گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

طراحی و اجرا دکوراسیون اتاق خواب ، دیزاین اتاق خواب ، رنگ اتاق خواب و تزیین اتاق خواب

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله دکوراسیون اتاق خواب

دکوراسیون اتاق خواب

طراحی دکوراسیون اتاق خواب باید کاملاً هماهنگ با طراحی دکوراسیون داخلی منزل باشد. به عنوان مثال چنانچه طراحی دکوراسیون منزل کلاسیک باشد به این معنا که از گچ کاری لوکس و با جزئیات زیاد استفاده شود اتاق خواب نیز باید هماهنگ با آن باشد. همچنین در صورتی که کف ساختمان از کفپوش پی وی سی و یا پارکت باشد توصیه میشود که برای دکوراسیون اتاق خواب و پوشش کف آن از انواع کفپوش پی وی سی و یا پارکت استفاده کرد. پارکت آرتا یکی از بهترین انواع پارکت موجود در بازار ایران است که برای پوشش کف اتاق خواب استفاده میشود. از آنجایی که اتاق خواب محل آرامش و آسایش ساکنین است، طراحی اتاق خواب باید به گونه ای صورت پذیرد تا حداکثر آرامش روانی و فیزیکی افراد تامین شود. سیستم گرمایش و سرمایش و همچنین نورپردازی داخلی اتاق خواب باید به نحوی انتخاب شود که جدای از بحث زیبایی حداکثر کارایی را برای ساکنین داشته باشد. به عنوان مثال برای بحث سرمایش اتاق خواب کوچک کولر 12000 هم کفایت میکند و نیازی به پرداخت پول بیشتر برای خرید کولر گازی با توان بالا نیست.

کف اتاق خواب

سرامیک کف با روکش نانو که اصطلاحاً به آن گلیز میگویند بهترین کفپوش از نظر جلوه بخشی به نورپردازی و دیزاین اتاق خواب است. اما اصلی‌ترین نقطه ضعف کفپوش سرامیکی انتقال سرما در فصل سرد سال است. اما از نظر بهداشتی و قابلیت شستشو بهترین نوع کفپوش برای اتاق خواب است. سنگ ساختمانی برای کفپوش اتاق خواب نیز دقیقاً شرایط مشابهی دارد. بهترین پارکت از پر استفاده ترین انواع پارکت لمینت برای کفپوش اتاق خواب است. پارکت لمینت امباس اگرچه مشکل انتقال سرما در فصل سرد را ندارد اما عدم قابلیت شستشوی آن نقطه ضعف بزرگ آن است که علاوه بر تبلیغات کارخانه‌های سازنده کفپوش لمینت ، شستشوی آن امکان پذیر نیست. همچنین ایجاد سروصدا و لق شدن لمینت در صورت اجرای غیر صحیح از نقاط ضعف کفپوش لمینت است. یکی از مواردی که در نصب پارکت لمینت باید به آن دقت شود این است که نصاب پیش از اجرا و نصب باید نسبت به تراز بودن سطح اطمینان داشته باشد. چنانچه پیش از نصب پارکت لمینت اقدام به مسطح سازی نشود ممکن است در اثر رفت و آمد و فشار کلیک پارکت پس از مدتی شکسته شود. سرو صدای ناشی از راه رفتن را می‌توان با استفاده از اجرای صداگیر زیر لمینت برطرف کرد. از زمان قدیم موکت طرفداران زیادی برای اتاق‌خواب داشته‌اند زیرا بافت نرمی داشته و فضایی گرم برای اتاق خواب به وجود می‌آورند. مشکل اصلی در مورد کفپوش موکت نظافت آن است زیرا پرز زیادی دارد و آلودگی را به خود جذب می‌کند. کفپوش موکت عملاً منسوخ شده و کاربرد زیادی در طراحی دکوراسیون اتاق خواب مدرن ندارد. در مورد رنگ کفپوش هم باید توجه داشت که رنگی که انتخاب کنید که دکوراسیون کلی فضا را شکل می‌دهد. رنگ روشن فضا را غیر رسمی می‌کند در صورتی که رنگ تیره احساس رسمی و شیک بودن به اتاق خواب می‌دهد. البته کفپوش با رنگ روشن برای فضاهای کوچک‌تر اتاق خواب مناسب است زیرا فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد اما کفپوش تیره رنگ محیط بزرگ را گرم و صمیمی نشان می‌دهد.

دیوار اتاق خواب

انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری باید کاملاً متناسب با وسایل اتاق خواب باشد. به عنوان مثال اگر سرویس خواب از جنس چوبی تیره باشد بهترین انتخاب برای رنگ کاغذ دیواری اتاق خواب طرح طلایی با پس زمینه سفید یا کرم است. همچنین طرح های شلوغ و اصطلاحاً گل درشت به هیچ عنوان برای دیوار اتاق خواب توصیه نمیشود زیرا پس از مدتی باعث دلزدگی در افراد میشود و طراحان داخلی تقریباً استفاده از آن را منسوخ کرده اند. همچنین استفاده از پوستر دیواری نیز میتواند زیبایی دیوار اتاق را دو چندان کند. در آلبوم های پوستر دیواری بیش از 500 طرح مختلف وجود دارد که با توجه به سن و سال و سلیقه افراد میتوان یکی از آنها را انتخاب کرد. استفاده از دیوارپوش سه بعدی امروزه یکی از پر استفاده ترین انتخاب ها برای دیوار اتاق خواب است. نکته ای که در مورد دیوارپوش سه بعدی باید در نظر داشت این است که معمولاً تنها یک دیوار از اتاق خواب را باید پوشش داد. استفاده بیش از حد از دیوارپوش سه بعدی باعث شلوغی بصری شده و زیبایی دکوراسیون اتاق خواب را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد و نتیجه ای معکوس دارد. همچنین نورپردازی دیوارپوش سه بعدی اغلب به صورت نوار نور از بالا میباشد و تاکید نورپردازی از کناره ها نیز اثر منفی در آسایش بصری افراد دارد. در حالیکه در دکوراسیون تجاری و اداری چنین نیست. همچنین استفاده از دیوارپوش فومی ساده مخملی و یا چرمی زیبایی اتاق خواب را دو چندان میکند. دیوارپوش مخملی و چرمی جدیداً به بازار عرضه شده است و میتواند هزینه ها را تا 50 درصد کاهش دهد.

سقف اتاق خواب

طراحی مناسب سقف برای اتاق خواب باید در هماهنگی با دکوراسیون کلی خانه باشد. به این صورت که اگر در سقف هال و پذیرایی از گچبری نور مخفی استفاده شده است در اتاق خواب هم باید از این نوع سیستم سقف استفاده شود. امروزه استفاده از کناف و نور مخفی محبوب‌ترین نوع سقف است اما توجه به این نکته ضروری است که از نظر زیباشناسی سقف کناف نسبت به گچبری از ارزش پایین‌تری برخوردار است. در نتیجه نسبت به ارزش کلی ساختمان باید روش مناسب طراحی دکوراسیون انتخاب شود. انتخاب سقف اتاق خواب می‌تواند از یک سیستم ساده تا پیچیده‌ترین و تزئیناتی ترین نوع گچبری و پتینه کاری متغیر باشد. با توجه به بودجه و نظر طراح داخلی می‌توان بهترین سیستم سازه‌ای سقف را انتخاب کرد.

نورپردازی اتاق خواب

نور پردازی اتاق خواب و اثر آن آسایش افراد از مهمترین المان های طراحی دکوراسیون اتاق خواب است. طراحی نورپردازی اتاق خواب باید متناسب با سن و سلیقه افراد انتخاب شود. همچنین کاربری اتاق خواب نیز بسیار در طراحی نورپردازی آن نقش دارد. به عنوان مثال چنانچه اتاق خواب برای کودکان باشد باید در نظر داشت که اتاق خواب محل بازی هم محسوب میشود و اتاق خواب باید پرنور باشد. اما برای افراد بالغ نور اتاق خواب باید ملایمتر باشد تا آسایش بصری افراد تامین شود. در انتخاب سیستم نورپردازی اتاق خواب از مفهومی علمی در برقکشی ساختمان به نام شدت روشنایی ( لوکس ) استفاده می‌شود. نکته کاربردی که باید در این زمینه رعایت کرد هماهنگی متراژ اتاق خواب با سیستم نورپردازی آن و تعداد عناصر نورپردازی برای تزیین اتاق خواب می‌باشد. یکی از بهترین انتخاب ها برای سیستم نورپردازی اتاق خواب استفاده از هالوژن سقفی و نور مخفی SMD است.با توجه به تغییر رنگ نور مخفی SMD که اصطلاحاً به آن هفت رنگ میگویند میتوان متناسب با حالات افراد تغییر رنگ در فضای اتاق خواب ایجاد کرد. استفاده از سقف کاذب امروزه به عنوان یک انتخاب بسیار عالی برای سقف اتاق خواب توصیه میشود. جدا از زیبایی خیره کننده این نوع سقف برای اتاق خواب شدت نورپردازی نور این نوع سقف متغیر است و میتواند فضای منحصر به فردی را در دکوراسیون اتاق خواب ایجاد کند.

کمد دیواری اتاق خواب

کمد دیواری تقریباً جز اصلی دکوراسیون اتاق خواب و بسیار مؤثر در دیزاین اتاق خواب است. معمولاً دیواره‌ها، طبقات و درهای کمد دیواری از جنس ام دی اف ( mdf ) می‌باشد البته با توجه به بودجه مور نظر می‌توان از کمد دیواری با بدنه لترون با روکش ام دی اف ( mdf ) استفاده کرد. در صورتی که فضای اتاق بزرگ باشد می‌توان از کمدهای دو یا سه لنگه‌ای بازشو ( یا اصطلاحاً لَته ) استفاده کرد زیرا این نوع در کمد دیواری نیاز به شعاع گردش حداقل یک متری در فضای اتاق خواب دارند. اما چنانچه سیستم سازه‌ای کناف سقف و ابعاد اتاق خواب یا نقشه معماری چنین امکانی را نمی‌دهد می‌توان از در ریلی برای کمد دیواری اتاق خواب استفاده کرد.  همچنین در شیشه‌ای یا آیینه‌ای مدرن‌ترین و زیباترین گزینه برای در کمد دیواری است اما به دلیل امکان شکستگی شیشه به هیچ وجه مناسب اتاق کودکان و نوجوانان نیست. در حال حاضر درهای آیینه‌ای محبوب‌ترین انتخاب در خانه‌های لوکس و قابل استفاده در اتاق خواب بزرگسالان است.

دکوراسیون اتاق خواب
دکوراسیون اتاق خواب
تزیین اتاق خواب
تزیین اتاق خواب
دیزاین اتاق خواب
دیزاین اتاق خواب
دیوار اتاق خواب
دیوار اتاق خواب
کف اتاق خواب
کف اتاق خواب
رنگ اتاق خواب
رنگ اتاق خواب
نورپردازی ملایم اتاق خواب
نورپردازی ملایم اتاق خواب
سقف کشسان یا سقف باریسول اتاق خواب
سقف کشسان یا سقف باریسول اتاق خواب
نورپردازی اتاق خواب
نورپردازی اتاق خواب
در ریلی کمد دیواری اتاق خواب
در ریلی کمد دیواری اتاق خواب
کمد دیواری تخت خوابشو
کمد دیواری تخت خوابشو
نورمخفی سقف برای اتاق خواب
نورمخفی سقف برای اتاق خواب
کمد دیواری ام دی اف اتاق خواب
کمد دیواری ام دی اف اتاق خواب
در آیینه ای کمد دیواری اتاق خواب
در آیینه ای کمد دیواری اتاق خواب

سوالات متدوال دکوراسیون اتاق خواب

استفاده از لمینت برای کف اتاق خواب محیط اتاق خواب را گرمتر نگه میدارد اما سرامیک در فصل زمستان اتاق را سرد میکند.

استفاده از نور مخفی برای اتاق خواب توصیه میشود اما استفاده از هالوژن سقفی خیلی مناسب اتاق خواب نیست.

انتخاب رنگ اتاق خواب کاملاً سلیقه ای است اما رنگ های ملایم توصیه میشود. امروزه در دکوراسیون اتاق خواب مدرن از طوسی روشن استفاده میشود.

تعیین هزینه کاملاً مرتبط با جنس متریال استفاده شده است. به عنوان مثال کاغذ دیواری از رولی ۸۰.۰۰۰ تومان تا رولی ۳۰۰.۰۰۰ تومان متغیر است.

استفاده از کاغذ دیواری امروزه تا حدود زیادی از مد افتاده است و جای خود را به طرح های خلاقانه پوستر دیواری داده است.

پرسش و پاسخ دکوراسیون اتاق خواب

تعداد پرسش و پاسخ : پرسشی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *