن افزودنی هایی برای افزایش مقاومت اضافه میشود و همچنین سرامیک در کوره با دمای بیشتری پخته میشود مقاومت آن چندین برابر کاشی است. مخصوصاً سرامیک پرسلان از مقاومت به مراتب بالاتری نسبت به کاشی برخوردار است و از این رو از سرامیک در کف ساختمان و از کاشی در دیوار  هبلکس ساختمان استفاده میشود زیرا کف ساختمان بیشتر در معرض بارهای سنگین است. 2- کاشی به دلیل جذب آب بیشتر ناشی از تخلخل بیشتر، حین نصب بر روی دیوار با سیمان پیوند قویتری ایجاد میکند و برای کار در ارتفاع مناسب تر است. اما سرامیک پرسلان به دلیل نفوذ ناپذیری و تخلخل آب درصد جذب آب کمی دارد و الزاماً باید به صورت چسبی به دیوار متصل شود و در صورتی که ارتفاع دیوار زیاد باشد استفاده از سرامیک پرسلان توصیه نمیشود مگر اینکه به شیوه دوغابی و با اسکوپ نصب شود. 3- کاشی نسبت به سرامیک سبکتر است و در نتیجه حمل و نقل آن ساده تر است. همچنین به دلیل سبکی وزن کاشی نصب آن ساده تر است و یک استادکار به تنهایی میتواند کاشی را در محل مورد نظر قرار دهد اما برای جابجایی سرامیک پرسلان مخصوصاً سرامیک سایز بزرگ یا اسلب سرامیک حتماً باید دو نفر نسبت به جاگذاری کاشی اقدام کنند که مسئله در افزایش زمان نصب مؤثر است. 4- قیمت کاشی از سرامیک ارزانتر است زیرا متریال کمتری در آن مصرف شده و تکنولوژی ساخت آن نیز قدیمی تر است. همچنین اجرت نصب کاشی نسبت به اجرت نصب سرامیک کمتر است. 5- تنوع طرح و رنگ سرامیک از کاشی بیشتر است و همین امر استفاده از سرامیک به جای کاشی را متداولتر کرده است. 6- برش کاشی به دلیل ضخامت کمتر و همچنین فشردگی کمتر نسبت به سرامیک ساده تر است. از این رو در مکان هایی که پریز برق و یا همچنین تجهیزات برقکشی بر روی دیوار زیاد است و از این رو برش بدنه زیاد است هزینه اجرت نصب سرامیک بالاتر میرود. همچنین در مکان هایی که نیاز به فارسی بر کردن دارد برش کاشی زمان کمتری میگیرد اما به این نکته توجه کنید که کاشی به دلیل نوع لعاب و فشردگی کم ممکن است در اثر فارسی بر کردن لب پر شود.

نصب کاشی به روش دوغابی

روش دوغابی روش سنتی نصب کاشی است که در این روش ابتدا رگ اول کاشی به صورت تراز و شاقول بر روی کروم سیمانی نصب میشود. کروم ماسه و سیمان با توجه ارزان بودن قیمت ماسه و همچنین قیمت سیمان آبیک کاملاً به صرفه و اقتصادی است. همچنین کروم نیز باید کاملاً تراز باشد و برای تراز کردن میتوان از تراز دستی و یا تراز لیزری استفاده کرد. بندهای کاشی در حین نصب کاشی باید کاملاً با یکدیگر در یک امتداد باشند و پس از قرارگیری کاشی ها در کنار یکدیگر هیچگونه تاب و یا ناخنک نباید مشاهده شود. برای فیکس کردن کاشی ها در کنار یکدیگر میتوان از چسب یک دو سه و یا گل رس استفاده کرد. استفاده از چسب یک دو سه ممکن است باعث لب پریدگی کاشی شود و همچنین باقی ماندن چسب یک دو سه در بندهای کاشی ممکن است از بندکشی کاشی به صورت یکدست جلوگیری کند. بهتر است که برای فیکس کردن کاشی ها در کنار یکدیگر از گل رس استفاده شود اما معمولاً خیلی از نصابان کاشی به دلیل وقتگیر بودن این روش از چسب یک دو سه استفاده میکنند که نتیجه کار برای کارفرما معمولاً راضی کننده نیست. فاصله دوغاب خور کاشی از دیوار باید حداقل 5 سانتیمتر باشد و در شرایطی بنا به دلایل اجرایی ضخامت دوغاب خور کم میشود دوغاب باید پر سیمان باشد. همچنین بهتر است ماسه دو بار شسته و عاری از خاک باشد اما بسیاری از پیمانکاران برای کمتر مصرف شدن سیمان از ماسه خاکدار استفاده میکنند که از نظر مهندسی و مقررات ملی ساختمان ایران صحیح نیست. همچنین ضخامت دوغاب خور در هیچ شرایطی نباید کمتر از 3 سانتیمتر باشد و در صورتی که از کاشی با ابعاد بزرگ استفاده میشود ضخامت دوغاب نباید کمتر از 5 سانتیمتر باشد. همچنین در مورد سرامیک پرسلان از آنجایی که جذب آب پرسلان نزدیک به صفر است و بین سیمان و پرسلان اتصال قابل قبولی برقرار نمیشود الزاماً باید از اسکوپ استفاده کرد. اسکوپ سرامیک پرسلان را مانند اسکوپ سنگ در نمای ساختمان میتوان با اسکوپ گالوانیزه آماده که اسکوپ پروانه ای نامیده میشود یا با استفاده از سیم آرماتوربندی و یا به وسیله لقمه کاشی غیر پرسلان اجرا کرد. لازم است که بعد از دوغاب ریزی هر ردیف از کاشی مقداری سیمان به صورت خشکه روی آن ریخته شود تا پیوستگی بین رگهای کاشی حفظ شود.

نصب کاشی به روش چسبی

برای نصب کاشی با استفاده از چسب میتوان از چسب پودری و یا چسب کاشی خمیری استفاده کرد. در صورتی که از چسب کاشی پودری استفاده شود حتماً در مخلوط چسب باید از چسب بتن استفاده کنیم زیرا ممکن است اتصال بین کاشی و چسب پودری خوب برقرار نشود. استفاده از چسب کاشی خمیری ساده تر است و کار با آن نیز راحتتر است. چسب کاشی خمیری به صورت سطلی و در سطل های 5 کیلوگرمی تولید و به فروش میرسد. به ازای نصب هر یک متر مربع کاشی حدوداً باید از 3 تا 4 کیلوگرم چسب کاشی خمیری استفاده کرد. با توجه به برند چسب کاشی خمیری و همچنین زیرسازی کار این مقدار متغیر است. در صورتی که زیرسازی کاشی گچ کاری شده باشد میتوان از روس چسبی برای نصب کاشی استفاده کرد اما فقط زمانی میتوانیم از روش دوغابی استفاده کنیم که گچ زیرکار کاملاً تراشیده شود و به بلوک یا سیمان برسیم و همچنین زیرسازی باید به گونه ای باشد که ضخامت چسب کاشی از یک سانتیمتر بیشتر نشود. یکی از مهمترین مزیت های چسب کاشی این است که میتوان کاشی جدید را بدون کندن کاشی قدیمی و مستقیماً بر روی آن چسباند. البته بهتر است که کاشی قدیمی با استفاده از فرز خراشیده شود تا پیوستگی بین کاشی جدید و کاشی قدیم به واسطه چسب بهتر برقرار شود. چسب کاشی پس از 24 ساعت گیرایی پیدا میکند و پس از 48 ساعت به مقاومت اسمی خود میرسد از این رو بهتر است پس از 24 ساعت از زمان نصب کاشی به روش چسبی اقدام به بندکشی و آب بندی کاشی کنیم.

نصب سرامیک ساختمان سفید - قبل
نصب سرامیک ساختمان - قبل
نصب سرامیک ساختمان سفید - بعد
نصب سرامیک ساختمان - بعد
نصب سرامیک هال و پذیرایی
نصب سرامیک هال
نصب سرامیک پرسلان با روکش نانو
نصب سرامیک پرسلانی
کاشی کاری دستشویی
کاشی کاری دستشویی
دوغاب ریزی کاشی حمام
دوغاب ریزی کاشی حمام
نصب کاشی حمام و دستشویی به روش چسبی
نصب کاشی حمام
نصب سرامیک کف به روش ملات
نصب سرامیک
نصب کاشی به روش پشت دوغابی
نصب کاشی دوغابی
نصب سنگ آنتیک داخل ساختمان
نصب سنگ آنتیک
سرامیک کاری
سرامیک کاری
سرامیک کاری کف
سرامیک کاری کف
نصب کاشی حمام
نصب کاشی حمام
نصب کاشی حمام
نصب کاشی حمام
نصب کاشی حمام
نصب کاشی حمام
نصب کاشی حمام
نصب کاشی حمام
نصب کاشی حمام
نصب کاشی حمام
نصب کاشی حمام
نصب کاشی حمام

سوالات متدوال سرامیک و کاشی

قیمت کاشیکاری به روش کاشی کاری چسبی 55 هزار تومان و به روش کاشی کاری دوغابی 75 هزار تومان در هر متر مربع است. این هزینه فقط اجرت کاشی کاری است.

کاشی کاری چسبی سریعتر است. اما کاشی کاری دوغابی ارزانتر است. در صورتیکه از چسب تقلبی استفاده کنید بعد از مدتی چسب کپک میزند و کاشی لق میشود.

نصب سرامیک به روش ملاتی ارزانترین روش است. اما نصب کاشی با چسب مخصوص و چسب بتن بهترین روش است. همچنین استفاده از فیتینگ بین سرامیک، از لق شدن سرامیک جلوگیری میکند.

بله، از آنجاییکه جذب آب سرامیک پرسلانی تقریباً نزدیک به صفر است سرامیک پرسلانی با ملات یا دوغاب گیرایی ندارد. در شرایطی که به دلیل کاهش هزینه از ملات یا دوغاب میخواهید استفاده کنید حتماً سرامیک پرسلانی را اسکوپ کنید.

سرامیک رکتی فایر یا بدون بند نوع برش سرامیک در کارخانه است و هیچ ارتباطی با روش نصب بدون بند ندارد. بهتر است سرامیک یا کاشی با بند نصب شود و برای بندکشی از پودر مخصوص بندکشی به جای سیمان سفید استفاده شود.

بله، ما در فروشگاه شهرک غرب تهران نمایندگی فروش انواع سرامیک پرسلانی و کاشی حمام و دستشویی و کاشی بین کابینتی و انواع کاشی معرق را داریم.

پرسش و پاسخ سرامیک و کاشی

تعداد پرسش و پاسخ : 18

18 پاسخ

  1. سلام برای بند کشی سرامیک کف که (نانو پولیش پرسلان است) از پودر سیمان استفاده شده است و روی سرامیک ها دو ساعت مانده است که باعث کدر شدن و شفافیت اولیه سرامیک و باقی ماندن سیمان روی سرامیک شده است برای از بین بردن و برگشت شفافیت اولیه ان باید از ماده ای استفاده کرد لطفا راهنمایی فرمایید. با تشکر

    1. سلام.. برای تمیز کردن سیمان باقی مانده بر روی سرامیک میتوان از محلول آب و سرکه استفاده کرد. نکته ای که باید در نظر داشت این است که با استفاده از برس نیمه زبر و با مالش بسیار زیاد میتوان به راحتی روی سرامیک را تمیز کرد. برس زبر باعث از بین رفتن پولیش روی سرامیک میشود. برس نیمه زبر بهترین انتخاب است.

  2. با سلام و تشکر از سایت و اطلاعات مفیدتون
    من سرامیک ۸۰ در ۸۰ پرسلان برش لیزری میخوام به تعدادی مغازه مراجعه کردم ،قیمت متفاوت ۱۹۰ تا۳۸۰ و همه فروشنده ها میگفتند که سرامیک درجه ۱ و نانو پولیش ولی شرکت ها متفاوت بودند از کجا باید فهمید که گفته آنها درست واین اختلاف قیمت به چه علت میباشد چون سرامیک کف قبلی به شرط درجه ۱ وبرش لیزری خرید کردم ولی متاسفانه هنگام نصب معلوم شد که درجه ۳بود از شما خواهش میکنم در این مورد راهنمایی کنید

    1. سلام.. لطفاً برای مشاوره بیشتر از طریق پیامرسان واتساپ با ما در تماس باشید.
      شماره واتساپ مهندس صادقی : 09121022495

  3. سلام ،ممنون از سایت خوب و اطلاعات مفیدتون با عرض پوزش من هال خونم میخوام پرسلان ۸۰در۸۰ استفاده کنم سرامیک قبلی باید بکنم یا اینکه خش دار کنم و اینکه دوغاب محکمتره یا چسب سرامیک و همچنین مارک یا شرکت هایی که چسب مرغوب دارند معرفی کنید و ۱۰۰ مترمربع حدودا چقدر چسب لازم دارد

    1. سلام.. لطفاً برای مشاوره بیشتر از طریق پیامرسان واتساپ با ما در تماس باشید.
      شماره واتساپ مهندس صادقی : 09121022495

  4. سلام آقای مهندس
    آیا میتوایم سرامیک را با دوغاب مستقیم به سطح بتنی نصب کنیم؟
    لطفاً راجع به نصب سرامیک و کاشی روی سطح بتنی توضیح بدهید. مرسی

    1. با توجه به اینکه اتصال دوغاب با سطح بتنی به خوبی انجام نمیشود توصیه میشود که برای نصب سرامیک به روش دوغابی بر روی سطح بتنی از رابیتس و یا توری مرغی استفاده کنید. به این ترتیب که ابتداً رابیتس را به وسیله میخ چاشنی به سطح بتنی دیوار متصل کنید سپس سرامیک یا کاشی را در محل خود قرار داده و پشت آن را دوغاب ریزی کنید. همچنین اکیداً توصیه میشود از روش خشکه ریزی برای زودتر سفت شدن دوغاب جلوگیری به عمل آید که در این مسئله مهندسین ناظر باید سختگیر باشند. زیرا اتصال سرامیک یا کاشی در محلی که خشکه ریزی سیمان انجام شده به خوبی برقرار نمیشود و ممکن است پس از مدتی سرامیک از بدنه جدا شود. همچنین باید توجه داشت که بهتر است سرامیک پرسلان توسط چسب خمیری کاشی به دیوار متصل شود و از روش دوغاب تا جایی که ممکن است جلوگیری شود. در شرایطی که ضعف ایستایی دیوار قرار است با روش دوغابی گرفته شود توصیه میشود که الزاماً سرامیک پرسلان با استفاده از اسکوپ به دیوار متصل شود و یا اینکه یک لایه کاشی رسی معمولی به روش دوغابی کار شود و سرامیک پرسلان با استفاده از چسب خمیری کاشی اجرا شود.

  5. سلام مهندس خسته نباشید و مرسی از سایت خوبتون
    سوالی که داشتم این هست که اگر بخواهیم با روش دوغابی سرامیک را نصب کنم میشود در مخلوط دوغاب از پودر سنگ استفاده کنیم یا فقط باید از ماسه و سیمان استفاده کنیم؟

    1. استفاده از پودر سنگ در نصب کاشی حمام و دستشویی توسط بسیاری از کاشی کاران به منظور چسبندگی بهتر بین دوغاب و کاشی صورت میگیرد. استفاده از پودر سنگ باعث آببندی بهتر کاشی حمام میشود. البته باید به این مسئله توجه کرد که نباید در مصرف پودر سنگ زیاده روی کرد زیرا چسبندگی ماسه و سیمان را کاهش میدهد. همچنین در صورتی که از سرامیک پرسلان به عنوان کاشی حمام میخواهید استفاده کنید میتوان از اندکی چسب بتن در مخلوط دوغاب استفاده کنید. اما حتماً به این نکته توجه کنید که سرامیک پرسلان به دلیل فشردگی بالا خاصیت جذب آب کمی دارد، حتماً باید از اسکوپ سیمی یا پروانه ای در صورتی که از روش دوغابی برای نصب سرامیک استفاده میکنید به کار رود. برای نصب سرامیک پرسلان به عنوان کاشی حمام و دستشویی بهتر است از چسب خمیری کاشی استفاده کنید.

  6. هزینه نصب سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی تفاوت دارد؟

    1. بله قیمت نصب سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی متفاوت است. معمولاً وزن سرامیک پرسلان چند برابر سرامیک معمولی است و با توجه به اینکه هم ضخامت آن و هم وزن آن بیشتر است مسلماً کار کردن با آن نیز سخت است. همچنین با توجه به اینکه فشردگی سرامیک پرسلان بسیار زید است از این رو برش آن نیز بسیار سختتر است. همچنین سرامیک پرسلان با استفاده از چسب سرامیک پودری و یا خمیری نصب میشود و در نصب آن الزاماً باید از هم تراز و گوه استفاده کرد. با توجه به تمامی مطالبی که گفته شد هزینه نصب سرامیک پرسلان از سرامیک معمولی اندکی بالاتر است.

  7. سلام جناب مهندس
    سرامیک پرسلان را نمیشه به روش ملاتی در کف نصب کرد؟
    من در حال حاضر کفپوش سنگ دارم میخواستم ببینم حتماً باید چسبی کار کنم؟

    1. توصیه میشود که سرامیک پرسلان کف را هم با استفاده از چسب نصب کنید. با توجه به اینکه سرامیک پرسلان با استفاده از فشار بالای دستگاه پرس تولید میشود و درصد جذب آب تقریباً صفر است اتصال بین ملات ماسه سیمان و سرامیک پرسلان به خوبی برقرار نمیشود و ممکن از پس از گذر زمان سرامیک لق بشود. برای کاهش هزینه نصب سرامیک کف میتوانید از انواع چسب سرامیک پودری استاندارد استفاده کنید. البته در شرایطی که اسلب سرامیک را به عنوان کف قرار هست نصب کنید با توجه به وزن بالای اسلب سرامیک میتوان از روش ملاتی استفاده کرد که البته آن هم توصیه نمیشود. برای نصب سرامیک حتماً از گوه و همتراز یک میلیمتری و با 2 میلیمتری استفاده کنید و بندکشی سرامیک کف را با استفاده از پدر بندکش مخصوص و آنتی باکتریال انجام دهید. در صورتی که نمیخواهید تخریب کف ساختمان را انجام دهید بهتر است که رو سنگ کف موجود را اندکی خراش دهید تا اتصال چسب و سرامیک و سنگ کف به خوبی برقرار شود.

  8. اسلب سرامیک را برای دیوار هم میشه نصب کرد؟
    وزن اسلب سرامیک را چطوری مهار میکنند؟

    1. سرامیک اسلب 240 در 120 سانتیمتر معمولاً به عنوان در بازار ایران تولید و به فروش میرسد. از آنجایی که جنس سرامیک اسلب از نوه سرامیک پرسلان است الزاماً برای نصب آن باید از چسب سرامیک استفاده کنیم. البته در سرامیک اسلب سایز بزرگ با ارتفاع 360 سانتیمتر بهتر است که لبه انتهایی روی سرامیک روی زمین باشد تا خود سرامیک اسلب بتواند وزن خود را مهار کند. همچنین بهتر است که در مخلوط چسب سرامیک مقداری چسب بتن مخلوط شود تا مقاومت چسب بالاتر برود. ذکر این نکته الزامی است که ضخامت چسب در نصب سرامیک نباید بیشتر از 2 سانتیمتر باشد و هرچه ضخامت چسب بیشتر شود متناسب با آن مقاومت چسب کم میشود و در شرایطی که نصب سرامیک بر روی سطوح صاف انجام میشود بهتر است که رابیتس بندی با کلاف فلزی روی دیوار انجام شود. همچنین اگر از روش دوغابی برای نصب سرامیک اسلب استفاده شود حتماً باید از اسکوپ استفاده کنید و حداکثر فاصله دو اسکوپ نباید بیشتر از 120 سانتیمتر باشد.

  9. سلام و خسته نباشید
    برای کف هال و پذیرایی پیشنهاد شما سرامیک هست یا سنگ کنم؟

    1. سلام.. برای انتخاب سرامیک و یا سنگ کف هال و پذیرایی مهمترین عامل تعیین کننده سلیقه کارفرماست. البته در صورت مقایسه سرامیک و سنگ کف هال و پذیرایی مزیت های سرامیک مخصوصاً سرامیک پرسلان نسبت به سنگ ساختمانی بسیار بیشتر است که به آن اشاره میشود : 1- قیمت سرامیک در مقایسه با سنگ ساختمانی کمتر است. به عنوان مثال زمانی که از سرامیک یک در یک متر در کف ساختمان استفاده میکنید قیمت آن نسبت به سنگ یک در یک متر کمتر است. 2- هزینه نصب سرامیک نسبت به نصب سنگ کمتر است. در واقع اجرت سرامیک کاری تقریباً نصف اجرت سنگ کاری است. زیرا وزن سنگ از سرامیک بیشتر است و کار با آن و برش آن نیز سختتر است. 3- نصب سرامیک را میتوان ا چسب سرامیک انجام داد ولی در مورد نصب سنگ بهتر است از ملات ماسه سیمان استفاده شود و فقط در مواقعی که ابعاد سنگ بزرگ باشد میتوان از چسب سرامیک برای نصب سنگ استفاده کرد. معمولاً برای نصب اسلب سنگ از چسب سرامیک استفاده میشود. 4- با توجه به اینکه ضخامت سرامیک پرسلان 1.2 سانتیمتر است و نصب آن با چسب به ضخامت نیم سانتیمتر انجام میشود و از آنجایی که ضخامت سنگ کف 2 سانتیمتر است و ملات ماسه سیمان آن برای نصب سنگ حدوداً 4 سانتیمتر است، پس از نصب سرامیک کف ساختمان حدوداً 2 سانتیمتر بالا می آید اما در صورت نصب سنگ کف ساختمان حدود 7 سانتیمتر بالا می آید که این مورد مخصوصاً در ساختمان هایی با سقف کوتاه بیشتر به چشم می آید. 5- حمل سرامیک در طبقات و جابجایی آن ساده تر از جابجایی سنگ است و از این رو هزینه حمل در طبقات و جابجایی کاهش خواهد یافت. 6- سرامیک پرسلان نانو پولیش خط و خش نمی افتد و به سادگی ترک نمیخورد در حالی که سنگ بدون پولیش و لعاب و است و احتمال ترک خوردن آن بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *