گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

دیوارکشی

دیوارکشی با بلوک سفالی و بلوک سیمانی و تیغه چینی با نظارت مهندس و طبق مقررات ملی ساختمانی ایران

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله دیوارکشی

دیوارکشی

دیوارکشی با استفاده از مصالح ساختمانی سنتی مانند بلوک سفالی ، بلوک سیمانی و آجر و یا مصالح ساختمانی نوین مانند کناف و هبلکس و دیوار سه بعدی اجرا میشود. استفاده از مصالح نوین ساختمانی سرعت اجرا را بسیار زیاد میکند اما ممکن است در پروژه های کوچک قیمت تمام شده را افزایش دهد. در ایران برای ساخت دیوار داخلی ساختمان معمولاً از بلوک سفالی 10 سانتیمتری استفاده میشود. در برخی از موارد نیز از بلوک سیمانی 15 سانتیمتری استفاده میشود. همچنین در شرایطی که نیاز به سبک سازی ساختمان و کاهش نیروی زلزله باشد در دیوارچینی و دیوارکشی داخلی ساختمان از بلوک سبک استفاده میشود. بلوک سبک از دو نوع سبک دانه صنعتی و یا معدنی تولید میشود. در شرایطی که از سبک دانه صنعتی در تولید بلوک سبک سیمانی استفاده شود به آن لیکا و در شرایطی که از سبک دانه معدنی در تولید بلوک سبک سیمانی استفاده شود به آن بلوک پوکه ای قروه یا بلوک پوکه ای پومیس نیز گفته میشود. امروزه استفاده از آجر به دلیل گران بودن مصالح و اجرای آن در ایران به عنوان دیوار داخلی منسوخ شده است. برای ساخت تیغه چینی دیوار بیرونی ساختمان نیز معمولاً از تیغه سفال 15 سانتیمتری و یا بلوک سیمانی 20 سانتیمتری استفاده میشود. در صورتیکه از تیغه سفال 7 سانتیمتری برای دیوارکشی استفاده شود لازم است که یک لایه پلاستر سیمانی روی آن اجرا شود زیرا تیغه سفال 7 سانتی از مقاومت کمتری برخوردار است. بنا بر تعریف آیین نامه سازه های بنایی ، دیوار عبارت است از عضو سازه ای قائم با بعدی بزرگتر از ۳ برابر ضخامت آن. به تعبیر ساده تر، دیوار عبارت است از یک ساختار ممتد و یکپارچه که ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع آن نازک می باشد. دیوار  معمولاً به عنوان جدا کننده فضای داخلی از یکدیگر ( پارتیشن ) و یا به عنوان محافظ فضای داخلی از محیط بیرونی ( دیوار محیطی ) به کار میرود. تیغه چینی و دیوارکشی با توجه به موقعیت ساخت ، هزینه اجرا و اصول ایمنی توسط مصالح مختلف بنایی مانند آجر ( سفالی، فشاری یا نسوز )، بلوک ( سفالی، سیمانی، هبلکس، شیشه‌ای )، تیغه گچی پیش ساخته، کناف ( dry wall ) و ساندویچ پانل ( 3D wall ) اجرا میشود.

دیوارکشی با بلوک سفالی به نسبت سایر مصالح ساختمانی از سرعت و دقت بیشتری برخوردار است. کار با سفال ساده تر است و همچنین دیوار نهایی از استحکام خوبی برخوردار است. شاید یکی از بزرگترین معایب دیوار سفالی سوراخ بودن فضای داخل آن است که از این نظر برای دیوار آشپزخانه و نصب کابینت آشپزخانه انتخاب مناسبی نیست. تیغه چینی و دیوارکشی بنایی با بلوک سفالی به دلیل دسترسی و ارزانی نسبی، مرسوم ترین شیوه ساخت در ایران میباشد. با توجه به موقعیت ساخت دیوار و عملکرد عایقکاری دیوار ( صوتی و حرارتی ) عرض تیغه سفال انتخاب میشود. دیوار چینی با بلوک سفالی عموماً با ملات ماسه سیمان با نسبت اختلاط 1 به 6 اجرا میگردد. ضوابط فنی در ساخت دیوار با بلوک سفالی بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه ضوابط اجرایی مهندسی سازه های بنایی در برخی از ساختمان ها رعایت نمیشود که پس از اتمام کار اکثر کارفرمایان از عدم عایق سازی صوتی شکایت میکنند. همچنین چنانچه مهار جانبی دیوار به درستی اجرا نشود استحکام کلی دیوار حین زلزله از بین میرود و تخریب دیوار مسلم است. روش های مدرن تیغه چینی و دیوارکشی بنایی با مصالح نوین مانند بلوک های هبلکس ( بلوک بتنی سبک گازی ) سرعت اجرای دیوارچینی را بسیار بالا برده همچنین عایقی مناسب برای صوت و حرارت میباشند. بلوک های هبلکس توسط چسب مخصوص به یکدیگر متصل میشوند و به سادگی با اره کردن به ابعاد دلخواه تبدیل میشوند.

تیغه چینی

یکی از مصالحی که به منظور تیغه کشی از آن میتوان استفاده کرد. دیوار گچی در ضخامت های 7 سانتی و 8 سانتی و 10 سانتی تولید میشود. دیوار گچی معمولاً به عنوان دیوار کاذب و در در دیوارهای داخل واحد مورد استفاده قرار میگیرد. بلوک 10 سانتی معمولاً به صورت توخالی و بلوک 7 و 8 سانت معمولاً به صورت توپر تولید میشود و به فروش میرسد. همچنین دیوار گچی عایق صوت میباشد و در شرایطی که نیاز باشد دیوار گچی فوم دار نیز تولید میشود. تیغه چینی یا دیوارکشی بنایی با استفاده از مصالح آجر ارزان ترین شیوه ساخت دیوار میباشد و در صورتی که حین تخریب با اندکی دقت و حوصله بتوان آجرهای دیوار را به صورت سالم جدا کرد میتوان در دیوارکشی بنایی جدید از آنها استفاده کرد. البته در اکثر موارد آجرهای قدیمی پوسیده و دیواری که به این شیوه اجرا میشود استحکام مورد قبول را مخصوصاً در شرایط لرزه ای ندارد. تیغه چینی با آجر بنایی عموماً با ملات ماسه سیمان با نسبت اختلاط 1 به 6 اجرا میگردد. از مهمترین نقاط ضعف دیوارهای آجری عدم استحکام دیوار در مقابل بارهای جانبی ( مانند زلزله و باد ) است. برای استحکام جانبی دیوار با توجه به محل احداث آن از روشهایی نظیر کاشت میلگرد بین اجزا دیوار ، هشت گیر کردن آجرها و یا پلاستر سیمانی میتوان استفاده کرد. مطابق با پیوست ششم آیین نامه 2800 زلزله ایران هشت گیر کردن دیوار داخلی به دیوار پیرامونی مجاز نیست و در صورت استفاده از بلوک سفالی ملزم به استفاده از وادار قائم و یا افقی استفاده کرد. همچنین استفاده از میلگرد بستر مطابق با استاندارد ملی ایران تولید شود و همچنین مطابق با ضوابط پیوست ششم باید اجرا گردد. در شرایطی که دیوار آجری به منظور دیوارکشی محوطه مدنظر باشد الزاماً باید پای دیوار آجری را به ارتفاع 30 سانتیمتر بهترین ایزوگام و یا ایزوگام کرد. با توجه به اینکه مکش آب آجر رسی بسیار بالا است چنانچه پای دیوار آب بند نشود پس از مدت کوتاهی دیوار نم میکشد و ملات مابین آجرها میپوسد. در این شرایط دیوار محوطه استحکام خود را از دست میدهد. آجرهای رسی یا آجر بنایی معمولاً آب ملات را به خود میگیرند که در نتیجه نسبت اختلاط ملات همچنین تیغه چینی و دیوارکشی بنایی را میتوان به صورت المان طراحی معماری در نظر گرفت. در این صورت از طرح های متنوعی مانند کله راسته، خفته راسته، بافت حصیری، جناغی، شطرنجی و … میتوان استفاده کرد. در صورتی که نسبت اختلاط ملات در آجر نما به درستی انتخاب نشود سولفات کلسیم موجود در سطح آجر منجر به شوره زدن میشود که قطعاً زیبایی کلی نمای ساختمان از بین میرود. همچنین لازم به ذکر است که بهترین چیدمان آجرها به صورت یکی در میان است. همچنین در محل تلاقی دیوارها به هم بهتر است از روش هشتگیر کردن آجر ها استفاده کرد.

دیوارکشی با مصالح مدرن

دیوار کناف ، دیوار غیر باربر و سبک است که برای تقسیم فضای داخلی ساختمان استفاده می شود.  ساختار کناف شامل قاب های فولادی سبک ساخته شده با مقاطع ناودانی شکل بوده که صفحات روکش دار گچی در یک یا چند لایه ( با توجه به کاربری دیوار )، به وسیله پیچ های مخصوص بر روی آن سوار می شوند. درزهای میان این صفحات به وسیله نوار و بتونه مخصوص درزگیری شده و بدین ترتیب سطحی یکپارچه حاصل می شود. سطح کناف قابلیت اجرای نقاشی ساختمان ، کاغذ دیواری ، دیوارپوش ، کاشی و پوشش های دیگر را خواهد داشت. فضای خالی داخل دیوار کناف ، امکان استفاده از انواع عایق های حرارتی و صوتی را فراهم نموده و عبور و دسترسی به برقکشی ساختمان و تاسیسات مکانیکی را میسر می سازد.

ساندویچ پانل از دو لایه شبکه مش فولادی در طرفین و یک لایه فوم پلی استایرن کند سوز مابین شبکه مش تشکیل شده است . در نهایت این سه لایه تشکیل دهنده ساندویچ پانل توسط مفتول های جانبی به یکدیگر متصل شده و در جای خود فیکس میشوند. قطعات از پیش ساخته شده ساندویچ پانل به محل اجرای ساختمان حمل شده و پس از نصب دیوارها و سقف ، طرفین آن با شاتکریت ( بتن پاش ) اندود سیمانی میشود. هسته مرکزی ساندویچ پانل از عایق پلی‌استایرن ( یونولیت یا کندسوز ) ساخته میشود. همچنین یکی از مصالح جدیدی که در دیوارکشی ساختمان استفاده میشود هبلکس است. بلوک هبلکس ( Hebelex ) از مدرنترین انواع بلوک ساختمانی است. اجرای بلوک هبلکس با استفاده از چسب مخصوص و بدون نیاز به ملات سیمانی به یکدیگر متصل میشود. همچنین از آنجایی که سطح بلوک هبلکس رضوی بسیار صاف است پس از دیوارکشی نیازی به لایه گچ و خاک نیست و میتوان مستقیماً روی دیوار را گچ نما کار کرد. بلوک AAC عایق صوت و حرارت بوده و از این نظر در کاهش هزینه های ساختمان در آینده بسیار موثر است. همچنین مطابق با پیوست ششم آیین نامه 2800 زلزله ایران در اجرای بلوک هبلکس باید از وادارد قائم گالوانیزه استفاده کرد و دیوارچینی بلوک هبلکس با استفاده از میخ مخصوص و بست رادیکالی به ناودانی گالوانیزه متصل میشود. همچنین دیوار هبلکس بسیاری از جمله وزن کم، عایق صوتی و حرارتی خوب ( گرمایشی و سرمایشی بین 50 تا 80 درصد )، استحکام و یکپارچگی مطلوب، سرعت در نصب ( 50% سریع‌تر )، شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری مناسب و مقاومت در برابر زمین لرزه و فشار باد ( تا 400 کیلومتر در ساعت ) دارند. یکی از نکات مهمی که در ساخت دیوار با ساندویچ پانل باید در نظر گرفت مسئله آتش سوزی ساختمان و انتشار گازهای سمی ناشی از سوختن هسته پلی استایرن ( یونولیت ) است. بدین صورت که در ساختمانهایی با کاربری ویژه ( مانند بیمارستان ها و مدارس ) استفاده از ساندویچ پانل باید با ضوابط سختگیرانه آیین نامه های ساختمانی کاملاً هماهنگ باشد.

دیوارکشی داخلی منزل
دیوارکشی داخلی منزل
دیوارکشی داخلی ساختمان
دیوارکشی داخلی ساختمان
روش ساخت دیوار با سفال
دیوارکشی با بلوک سفالی
مقاوم سازی دیوار با سیمان
اجرای پلاستر سیمانی
دیوارکشی
دیوارکشی
ساخت دیوار با بلوک سفالی
دیوارکشی با بلوک سفالی
ساخت تیغه دیوار
ساخت تیغه دیوار
دیوارکشی با بلوک سفال
دیوارکشی با بلوک سفال
حمل مصالح ساخت دیوار به طبقات
حمل مصالح ساخت دیوار به طبقات
تیغه کشی داخلی ساختمان
دیوارکشی با بلوک سفالی
ریسمان کشی دیوار سفالی
ریسمان کشی دیوار سفالی
زیرسازی دیوار سفالی
زیرسازی دیوار سفالی
برش سنگ ساختمانی و نصب سنگ ساختمانی
بنایی با سنگ ساختمانی
ساخت آلاچیق با سنگ کوهی
سنگ کوهی در ساخت آلاچیق
نصب چهارچوب فلزی درب
نصب چهارچوب درب
نصب چهارچوب در اتاق
نصب چهارچوب درب
تیغه کشی ساختمان
تیغه کشی ساختمان
دیوار بلوک سفالی
دیوار بلوک سفالی
ساخت اصولی دیوار با سفال
تیغه چینی با بلوک سفالی
تیغه 10 سانتی سفالی
ساخت دیوار با بلوک سفالی
تیغه چینی با بلوک سفالی
تیغه چینی با بلوک سفالی
شمشه کردن دیوار
شمشه کردن دیوار
ساخت دیوار مقاوم در برابر زلزله
ساخت دیوار ضد زلزله
اتصالات ستون به دیوار سفالی
ساخت دیوار ضد لرزه ای
بنایی با آجر و ملات ماسه سیمان
بنایی با آجر
بنایی با آجر و سنگ
بنایی و نصب سنگ ساختمانی
تیغه چینی با بلوک سفالی
تیغه چینی و دیوارکشی
ساخت دیوار خارجی ساختمان
تیغه چینی و دیوارکشی محیطی
طراحی دکوراسیون با آجر
طراحی داخلی با آجر
روش قفل کردن آجرها در یکدیگر
هشتگیر کردن آجر
استفاده از آجر برای ساخت راه پله و رمپ
ساخت راه پله آجری
دیوار کاذب کنافی
دیوار کاذب
دیوار ساندویچ پانل
ساندویچ پنل
ساخت دیوار با دیوار یه بعدی
دیوار سه بعدی
ساخت استخر با سنگ مالون
اجرا استخر با سنگ ورقه
استفاده از سنگ کوهی در کف
سنگ ورقه به عنوان کفپوش
hebelex
بلوک هبلکس
ساخت دیوار با بلوک شیشه ای
بلوک شیشه ای

سوالات متدوال دیوارکشی

قیمت ساخت دیوار ساختمان با با بلوک سفالی و سیمانی 55 هزار تومان در هر متر مربع دیوار و دیوار آجری 95 هزار تومان است. این قیمت فقط اجرت تیغه چینی بدون مصالح است.

دیوارکشی با بلوک سفالی ارزانتر و سریعتر است. اما استقامت دیوار آجری به مراتب بیشتر است. همچنین دیوار سفالی پس از ساخت مشکل گیرایی پیچ و رولپلاک دارد.

معمولاً برای تیغه داخلی ساختمان از سفال تیغه ۱۰ سانتی استفاده میشود. استفاده از تیغه ۷ سانتی اصلاً مناسب ارتفاع ۳ متری دیوار نیست. از نظر جنس نیز بلوک سفال تهران بهترین انتخاب است.

هر استاد بنا با یک کارگر در روز میتواند تا ۳۰ متر مربع دیوار با بلوک سفالی یا بلوک سیمانی و تا ۱۰ متر مربع دیوار آجری را بچیند. البته در صورتی که دیوار به صورت راسته باشد.

دیوارکشی با بلوک سیمانی ارزانترین و سریعترین انتخاب برای دیوار محوطه است. البته دیوار بلوک سیمانی نمای زیبایی ندارد و بعداً باید برای آن نمای جداگانه در نظر گرفت.

بله، در صورتیکه پای دیوار محوطه در شناژ کامل مهار نشده باشد در اثر باد یا زلزله قطعاً دیوار فرو خواهد ریخت. همچنین پای دیوار آجری باید کاملاً ایزوگام شود.

پرسش و پاسخ دیوارکشی

تعداد پرسش و پاسخ : 26

26 پاسخ

  1. سلام جناب مهندس میشه لطف بفرمایید فرق یک متر دیوار با اجر فشار یا سفال با بلوک هبلکس چه مقدار هست و آیا مقرون به صرفه هست که از بلوک هبلکس استفاده کنیم برای ساخت،فرق هزینه تمام شده چه میزان هست

    1. سلام.. بلوک هبلکس در شرایطی استفاده میشود که در طراحی نیاز است که دیوار خارجی عایق صوتی و حرارتی باشد و یا اینکه دیوار داخلی عایق صوتی کافی و مناسب باشد. مسلماً هزینه اجرای بلوک سفالی کمتر است اما برای مقایسه دقیقتر فقط بحث هزینه کافی نیست و لازم است که دیگر مزایا و معایب و تفاوت مابین بلوک سفالی و بلوک هبلکس نیز در نظر گرفته شود. در کل چنانچه در مناطق سردسیر قرار دارید توصیه میکنیم از بلوک هبلکس استفاده کنید. در صورت نیاز به مشخصات فنی انواع بلوک هبلکس از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید.
      واتساپ مهندس صادقی : 09121022495

  2. سلام مهندس لطفاً راجع به گونیا کردن دیوار توضیح بدهید.
    با سپاس

    1. سلام.. گونیا کردن دیوار در تیغه چینی دیوار توسط قضیه مثلث فیثاغورث انجام میشود. با توجه به نسبت اضلاع مثلث قائم الزاویه و وتر که به صورت 3 و 4 و 5 میباشد و با استفاده از متر به راحتی میتوان دیوار را گونیا کرد. برای گونیا کردن دو دیوار بر هم ابتدا یک رج دیوار را میچینیم سپس ضلع قائمه را نیز به صورت حدودی قرار میدهیم. از کنج دیوار دومی به فاصله 3 متر بر روی دیوار اولی علامت میزنیم سپس از همان کنج بر روی دیوار دومی به فاصله 4 متر علمت میزنیم. فاصله این دو نقطه از یکدیگر باید طبق قضیه فیثاغورث 5 متر باشد در غیر این صورت زاویه قائمه نیست. برای قائمه کردن اولیه دو بلوک میتوان از گونیای بنایی استفاده کرد. در هر صورت تا جایی که ممکن است باید دو دیوار نسبت به هم گونیا باشند در غیر این صورت حجم مصرف گچ و خاک بالا خواهد رفت.

  3. سلام آقای مهندس لطفاً راجع به دیوارکشی با بلوک هبلکس توضیح بدهید
    سپاسگزارم

    1. یکی از مصالح نوینی که امروزه در صنعت ساختمان به منظور دیوارکشی بسیار محبوب شده است بلوک سبک گازی AAC یا هبلکس است. هبلکس نام یکی از برندهای موجود در بازار ایران است که البته با توجه به اینکه اولین گواهینامه فنی مرکز تحقیقات ایران برای برند هبلکس ( Hebelex ) صادر شده است اکثر فعالان صنعت ساختمان بلوک سبک گازی را به این نام میشناسند. هبلکس وزن بسیار سبکی در حدود 460 کیلوگرم در هر متر مکعب دارد و از این رو در سبک سازی ساختمان بسیار مؤثر است. همچنین بلوک هبلکس عایق بسیار عالی صوت و حرارت است و از این رو در کاهش سر و صدای محیط و همچنین تبادل حرارتی داخل و خارج ساختمان بسیار مؤثر است. با توجه به اینکه بلوک Hebelex با اره برش پذیر است از این رو پرتی آن بسیار کم است و از خرده های نیز میتوان در کف سازی ساختمان استفاده کرد. همچنین نصب دیوار هبلکس مطابق با پیوست ششم آیین نامه 2800 زلزله ایران با استفاده از وال پست و رادیکال و بست میخی انجام میشود. برای خرید بلوک هبلکس و اجرای آن لطفاً با شماره های دفتر در ارتباط باشید.
      واتساپ مهندس صادقی : 09121022495

  4. سلام و عرض ادب خدمت جناب مهندس . سوالی داشتم. اگر دیوار بلوکی ساخته شود با بلوک مرغوب مازندرانی ولی بلوک ها خیس نشده باشد و بعد از دیوارکشی هم به دیوار بلوکی آب نپاشیده باشند ، چه اتفاقی می افتد؟ البته شمال و رطوبت بالا

    1. آب زدن به بلوک ها یا اصطلاحاً زنجاب کردن آن مخصوص بلوک سفالی و یا آجر است و دیوارکشی با بلوک سیمانی نیازی به زنجاب کردن و خیس کردن بلوک ها نیست. اما از آنجایی که در هوای گرم آب ملات مابین بلوک ها به سرعت تبخیر میشود و اصطلاحاً بلوک ها آب ملات را به خود میکشد از این رو بهتر است که بعد از دیوارکشی بلوک ها خیس شوند تا آب ملات از دست رفته احیا شود و مقاومت ملات ماسه سیمان کاهش پیدا نکند. با توجه به اینکه پروژه شما در شمال ایران است احتمالاً مشکلی نسبت به کاهش مقاومت ملات مابین بلوک ها نخواهید داشت. البته با توجه به اینکه سیمان در مجاورت آب دوباره فعال میشود حتی پس از گذشت چند روز مجدداً میتوانید با خیس کردن بلوک ها مقاومت ملات را افزایش دهید. گیرش نهایی سیمان حدوداً 28 روز طول میکشد.

  5. سلام مهندس صادقی خسته نباشید
    لطفا راجع به وال پست و میلگرد بستر توضیح بدهید و آیا لازم است که در دیوارکشی از آن استفاده کنیم؟

    1. پس از زلزله کرمانشاه در سال 96 مطابق با پیوست ششم آیین نامه 2800 زلزله ایران چنانچه طول دیوار بیشتر از 4 متر باشد و در شرایطی که برای دیوارکشی ساختمان از بلوک سفالی و یا سیمانی استفاده میکنیم ملزم به استفاده از وال پست ( Wall post ) یا وادار میانی هستیم. وال پست یا وادار قائم از جنس فولاد و H شکل است که از یک سو با جوش و یا رول بولت به تیر پیرامونی متصل میشود و از سوی دیگر با رول بولت به کف بتنی متصل میشود. یکی از مهمترین نکاتی که در اجرای وال پست به آن باید توجه کرد این است که وال پست باید در راستای دیوار مهار نشود و دیوار در راستای خود بلغزد اما در راستای عمود بر آن کاملاً مهار شده باشد. همچنین مابین ملات بین بلوک ها از میلگرد بستر استفاده میشود. میلگرد بستر در دو شکل میلگرد بستر نردبانی و میلگرد بستر خرپایی تولید میشود. میلگرد بستر باید به وال پست جوش شود و کاملاً توسط ملات ماسه سیمان مابین بلوک ها احاطه شود.

  6. سلام مهندس خسته نباشید
    مرسی از سایت خوبتون
    لطفاً راجع به برآورد تقریبی سیمان ملات هم توضیح بدهید.
    ممنون

    1. 1- ملات 1 به 3 : در ملات یک به سه نسبت ترکیب سیمان به ماسه 1 به 3 کیلوگرم است یعنی میتوان گفت که برای هر 350 کیلوگرم یا 7 کیسه سیمان نیاز به یک متر مکعب یا حدوداً 1.7 تن ماسه داریم. همچنین برای مخلوط ملات یک به سه نیاز به 250 لیتر آب داریم.
      2- ملات 1 به 4 : در ملات یک به چهار نسبت ترکیب سیمان به ماسه 1 به 4 کیلوگرم است یعنی میتوان گفت که برای هر 300 کیلوگرم یا 6 کیسه سیمان نیاز به یک متر مکعب یا حدوداً 1.7 تن ماسه داریم. همچنین برای مخلوط ملات یک به چهار نیاز به 260 لیتر آب داریم.
      3- ملات 1 به 5 : در ملات یک به پنج نسبت ترکیب سیمان به ماسه 1 به 5 کیلوگرم است یعنی میتوان گفت که برای هر 250 کیلوگرم یا 5 کیسه سیمان نیاز به یک متر مکعب یا حدوداً 1.7 تن ماسه داریم. همچنین برای مخلوط ملات یک به پنج نیاز به 270 لیتر آب داریم.
      4- ملات 1 به 6 : در ملات یک به شش نسبت ترکیب سیمان به ماسه 1 به 6 کیلوگرم است یعنی میتوان گفت که برای هر 200 کیلوگرم یا 4 کیسه سیمان نیاز به یک متر مکعب یا حدوداً 1.7 تن ماسه داریم. همچنین برای مخلوط ملات یک به شش نیاز به 260 لیتر آب داریم.

  7. سلام آقای مهندس
    شما دیوارکشی با بلو‌ک هبلکس را توصیه میکنید یا از بلوک سیمانی و سفالی استفاده کنم؟

    1. برای دیوارکشی با بلوک هبلکس ( Hebelex ) به دو نکته مهم باید دقت کرد : 1- در زمان اجرا زیر اولین رج بلوک هبلکس باید کروم کشی کاملاً تراز صورت بگیرد و رج اول کاملاً تراز باشد زیرا از آنجایی که بلوک هبلکس با استفاده از چسب به یکدیگر متصل میشود استاد بنا نمیتواند با استفاده از ملات بقیه بلوک ها را تراز کند و از این نظر در ارتفاع احتمالاً به مشکل خواهد خورد. دیوارکشی با بلوک هبلکس نیاز به استادکار آشنا به کار با بلوک هبلکس و مسلط بر آن دارد در غیر این صورت منجر به هدر رفت مصالح میشود. همچنین مابین بلوک هبلکس باید از بست U منطبق بر ضوابط پیوست ششم آیین نامه 2800 زلزله ایران استفاده کرد. 2- با توجه به اینکه کارخانه‌های متعددی نسبت به تولید بلوک هبلکس اقدام میکنند و کیفیت های تولیدات آنها با یکدیگر متفاوت است الزاماً نسبت به خرید بلوک هبلکس دارای نشان استاندارد ملی ایران اقدام کنید. با توجه به تخلخل زیاد بلوک هبلکس چنانچه از بلوک نامرغوب استفاده شد گچکاری ساختمان به مشکل میخورد و بلوک آب داخل گچ را به خود میکشد و گچ ترک میخورد. برای خرید بلوک هبلکس استاندارد میتوانید از فروشگاه آنلاین ما و یا به صورت حضوری اقدام کنید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر با شماره های فروشگاه تماس حاصل کنید.
      شماره فروشگاه : 86091208
      موبایل مهندس صادقی : 09121022495

  8. سلام آقای مهندس
    میشه لطفاً نسبت به برآورد تقریبی حجم ماسه و سیمان برای دیوارکشی توضیح بدهید؟
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. سلام.. حجم ملات مصرفی لازم جهت دیوارکشی ساختمان حدوداً یک چهارم حجم دیوار است. برای محاسبه حجم دیوار ارتفاع و طول و ضخامت دیوار را در هم ضرب کنید تا حجم دیوار به دست آید. برای هر متر مکعب ملات دیوارچینی حدود 1.8 تن ماسه مصرف میشود. حجم ملات مصرفی لازم جهت اجرای پلاستر با فرض ضخامت حدود 4 سانتیمتر تقریباً برابر با 0.04 متر مکعب به ازای هر متر مربع دیوار است. برای هر متر مکعب ملات اندود افقی یا قائم حدود 1.85 تن ماسه مصرف میشود. حجم ملات مصرفی لازم جهت اجرای سرامیک و یا سنگ با فرض ضخامت 5 سانتیمتر ملات زیر سرامیک تقریباً حدود 0.05 متر مکعب به ازای هر متر مربع سرامیک است. برای هر متر مکعب ملات سرامیک و یا ملات سنگ ساختمانی کف حدود 1.67 تن ماسه مصرف میشود. بهتر است که برای ساخت ملات ماسه سیمان جهت دیوارکشی با بلوک سفالی یا دیوارکشی با بلوک سیمانی از ماسه شکسته دو بار شور استفاده کنیم و ماسه کاملاً بدون خاک باشد در غیر اینصورت دیوار مقاومت لازم را نخواهد داشت.

  9. سلام آقای مهندس من در حال ساخت خانه هستم و مطالب شما را در مورد دیوارکشی میخواندم. وال پست چیست؟

    1. سلام.. وال پست ( wall Post ) تیرک عمودی فولادی است که در دیوار با بیشتر از 4 متر ملزم به اجرای آن هستید. به بیان آیین نامه 2800 زلزله ایران ” ضخامت ‌دیوار غیر سازه‌ای یا تیغه ای بین دو پشت حداکثر میتواند ۴۰ برابر ضخامت دیوار یا تیغه و یا ۶ متر از هر کدام کمتر باشد و ارتفاع مجاز دیوارهای غیر سازه‌ای و تیغه‌ها از تراز کف مجاور نیز حداکثر 3.5 متر است. ” در صورتی که این شرایط برآورده نشود باید از تیرک عمودی فولادی که به آن وال پست میگویند در دیوارکشی ساختمان استفاده کنید. بلوک سفالی یا بلوک سیمانی باید به وال پست بچسبد و در وال پست مهار شود همچنین مطابق با پیوست ششم آیین نامه 2800 زلزله ایران وال پست باید از اجزای سازه ای مانند ستون با فاصله ای حدود 3 سانتیمتر با ارتفاع سقف معمول ساختمان های ایران اجرا شود و در فاصله خالی باید از یونولیت کند سوز و یا عایق پشم سنگ استفاده کرد.

  10. سلام آقای مهندس لطفاً راجع به ضوابط هشتگیر کردن دیوار پیرامونی و دیوار داخلی ساختمان توضیح بدهید؟
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. سلام.. مطابق با پیوست 6 آیین نامه 2800 زلزله ایران که مربوط به ضوابط غیر سازه ای و اثرات آن در زلزله است دیوار پیرامونی نباید به دیوار های داخلی هشتگیر شود. در این شرایط برای تیغه چینی ساختمان باید از وال پست و همچنین میلگرد بستر برای استحکام دیوارها استفاده کرد. با توجه به اثر میانقاب دیوارهای غیر سازه ای و جداکننده در زمان زلزله فاصله بلوک سفال یا سیمانی از وال پست باید حداقل 2 درصد ارتفاع دیوار باشد که در ساختمان های معمولی حدوداً 2.5 سانتیمتر میشود. این فضای خالی باید با یونولیت و یا پشم سنگ عایق پر شود. همچنین از بالا دیوار غیر سازه ای نباید به سقف قفل شود و میتوان در این شرایط از بست U شکل و یا مخلوط گچ استفاده کرد.

  11. سلام من یک باغ دارم در کردان شما کار دیوارکشی باغ هم انجام میدین؟ قیمت دیوارکشی باغ چقدر میشه؟

    1. سلام.. دیوارکشی باغ معمولاً با بلوک سیمانی 20 یا 25 سانتی متری انجام میگیرد. همچنین بلوک سیمانی به دو دسته بلوک سیمانی سنگین و بلوک سیمانی سبک تقسیم میشود. پیشنهاد ما استفاده از بلوک سیمانی سنگین ته پر هست که برای کار دیوارکشی باغ بهینه ترین حالت ممکن است. قیمت دیوارکشی باغ با توجه به طول دیوار و ارتفاع دیوار و همچنین نوع مصالح مصرفی تعیین میشود. همچنین از آنجاییکه کلیه کارهای گروه ساختمانی سیمرغ بطور مهندسی انجام میشود لذا پیش از ساخت دیوار نیازمند طراحی سازه ای است. پس از طراحی و تعیین مصالح نسبت به برآورد قیمت اقدام میشود. لطفاً برای اطلاعات بیشتر با شماره دفتر تماس بگیرید یا از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید.

  12. سلام خسته نباشید
    برای دیوارکشی دور باغ در شمال چه مصالحی را پیشنهاد میکنید و قیمت چقدر میشه؟

    1. سلام.. برای دیوارکشی دور باغ مخصوصاً در شهرهای شمال کشور بدلیل روطوبت و بارندگی بهتر است از بلوک سیمانی استفاده شود. با توجه به بارندگی شدید در شهرهای شمال ساخت دیوار باغ باید با شناژ انجام بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *