گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

سیستم گرمایشی و سرمایشی

طراحی، نصب، راه اندازی پکیج، موتورخانه و شوفاژ، هواساز ، کولر گازی، داکت اسپلیت و سیستم گرمایش از کف و قرنیزی

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله سیستم گرمایشی و سرمایشی

سیستم های گرمایشی

در اکثر ساختمان های قدیمی آبگرم مصرفی و آبگرم شوفاژ توسط سیستم موتورخانه ( مشعل و دیگ ) تامین میشود.  هزینه تعمیر و نگهداری بالا و همچنین راندمان پایین این سیستم قدیمی اکثر مالکان را مجاب به تعویض سیستم گرمایش ساختمان کرده است. از پر استفاده ترین سیستم های مورد استفاده در ایران به منظور جایگزینی سیستم موتور خانه سیستم پکیج دیواری است. سیستم پکیج دیواری علاوه بر تامین آبگرم مصرفی و آبگرم شوفاژ ، راندمان را افزایش میدهد که در طی چند سال منجر به کاهش هزینه انرژی مصرفی و در نتیجه مقرون به صرفه بودن سیستم گرمایش ساختمان میشود.

تعویض لوله کشی قدیمی که عمدتاً چدنی هستند با لوله های پلی اتیلن جدید نیز میتواند راندمان سیستم را بسیار بالا ببرد. شوفاژ های موجود در بازار ایران به دو  دسته کلی پره ای و پانلی موجود تقسیم میشوند. تعداد پره لازم یا طول پانل شوفاژ برای تامین گرمایش محیط نیازمند محاسبات مهندسی نسبت به متراژ کلی اتاق است. همچنین میتوان با تعبیه پوشش شوفاژ ( کاور شوفاژ ) ظاهر شوفاژ را متناسب با طراحی داخلی به صورت مدرن یا کلاسیک درآورد.

سیستم های سرمایشی

با توجه به موقعیت اقلیم جغرافیایی گرم و خشک کشور ایران اغلب ساختمان ها از سیستم کولر آبی استفاده میکنند. راندمان ( نسبت مصرف انرژی به توان خروجی ) کولر آبی بسیار پایین است و در روزهای گرم سال توان خنک کنندگی ساختمان را ندارد. علاوه بر این پوشال کولر آبی محل تجمع و رشد انواع باکتری ها ست که قطعاً سلامت اعضای خانه را تهدید میکند.

کولر گازی

امروزه جایگزینی کولر آبی با کولر گازی بسیار متداول شده است. از آنجا که کولرهای گازی  به سه دسته کولر های مناسب برای مناطق گرمسیر، معتدل و سردسیر تقسیم میشوند، موقع خرید کولر را متناسب با آب و هوای محل زندگی خود انتخاب نمایید. تکنولوژی اینورتر ( inverter ) یا موتور خطی یکی از مهمترین تکنولوژی های پیشرفته در کولر گازی است. اساس کار این تکنولوژی نگه داشتن دما در شرایط ایده آل بدون نیاز به روشن – خاموش شدن متوالی کمپرسور است. از این رو میزان مصرف برق تا 60% کاهش می یابد. عموماً کولر گازی با تکنولوژی موتور خطی ( اینورتر ) گرانتر از مدل های مشابه میباشد.

همچنین هنگام خرید، توجه به آمپراژ استارت کمپرسور کولر گازی ( آمپری که دستگاه کمپرسور هنگام روشن شدن از فیوز میکشد ) متناسب با برقکشی ساختمان بسیار مهم است. به عنوان سیستمی جایگزین برای کولر گازی سیستم هواساز کانالی ( داکت اسپلیت ) نیز برای سرمایش ساختمان یکی از مدرنترین و به صرفه ترین سیستم های روز دنیاست.

سیستم گرمایش از کف

از دیگر سیستم های گرمایش میتوان به سیستم گرمایش از کف، سیستم گرمایش قرنیزی و هواساز کانالی ( داکت اسپلیت ) اشاره کرد. توجه به این مطلب که سیستم گرمایش از کف دارای زمان پیش گرمایی ۳۶ ساعته می باشد بسیار مهم است. زیرا حذف این زمان برای گرمایش کف منجر به آسیب به سرامیک یا پارکت لمینت یا سنگ ساختمانی کف ساختمان میشود.

برای جلوگیری از این آسیب استارت اولیه سیستم گرمایش از کف در اول فصل سرما با دمای ۲۰ درجه سانتیگراد است. سپس هر ۱۲ ساعت میتوان ۵ درجه سانتیگراد به گرمایش سیستم اضافه کرد. بطوریکه پس از ۳۶ ساعت به دمای ایده آل ۳۵ درجه سانتیگراد برای سیستم گرمایش از کف رسید. همچنین توجه به این مطلب که لوله های سیستم گرمایش از کف در سطح زیرین کف اجرایی کار میشوند ( اصطلاحاً کف خواب میباشند ) هرگونه تغییر در سیستم گرمایش از کف مسلتزم تخریب کف موجود است. همچنین به دلیل عدم استفاده از اتصالات در لوله های کف خواب پس از اتمام کف سازی دیگر نمی توان در کف ساختمان تغییر ایجاد کرد.

داکت اسپلیت

هواساز کانالی یا داکت اسپلیت امروزه به عنوان بهینه ترین سیستم تهویه مطبوع در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته است. سیستم کانال کشی داکت اسپلیت در سقف کاذب قرار میگیرد از این رو کاملاً پوشیده است و در معرض دید قرار نمیگیرد. مزیت اصلی استفاده از سیستم داکت اسپلیت امکان توزیع مناسب و یکنواخت هوا است. همچنین تکنولوژی پیشرفته استفاده شده در سیستم داکت اسپلیت مصرف برق را بهینه کرده و به این جهت بسیار مقرون به صرفه است.

مزایای سیستم داکت اسپلیت

از مزایای سیستم هواساز کانالی داکت اسپلیت میتوان به قابلیت استفاده در واحدهای 5۰ متری تا 150 متری و امکان تهویه چندین فضا تنها با یک دستگاه، عبور تاسیسات دات از زیر سقف کناف و  کاهش و بهینه سازی مصرف برق ( دارای گرید A مصرف انرژی ) ، دارای ترموستات اتاقی، قابلیت کنترل کامل گرمایش و سرمایش، کارکرد دستگاه در سه سرعت فن مختلف، امکان نصب در فضاهایی با محدودیت مکانی بدلیل قابلیت نصب در دو حالت در زیر سقف کاذب و ایستاده، حذف کانال‌کشی از پشت بام، ابعاد کوچک، وزن کم و سطح صدا بسیار پایین، قابلیت اتصال به کویل آب گرم جهت تامین گرمایش و اتصال به پکیج و یا موتورخانه مرکزی، تعمیر و نگهداری آسان، قابلیت تامین هوای تازه ( Fresh Air )، مجهز به فیلتر قابل شستشو و فیلتر ضد قارچ اشاره کرد.

همچنین در برخی از موارد کانال کشی کولر آبی قابلیت استفاده در سیستم هواساز کانالی ( داکت اسپلیت ) میباشد. نکته مهمی در مورد کانال کشی داکت اسپلیت باید توجه کرد جلوگیری از خم های غیر ضروری است. زیرا وجود خم در کانال کشی داکت اسپلیت باعث ایجاد سر و صدا در داخل واحد میشود.

مدرنترین شوفاژ خانه
شوفاژخانه مدرن
طول مختلف رادیاتور پنلی
ابعاد مختلف شوفاژ پنلی
شوفاژ پنلی خانه
رادیاتور پنلی
رادیات پنلی
شوفاژ پنلی
روکش شوفاژ پنلی کلاسیک
روکش شوفاژ کلاسیک
روکش شوفاژ پنلی مدرن
روکش شوفاژ مدرن
پکیج آب مصرفی و شوفاژ
سیستم پکیج آبگرم و شوفاژ
پکیج دیواری دیجیتالی
پکیج
قبل از نصب کولر گازی به صورت توکار
نصب کولر گازی توکار
بعد از نصب کولر گازی به صورت توکار
نصب کولر گازی توکار
اجرای صحیح لوله مسی کولر گازی
طول بهینه لوله مسی کولر گازی
نقشه پکیج دیواری آبگرم و شوفاژ
نقشه اجرایی سیستم پکیج دیواری
گرمایش از کف اتاق پذیرایی
سیستم گرمایش از کف
نقشه سیستم گرمایش از کف
نقشه اجرایی سیستم گرمایش از کف
کمپرسور هواساز
هواساز
کمپرسور داکت اسپلیت
داکت اسپلیت

سوالات متدوال سیستم گرمایشی و سرمایشی

برای یک کولر گازی معمولی و بدون هزینه اجناس مصرفی قیمت نصب کولر گازی حدوداً ۵۰۰ هزار تومان است.

کولر گازی به نسبت ارزانتر است. البته داکت اسپلیت اگر به روش کانالی اجرا شود کل خانه را تحت پوشش قرار میدهد و با کاهش مصرف برق در مجموع باعث کاهش هزینه ها میشود.

سیستم پکیج به مراتب از موتور خانه بهتر است. سیستم پکیج جدا از تامین آب مصرفی، آب شوفاژ را هم تامین میکند. فقط ظرفیت مخزن پکیج با مصرف واحد باید هماهنگ باشد.

معمولاً در کاتالوگ پکیج بر اساس متراژ خانه و تعداد پره های شوفاژ جدولی به این منظور تهیه شده است. برای مثال پکیج مناسب برای آپارتمان ۷۰ متری با ظرفیت ۸ لیتری و توان ۲۴ کیلو وات میباشد.

تعیین حداکثر طول لوله مسی با توجه به ظرفیت کولر گازی تعیین میشود. مثلاً در کولرگازی ۱۲۰۰۰ حداکثر فاصله باید ۴ متر باشد. عدم رعایت این فاصله باعث برگشت هوای سرد و فشار زیاد به کولر گازی و سوختن موتور کمپرسور کولر گازی میشود.

بله، ما در فروشگاه شهرک غرب تهران نمایندگی فروش داکت اسپلیت ال جی و سامسونگ و داکت اسپلیت آمریکایی یورک را داریم. البته در حال حاضر واردات داکت اسپلیت به مشکل خورده است.

پرسش و پاسخ سیستم گرمایشی و سرمایشی

تعداد پرسش و پاسخ : پرسشی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *