گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

طراحی لابی ساختمان

اجرا و طراحی لابی ساختمان ، چیدمان و تجهیزات ایمنی و دکوراسیون لابی ساختمان های قدیمی و نوساز

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله طراحی لابی ساختمان

طراحی لابی ساختمان

طراحی لابی ساختمان در ساختمان های قدیمی شامل بازسازی کلی آن و در ساختمان های نوساز شامل چیدمان لابی است. در برج های مسکونی یا اداری و آپارتمان‌ها به دلیل تعداد زیاد ساکنین، فضایی به عنوان لابی در نظر گرفته می‌شود. طراحی لابی ساختمان ، نوع طراحی داخلی و چیدمان لابی هر ساختمانی نمادی از ساکنان آن می‌باشد. شرایط ظاهری فضای ساختمان و دکوراسیون محیط عمومی در آسایش بصری و البته قیمت کلی ساختمان بسیار اهمیت دارد. زیرا به محض ورود به هر ساختمانی اولین چیزی که به چشم می‌خورد، لابی ساختمان است که در طبقه همکف واقع شده است و نقطه مشترک همه واحدها به حساب می‌آید. لابی دارای دو قسمت است که شامل نگهبانی یا اصطلاحاً لابی من ( Lobby man ) و نشیمن است. همچنین لابی ساختمان می‌تواند محل تجمع ساکنین برای برگزاری جلسات مربوط به ساختمان باشد. لابی هتل و لابی ساختمان دارای تفاوت‌های بسیار زیادی در شیوه طراحی ، اجرا و چیدمان هستند. از این رو بنا بر نوع کاربری ساختمان ( مسکونی ، هتل یا اداری ) طراحی لابی اصول و قواعد خاصی دارد.

کف لابی ساختمان

به دلیل تردد بالا که در لابی ( Lobby ) وجود دارد، از این رو کف سازی فضای لابی بسیار مهم است. این مسئله در لابی هتل و لابی ساختمان پر واحد اهمیت دو چندانی دارد. از این‌رو استقامت کفپوش از جمله خصوصیاتی است که در مورد پوشش کف باید در نظر داشت. بهترین انتخاب برای کف لابی استفاده از سنگ غیر تراورتن و سرامیک پرسلان است زیرا هم در مقابل ضربه‌هایی که از اسباب‌کشی و حمل بار ایجاد می‌شود، صدمه نمی‌بیند و هم به راحتی تمیز می‌شود. استفاده از کفپوش تیره بدلیل جذب گرد و خاک کفش عابرین همیشه ظاهری کثیف ایجاد میکند. از این رو بهتر است که در انتخاب رنگ کفپوش رنگ های روشنتر انتخاب شود. همچنین سنگ گرانیتی اگر بسیار صیقلی باشد منجر به لیز خوردن افراد بخصوص سالمندان و کودکان می‌شود.

دیوار لابی ساختمان

برای پوشش دیوارها، وسعت فضا در طراحی لابی ساختمان یا لابی هتل در نظر گرفته می‌شود که با توجه به میزان روشنایی و کاربری ساختمان می‌توان از نقاشی ساختمان و سنگ ساختمانی طبیعی یا مصنوعی و یا کاغذ دیواری و دیوارپوش فومی استفاده کرد. در تمامی پوشش‌های مذکور دیوار پوش سه بعدی قابلیت نورپردازی بهتری دارد.

برای نورپردازی نشیمن لابی ساختمان یا لابی هتل می‌توان از لوسترهای سقفی یا آویزی، هالوژن‌ توکار، لوسترها و چراغ‌های دیوارکوب، آباژور و یا انواع چراغ‌های رومیزی و یا پایه بلند ایستاده، استفاده کرد. استفاده از گیاهان طبیعی برای راهرو ها و فضاهای موجود تا بالابر خانگی و پله‌ها ایده مناسبی خواهد بود. البته به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی از گیاهان طبیعی استفاده کنید که فضای لابی از نور کافی برخوردار باشد و در غیر این صورت از گیاهان مصنوعی بهره بگیرید تا فضای لابی ساختمان را زیباتر کنید.

بازسازی لابی ساختمان

لابی ساختمان اولین دید را از معماری ساختمان ایجاد می‌کند و فضای مشترک در زندگی روزمره ساکنان است . در زمان بازسازی لابی شما باید توجه خاصی به طراحی معماری، انتخاب مصالح، رنگ‌ها، مبلمان،چیدمان، روشنایی و راه حل های مؤثر در صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین الزامات ساختمان را در نظر بگیرید. همچنین بازسازی لابی ساختمان باید به گونه ای باشد که نسبت هزینه به زیبایی بهینه باشد. اولین گام برای بازسازی لابی این است که یک جلسه پیش طراحی برای تعیین نیازها و خواسته های ساکنان انجام شود.بهتر است از مهندسی مجرب و با سابقه برای جلسه مشاوره استفاده شود تا ضمن توجیه طرح برآورد اولیه نسبت به بازسازی لابی ساختمان نیز انجام گردد. همچنین با توجه به اصول مهندسی معماری و سازه ای بازسازی لابی باید منطبق بر ضوابط آیین نامه ها و الزامات ساختمانی ایران صورت گیرد. برای این منظور ضوابط طراحی درها و تأسیسات لابی و همچنین سیستم اعلام و  اطفا حریق باید مطابق با استاندارد ملی ساختمان ایران باشد.

برای دیوار لابی ساختمان بهتر است از رنگ روشن استفاده شود زیرا رنگ های تیره احساس سنگینی برای ساکنان ایجاد میکند و همچنین فضای لابی را کوچکتر نشان میدهد. استفاده از سرامیک پرسلانی ایده آل هستند زیرا تمیز کردن آن آسان است و همچنین دوام و مقاومت بالایی دارد مخصوصاً برای فضایی لابی که رفت و آمد ساکنین در آن زیاد است. یکی از مطالبی که باید در بازسازی لابی ساختمان در نظر گرفت این است که اگر از مصالح سخت نظیر سنگ ساختمانی و یا سرامیک پرسلان استفاده کنیم در لابی هایی که ارتفاع سقف بلندی دارند انعکاس صدا باعث افزایش سر و صدا میشود. این مورد مخصوصاً برای ساکنین طبقه اول آزار دهنده است. از این رو با استفاده از مصالح نرم همچون مبلمان و پرده میتوان تا حد زیادی جلوی پژواک صدا را گرفت. همچنین برای دیوار میتوان از انواع دیوارپوش سه بعدی پی وی سی استفاده کرد تا انعکاس صدا را به حداقل برسانیم. پیش از انتخاب مصالح باید ضوابط ایمنی مخصوصاٌ مقاومت در برابر آتش مصالح بررسی شود و از این حیث مهندس ناظر باید به ساکنین راهنمایی لازم را بدهد.

تا حد امکان باید از نور طبیعی استفاده کرد. در بسیاری از موارد طراحی اولیه لابی غیر اصولی بوده است. به دلیل بد سلیقگی سازنده و یا حتی در مواردی برای تأمین پارکینگ فضای لابی کاملاً اشتباه طراحی شده است. یکی از مواردی که حین بازسازی لابی ساختمان باید به آن توجه کنیم اصلاح ساختار و کاربری لابی به صورت بهینه است. با استفاده از دیوارچینی به راحتی میتوان فضای لابی را از محدوده پارکینگ جدا کرد و ضمن استفاده از پارکینگ، ورودی ساختمان را شکیل نمود. طراحی به منظور بازسازی لابی باید آسایش حرارتی، گردش هوای تازه و کنترل رطوبت را در طول زمستان سرد یا زمستان خشک و تابستان مرطوب بهینه سازی کند . همچنین تیم مهندسی باید برای طراحی و مشخص کردن سیستم های مکانیکی مقرون به صرفه به ساکنین مشاوره دهند. تأمین گرمایش و سرمایش لابی ساختمان مطابق با سیستم ساختمان و همچنین استفاده بهینه از انرژی حتماً باید یکی از اولویت های بازسازی لابی باشد زیرا مصرف برق لابی ساختمان به صورت مشاع محاسبه میشود و همه ساکنین باید هزینه آن را پرداخت کنند. نورپردازی بهینه و همچنین مطابق اصول یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش هزینه های برق مصرفی است. میز پذیرش لابی من باید جدا از زیبایی بصری فضای لازم برای سیستم مانیتورینگ دوربین ها و همچنین سیستم اعلام و اطفا حریق طبقات را داشته باشد. از آنجایی که میز لابی من مهمترین بخش امنیتی ورودی ساختمان است توجه به زیبایی آن نیز در اولویت است. معمولاً از کانتر سنگی به این منظور استفاده میشود. البته کانتر ام دی اف و ممبران نیز برای میز لابی من انتخاب مناسبی است. در زمان بازسازی لابی همچنین باید توجه ویژه ای فضای جانبی آسانسور و یا بالابر هیدرولیکی کرد. نورپردازی صحیح و همچنین استفاده از متریال مناسب در زیبایی لابی ساختمان تأثیر بسزایی دارد.

چیدمان لابی ساختمان

قسمت نشیمن در لابی دارای میز و صندلی بوده و بسیار شبیه به دکوراسیون پذیرایی است. در واقع طبق اصول و مقرراتی که هر ساختمان با توجه به کاربری آن دارد، شخصی که به عنوان مهمان وارد می‌شود، باید مدتی را در لابی منتظر بماند تا پس از کسب اجازه ، وارد واحد مورد نظر شود و چه‌بسا که ملاقات‌های کوتاه افراد غریبه با ساکنین نیز در لابی ساختمان یا لابی هتل انجام شود. همان طور که گفته شد، لابی دارای دو قسمت بوده و برای هر قسمت باید وسایل خاص خود را تهیه کرد. انتخاب لوازم دکوراسیون لابی رابطه مستقیمی با وسعت پلان و موقعیت فضا و همچنین کاربرد آن دارد. برای مثال در لابی های بزرگ از یک نیم ست مبلمان با میز جلوی مبل استفاده می‌شود، در حالی که در لابی های کوچک به علت کمبود جا بهتر است از یک کاناپه و یک میز استفاده کرد .به طور کلی انتخاب این لوازم پس از در نظر گرفتن مقاومت سلیقه‌ای است. باید سعی کرد پارچه‌هایی که برای استفاده از این لوازم به کار برده میشوند، قابل شستشو باشند. چون به دلیل استفاده زیاد زود کثیف می‌شوند نباید از پارچه‌های روشن استفاده کرد. در ضمن موضوع قابل شستشو بودن و دوام پارچه در هنگام انتخاب پرده برای پنجره‌ دوجداره لابی نیز ضروری است و نباید فراموش شود. برای حفظ امنیت ساختمان به صورت شبانه روزی در هر برج و مجتمعی و آسایش ساکنین، تجهیزات ایمنی مانند دزدگیر اماکن و دوربین مدار بسته در کنار نگهبانی یا لابی من از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. لابی من در قسمت ورودی و پشت کانتر یا پیشخوان مخصوص مستقر می‌شود و مسئولیت کنترل رفت و آمد های مهمان‌ها و مشتریان را بر عهده دارد. این قسمت از لابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک‌تک افراد و واحدهای ساختمان است.

طراحی لابی ساختمان
طراحی لابی ساختمان
طراحی لابی هتل
طراحی لابی هتل
دیوار سبز در لابی ساختمان
دیوار سبز در لابی ساختمان
دیوار سبز در طراحی لابی ساختمان
دیوار سبز در طراحی لابی ساختمان
طراحی سنگ کف لابی با واترجت
طراحی سنگ کف لابی با واترجت
دیزاین لابی ساختمان
دیزاین لابی ساختمان
نورپردازی لابی هتل
نورپردازی لابی هتل
نورپردازی لابی ساختمان
نورپردازی لابی ساختمان
کانتر یا پیشخوان لابی من
کانتر یا پیشخوان لابی من
کانتر یا پیشخوان چوبی لابی من
کانتر یا پیشخوان چوبی لابی من
کانتر یا پیشخوان سنگی لابی من
کانتر یا پیشخوان سنگی لابی من
پرده آب یا دیوار آب
پرده آب یا دیوار آب
چیدمان لابی ساختمان
چیدمان لابی ساختمان
کانتر یا پیشخوان ام دی اف لابی من
کانتر یا پیشخوان ام دی اف لابی من
آبشار منصوعی یا دیوار آب
آبشار منصوعی یا دیوار آب
سقف کشسان در لابی ساختمان
سقف کشسان در لابی ساختمان

سوالات متدوال طراحی لابی ساختمان

تخمین هزینه طراحی لابی ساختمان بستگی به آیتم های استفاده شده و همچنین نوع مصالح و متریال مصرفی دارد و پس از بازدید کارشناسی برآورد میشود.

مهم نیست که ابعاد لابی و ورودی ساختمان چقدر است. مهم این است که با یک طراحی اصولی و مهندسی کیفیت سطح زندگی ساکنین بالاتر برود و از زندگی در آن ساختمان لذت ببرند.

اگر ساختمان قدیمی باشد و نیاز به بازسازی کلی باشد، شامل تخریب و طراحی مجدد و نوسازی کامل است. اما اگر ساختمان نوساز باشد شامل چیدمان لابی و اضافه کردن آیتم هایی برای زیباسازی لابی خواهد بود.

مسئله اصلی، پرداخت هزینه های بازسازی لابی ساختمان است. در مجتمع های مسکونی بزرگ این هزینه ها به صورت شارژ اضافی از ساکنین گرفته میشود. اما در ساختمان های کوچکتر روند دریافت هزینه اندکی سختتر است.

طراحی سه بعدی لابی ساختمان کاملاً بستگی به نظر مدیران ساختمان دارد. در صورتی که اجرای بازسازی توسط ما صورت بگیرد هزینه آن رایگان است. اما در غیر اینصورت طراحی سه بعدی لابی ساختمان هزینه خواهد داشت.

پرسش و پاسخ طراحی لابی ساختمان

تعداد پرسش و پاسخ : 8

8 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید
    لابی ما نیاز به باسازی دارد و همه ساکنین برای بازسازی لابی تصمیم گرفتند. لطفاً بنده را راهنمایی کنید که کار به چه صورت است؟

    1. سلام.. برای بازسازی لابی بهتر است ابتدا محل پروژه توسط کارشناس بازدید شود. با توجه به بودجه ای که برای بازسازی لابی از طرف ساکنین ساختمان در نطر گرفته شده است طراحی متناسب با هزینه ها صورت میگیرد. پس از طراحی لابی اقدام به انتخاب مصالح متناسب با طراحی و بودجه ساختمان و با هماهنگی ساکنین انتخاب میشود. پس از برآورد اجرا و هزینه مصالح و همچنین تایید طراحی اقدام به شروع کار خواهیم کرد. سعی ما بر این است که کار با کیفیت در حداقل زمان ممکن صورت بگیرد زیرا لابی ساختمان محل عبور و مرور ساکنین است و از این حیث باید کار بازسازی به سرعت انجام شود.

  2. سلام طراحی لابی ساختمان نوساز هم انجام میدهید؟

    1. سلام.. بله طراحی معماری لابی ساختمان و طراحی سه بعدی لابی پیش از اجرا توسط مهندسین گروه ساختمانی سیمرغ انجام میگیرد. لطفاٌ از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید.
      شماره واتساپ : 09121022495

  3. با سلام و روز بخیر
    برای یکی از بلوک های مجتمع هرمزان شهرک غرب نیاز به طراحی لابی و بازسازی داریم که البته پیش از اجرا باید به تائید هیئت مدیره مجتمع برسد. لطفاً برای بازدید و ارائه طرح و همچنین برآورد هزینه بازسازی لابی راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    1. سلام.. با توجه به آشنایی عوامل فنی و مهندسی گروه ساختمانی سیمرغ با بلوک های قدیمی مجتمع هرمزان شهرک غرب کار بازسازی لابی با دقت و سرعت انجام خواهد شد. همچنین با توجه به آشنایی به روند کار هیئت مدیره محترم مجتمع های مسکونی نسبت به تصویب طرح و آغاز کار بازسازی لابی اقدام خواهیم کرد. برای تعیین وقت مشاوره و بازدید کارشناس لطفاً با شماره دفتر تماس بگیرید و یا از طریق اپلیکیشن واتساپ با ما در ارتباط باشد.

  4. سلام لابی ساختمان ما ۲۲۰ متر هست و در سعادت آباد هستیم..هزینه طراحی لابی ساختمان چقدر میشه حدوداً؟
    مرسی از سایت خوب شما

    1. سلام.. برای طراحی دکوراسیون لابی حتماً محل پروژه باید بازدید شود. پس از طراحی اولیه، طراحی سه بعدی دکوراسیون لابی ساختمان انجام میشود و پس از آن میتوان نسبت به استعلام قیمت اقدام کرد. برای هماهنگی بازدید میتوانید با شماره های دفتر تماس حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *