گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

خانه هوشمند

طراحی و اجرا خانه هوشمند ( bms ) ، هوشمند سازی ساختمان ، تهیه و نصب تجهیزات ساختمان هوشمند

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله خانه هوشمند

هوشمند سازی ساختمان

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی در حوزه فناوری IT امروزه هوشمند سازی ساختمان در دنیا و استفاده از تجهیزات bms تبدیل به یک ضرورت در امر ساخت و ساز تبدیل شده است. متأسفانه در حال حاضر خانه هوشمند یا ساختمان هوشمند در ایران فقط برای خانه‌های لوکس اجرایی می‌شود. در حالی که هوشمند سازی ساختمان تا 36% در مصرف انرژی صرفه جوی می‌نماید. در نتیجه 50% هزینه‌های جاری ساختمان را کاهش می‌دهد.

بطوریکه بعد از گذشت 2 سال کاهش هزینه ناشی از صرفه جویی انرژی مصرفی در خانه هوشمند یا ساختمان هوشمند جبران هزینه اولیه خرید و نصب تجهیزات bms را می‌نماید و در سال‌های بعدی به اقتصاد خانه هوشمند کمک می‌کند.

هوشمند سازی ساختمان وظیفه حفاظت و ایمنی افراد و تجهیزات را به عهده داشته بطوریکه افراد در مقابل برق گرفتی ایمن می‌شوند. تجهیزات نیز در مقابل دامنه ولتاژ و جریان دامنه ، ولتاژ و جریان نشتی و سرقت و حریق حفاظت می‌شوند. همچنین سیستم افراد را زودتر از وقوع زلزله آگاه می‌سازد و به‌طور خودکار جریان آب و برق و گاز را قطع می‌نماید. همچنین تابلوی مدیریت انرژی خانه هوشمند دارای سیستم کنترل دامنه پیک مصرف و ارتباط بین تلفن و آیفون و روشنایی منزل را مسیر می‌نماید.

تجهیزات ساختمان هوشمند

سیم کشی ساختمان هوشمند ( خانه هوشمند ) با ساختمان‌های موجود متفاوت است. بطوریکه 95% از بدنه دیوارها از برق تهی می‌شوند. همچنین برق کشی خانه هوشمند با استفاده از سیم 1.5 البرز که از دیوارها عبور می‌کند بر مبنای ولتاژ 12 ولت طراحی شده است. در مسیر سیم کشی در هوشمند سازی ساختمان 50% از مسیر هادی جریان حذف می‌گردد و به جای آن از هادی بسیار نازک که معمولاً از سیم‌های تلفن هستند استفاده می‌گردد. زیرا جریان عبوری از هادی‌ها در حد میلی آمپر خواهد بود.

در ساختمان هوشمند کلیدهای معمولی از مدار حذف و به جای آن از سوئیچ‌های فشاری استفاده می‌شود و در نتیجه هیچ جرقه‌ای در هنگام قطع و یا وصل به وجود نمی آید.

تعریف سیستم BMS

سیستم هوشمند سازی ساختمان در خانه هوشمند یا اختصاراً bms یک تابلوی مرکزی دیجیتالی است که جایگزین تابلوی متداول گشته و به کمک مدارهای دیجیتالی پیشرفته کنترل‌های توزیع شده را میسر می‌سازد. به‌طوری که تمامی روشنایی‌های ساختمان و سیستم سرمایش و گرمایش و پریزهای خاص را تحت پوشش قرار می‌دهد و با خارج نمودن مصرف کنندگان غیر ضروری و خاموش نمودن روشنایی در هنگام عدم حضور افراد و به صورت کاملاً هوشمندانه عمل نموده و سهم بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد.

در خانه هوشمند یا ساختمان هوشمند سیستم bms با عملکردی هوشمندانه علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی مطابق مقررات ملی ساختمان ایران به کمک تکنولوژی می‌تواند در مجموع به کمک شش روش مجزا و هم‌زمان تا 35% در مصرف انرژی صرفه جویی ایجاد نماید.

سیستم هوشمند سازی ساختمان ( bms ) در مقابل ولتاژهای مخرب و برق گرفتگی و جلوگیری از نشتی جریان کاملاً حساس بوده و با تشخیص نشتی جریان برق، نشتی جریان گاز و نشت جریان آب فرمان لازم را از طریق خطوط تلفن صادر نموده و هم‌زمان دستور قطع ورودی‌های آب، برق و گاز را صادر می‌نماید. از طرفی سیستم دارای دزدگیر و اعلام حریق و اعلام زلزله بسیار پیشرفته مجهز به سیستم تلفن گویا می‌باشد به گونه‌ای که می‌تواند در مواقع لزوم از طریق هشدار های صوتی و تلفنی اعلام خطر نماید.

سیستم قادر است کلیه تجهیزات الکتریکی را نسبت به هم مرتبط نموده و برنامه ریزی نماید و اطلاعات مربوطه را به خارج انتقال دهد و یا از خارج منزل می‌توان به تمامی تجهیزات فرمان مورد نیاز را از راه دور اعمال نماید.

مزایای سیستم هوشمند سازی ساختمان BMS

1- با تلفن و از راه دور لامپ‌ها و تجهیزات الکتریکی را فعال یا غیر فعال می‌نماید.

2- کنترل داخل منزل را به‌صورت دیداری و شنیداری از راه دور ممکن می‌سازد.

3- با فشرده شدن زنگ درب ( در صورت عدم حضور در منزل ) تماسی تلفنی با شما برقرار خواهد شد و شما می‌توانید با اعمال کد رمز درب منزل را برای مهمان باز نمایید.

4- قابلیت نظارت بر ولتاژ برق شهری و قطع مصرف کننده‌ها در صورت غیر مجاز بودن آن.

5- دمای منزل شما را متناسب با عادات زندگی تنظیم می‌نماید.

6- روشنایی منزل شما را به‌صورت هوشمند با ورود و خروج شما تنظیم می‌نماید.

7- برای کودکان و افراد مسن و بیمار در منزل، مراقبت‌های ویژه صوتی و حرکتی برقرار می‌نماید.

8- قطع کن های خودکار آب و گاز برای موقع ضروری.

9- قابلیت قطع نشدن دزدگیر و سیستم تلفن کننده در صورت قطع برق شهر به جهت وجود باطری قابل شارژ.

ساختمان هوشمند
ساختمان هوشمند
کنترل خانه هوشمند با اپلیکیشن
کنترل خانه هوشمند با اپلیکیشن
اپلیکیشن خانه هوشمند
اپلیکیشن خانه هوشمند
کنترل درجه حرارت ساختمان هوشمند
کنترل درجه حرارت ساختمان هوشمند
تجهیزات هوشمند سازی ساختمان
تجهیزات هوشمند سازی ساختمان
کنترل خانه هوشمند
کنترل خانه هوشمند
صفحه کنترل خانه هوشمند
صفحه کنترل خانه هوشمند
صفحه کنترل سیستم BMS
صفحه کنترل سیستم BMS

پرسش و پاسخ خانه هوشمند

تعداد پرسش و پاسخ : پرسشی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *