غرفه سازی نمایشگاهی ، طراحی غرفه نمایشگاهی ، اسپیس فریم و غرفه نمایشگاهی طبق دستورالعمل نمایشگاهها
به روز رسانی در
مهندس صادقی
مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی
غرفه سازی نمایشگاهی
غرفه سازی نمایشگاهی و طراحی غرفه نمایشگاهی امروزه اهمیت بسیار زیادی برای اغلب شرکتها دارا میباشد. زیرا با تخصصی شدن نمایشگاه ها در سالیان اخیر و حضور پر رنگ شرکتها در هر نمایشگاه با موضوعات مرتبط باعث گردیده است که برخی از شرکتها با یک برنامهریزی بسیار دقیق حضور موثری را در یک نمایشگاه از خود به نمایش گذارند . این موضوع تنها به تولیدات آنها مربوط نمیباشد .
اینکه چگونه ارتباط مناسبتر و قویتری با بازدیدکنندگان برقرار کنیم یکی از دغدغههای مدیران فروش میباشد. در واقع در طراحی داخلی غرفه نمایشگاهی و غرفه سازی نمایشگاهی اینکه چگونه ایدهای خلق کنیم که درصد بیشتری از بازدیدکنندگان را جذب محصولاتمان و فعالیتهایمان کنیم یکی از مهمترین مسائلی است که پیش از حضور در یک نمایشگاه باید به آن اندیشید. برای داشتن بازدید بیشتر از غرفه خود باید خلاقیت داشته باشیم تا بیشتر دیده شویم . در واقع در طراحی غرفه نمایشگاهی باید از اصولی پیروی کنیم که بازدیدکنندگان را به غرفه خود جذب کنیم . نکاتی که برای ساخت غرفه سازی نمایشگاهی باید در نظر داشت به شرح زیر است :
1- مهمترین عامل طراحی غرفه نمایشگاهی و غرفه سازی نمایشگاهی که باعث جذب بازدیدکنندگان میگردد نظم است. در واقع طراحی غرفه نمایشگاهی منظم و مرتب است که به غرفه یکپارچگی خاصی میبخشد و غرفه را از فضای سالن نمایشگاه جدا میسازد .
2- احترام به شعور بازدیدکنندگان به نحوی که شرایط لازم جهت حضور بازید کننده در غرفه به شکلی کاملاً برنامه ریزی شده در دکوراسیون غرفه یا طراحی غرفه نمایشگاهی تعبیه شده باشد .
3- استفاده بهینه از فضای غرفه در حین غرفه سازی نمایشگاهی باید به گونهای باشد که محصولات متناسب با اهمیتشان در کل فضای عمومی غرفه به صورت مناسب تقسیمشده باشد .
4- دکوراسیون غرفه نمایشگاهی همانند اصول طراحی دکوراسیون اداری باید متناسب با محصول به نمایش در آمده باشد. به طوری که اگر روی محصول خاصی تأکید داریم باید در طراحی غرفه نمایشگاهی نیز این موضوع را لحاظ کنیم .
5- در زمان غرفه سازی نمایشگاهی باید حریم غرفه نمایشگاهی کاملاً مشخص باشد تا بتوانیم با مهمانان خاصی که به غرفه مراجعه میکنند مذاکرات مناسب را به همراه احترامی خاص صورت دهیم .
6- موقعیت قرارگیری غرفه نمایشگاهی باید متناسب با محصول و فعالیت شرکت باشد .
7- ابعاد غرفه نمایشگاهی باید ارتباط مناسبی با امکانات و دکوراسیون غرفه نمایشگاهی و بازدیدکنندگان احتمالی از غرفه نمایشگاهی داشته باشد .
8- در طراحی غرفه نمایشگاهی و غرفه سازی نمایشگاهی باید از نمادها و مفاهیمی که متأثر از فلسفه شرکت میباشد استفاده شود.
9- برای بهتر نمایش دادن محصولات شرکت بایست در دکوراسیون غرفه نمایشگاهی تعبیه شده هر محصول یک نورپردازی خاص متناسب و هماهنگ با دیگر اجزاء غرفه نمایشگاهی داشته باشید .
10- برای ایجاد یکپارچگی در غرفه سازی نمایشگاهی که به نوعی نشانگر تفکری منسجم و در اجزاء شرکت شما است از لحاظ ظاهری عوامل حاضر در غرفه دارای پوششی هماهنگ و یکپارچه باشند. با توجه به اینکه سازه نمایشگاهی موقت است میتوان از انواع دیوار کناف و همچنین انواع دیگر دیوار با قابلیت جابجایی استفاده کرد.
11- طراحی غرفه نمایشگاهی و محل استقرار غرفه داران باید به گونهای باشد که بازید کنندگان در مدت حضور در غرفه شما احساس آرامش کنند .
12- در غرفه سازی نمایشگاهی بایستی فضایی مناسب جهت مذاکرات مهمی که نیاز به آرامش خاص به دور از هیاهو نمایشگاه دارد را تعبیه کنید.
در کنار تمامی مسائلی که برای طراحی غرفه نمایشگاهی و غرفه سازی نمایشگاهی ذکر شد، طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی قوانین و مقررات خاصی دارند که باید برآورده شود.
اسپیس فریم نمایشگاهی
سازه اسپیس فریم نمایشگاهی (space frame) یا سازه فضا کار فرمهای هندسی منظمی از جنس فولاد میباشند که به طور متحد در کنار یکدیگر قرار میگیرند و با تقسیم نیروی وارده توسط وزن سازه، در کنار استحکام غرفه نمایشگاهی از زیبایی خاصی بهرهمند میشوند اسپیس فریم در چند سال اخیر جایگاه مهمی را در صنعت ساخت غرفه نمایشگاهی و مراسم تشریفاتی تبلیغاتی پیدا نموده است و از پرکاربرد ترین سازههای مدرن در غرفه سازی نمایشگاهی گردیده است. با ترکیب اسپیس فریم میتوان غرفه و سازههای نمایشگاهی متنوعی را ایجاد نمود.
اسپیس فریم نمایشگاهی به وسیله بست اسپیس به یکدیگر متصل میگردند و شکل و سازه محکم و زیبایی را خلق میکنند به عنوان مثال میتوان به انواع استند نمایشگاهی ، استیج ( سکو )، طاق نصرت ، غرفه نمایشگاهی و …. اشاره کرد . اسپیس فریم نمایشگاهی به واسطه شکل و ساختار هندسی که دارند وزن خود را در جهات مختلف به زمین وارد میسازند و این امر باعث استحکام اسپیس فریم میگردد و برای ساخت انواع فضاها از قبیل سالن ،غرفه ،تابلو بنر و غیره مناسب میباشد.
مزایای اسپیس فریم نمایشگاهی
1- خلق سازههای زیبا با استفاده از اسپیس فریم که ابعاد مختلف با کیفیتی بالا تولید میشود.
2- تنوع کاربری اسپیس فریم نمایشگاهی.
3- هزینه کم امکان اجاره اسپیس فریم نمایشگاهی که برای مدتی کوتاه نیاز به مواد اولیهی فوقالعاده برای عملی کردن برنامههایش دارد.
4- امکان عبور امکانات برقی حرارتی و …. از فضای اسپیس فریم نمایشگاهی.
5- سرعت در تولید و اجرای اسپیس فرم نمایشگاهی و امکان نصب انواع کفپوش وینیفلکس برای پوشش کف غرفه.
6- امکان نصب و باز کردن سریع اسپیس فریم نمایشگاهی برای ساخت غرفه نمایشگاهی.
7- بارگیری و حملونقل آسان اسپیس فریم نمایشگاهی به هرکجا که مایل باشید.
8- امکان استفاده در هر شرایط آب و هوایی در کلیه نقاط کشور که البته خلق یک اثر نیاز به بررسی تخصصی و عالی مهندسی دارد.
9- وزن کم سازههای اسپیس فریم نمایشگاهی و کاربرد آسان آن در ساخت غرفه سازی نمایشگاهی.
10- بهترین سازه جهت نورپردازی غرفه نمایشگاهی.
11- ایمنی اسپیس فریم نمایشگاهی.
12- امکان گذاشتن سقف برای غرفههای اسپیس فریم نمایشگاهی در فضاهای خارجی
13- مقاومت عالی در مقابل شرایط جوی.
14- قابلیت خرید و فروش پس از اتمام نمایشگاه.
پرسش و پاسخ طراحی غرفه نمایشگاهی
تعداد پرسش و پاسخ : پرسشی ثبت نشده است