گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

طراحی و اجرا دکوراسیون پذیرایی ، کف اتاق پذیرایی ، دیوار اتاق پذیرایی و سقف اتاق پذیرایی

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله دکوراسیون پذیرایی

کف اتاق پذیرایی

با توجه به طراحی داخلی کف اتاق پذیرایی کفپوش سنگ ساختمانی ، سرامیک کف ، موکت و کفپوش پارکت آرتا از پرطرفدارترین انواع کفپوش برای دکوراسیون کف اتاق پذیرایی به شمار می‌روند. همچنین انواع خلاقانه‌ای از کفپوش‌ها در بازار عرضه شده است مانند کفپوش رزین – اپوکسی یا کفپوش‌هایی از جنس شیشه‌های مقاوم و غیره است. البته کفپوش‌های خلاقانه بیشتر به صورت ترکیبی با انواع معمول‌تر کفپوش برای کف اتاق پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنگ ساختمانی لوکس ترین و گران‌قیمت ترین نوع کفپوش هم در خرید و هم در اجرا برای کف اتاق پذیرایی به حساب می‌آید. پارکت لمینت و یا سنگ بیشتر در خانه‌های لوکس و پنت‌ هاوس‌ برج مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به کیفیت و مرغوبیت قیمت‌گذاری می‌شود.  هرچه یکپارچگی سنگ بیشتر حفظ شده باشد قیمت آن گران‌تر است. علاوه بر این نوع سنگ ، میزان سختی سنگ ، درصد رگه‌ها و نقوش آن در قیمت‌گذاری بسیار مهم است. بعد از نصب سنگ در کف ساختمان ، معمولاً آن را به روش کفسابی صیقل می‌دهند تا جلوه سنگ چند برابر شود و همچنین با بتونه خلل و فرج سنگ را  به حداقل می‌رسانند تا مقاومت سنگ بالا برود. مهم‌ترین ایراد کفپوش سنگ این است که اثر لکه و چربی روی آن به دشواری پاک می‌شود. علاوه بر این کفپوش سنگ باعث سرد شدن فضای خانه می‌شود زیرا سنگ عایق خوبی نیست و نمی‌تواند به راحتی گرما را در خود حفظ کند. برای رفع این مشکل میتوان از انواع پارکت و یا کفپوش پی وی سی استفاده میشود. از بهترین انواع کفپوش پی وی سی موجود در بازار ایران میتوان به کفپوش وینیفلکس اشاره کرد. اگر در خانه از فرش نمی‌کنید و یا به نشستن روی مبل و صندلی خیلی عادت ندارید بهتر است از انتخاب این گزینه برای کف اتاق پذیرایی منصرف شوید. غیر از این سطوح صاف کفپوش سنگ می‌تواند باعث لیز خوردن اعضای خانواده و به ‌ویژه سالمندان یا کودکان شود.

یکی از رایج‌ترین انواع کفپوش در ایران برای کف اتاق پذیرایی سرامیک پرسلان است. سرامیک هم انواع متفاوتی دارد و با توجه به کیفیت و درجه سختی آن قیمت‌گذاری می‌شود. کفپوش سرامیک با انواع لعاب‌دار و بدون لعاب دسته‌بندی می‌شوند.  کفپوش سرامیک لعاب‌دار نیز دو نوع است 1- سرامیک با لعاب مات  2- سرامیک با لعاب براق. این که انتخاب کدام یک برای کف اتاق پذیرایی بهتر است تا حد زیادی به سلیقه فرد بستگی دارد اما انواع براق سرامیک به راحتی می‌تواند آثار لکه یا تماس‌های سطحی را بازتاب دهند. بدترین ایراد کفپوش سرامیک مقاومت پایین آن در مقابل ضربه است. کفپوش سرامیک ممکن است در اثر ضربه‌های سنگین یا حتی رفت و آمد مکرر بشکند یا ترک بردارد. البته انواع سرامیک پرسلانی یا سرامیک معرق با مقاومت بالا امروزه در کارخانه‌های ایران تولید می‌شود که گزینه بسیار مناسبی به حساب می‌آیند. ایراد دیگر، درزهای بین شبکه سرامیکی است ( اصطلاحاً به آن بند کفپوش سرامیک می‌گویند ). این درزها با گذشت زمان جرم می‌گیرد و تمیز کردن آن به‌سادگی ممکن نیست. البته با استفاده از سرامیک با لبه رکتی فایر می‌توان به مقدار زیادی این مشکل را مرتفع کرد. لیز بودن سطوح سرامیک و اصطکاک پایین یکی دیگر از عیوب آن است که نگه داشتن فرش اثاثیه منزل را دشوار می‌کند.

دیوار اتاق پذیرایی

با توجه به طراحی داخلی دکوراسیون اتاق پذیرایی ، بررسی المان‌های زیبایی شناسی ، مساحت اتاق پذیرایی ، درجه نورگیری اتاق پذیرایی ، سبک طراحی و نظر کارفرما برای دیوار اتاق پذیرایی می‌توان از انواع گچبری ، پتینه کاری ، کاغذ دیواری ، دیوارپوش پی وی سی و آینه تزیینی یا آینه دکوراتیو استفاده کرد. گچبری یکی از قدیمی‌ترین و پر پرهزینه‌ترین روش‌ها برای پوشش دیوار اتاق پذیرایی است. از آنجایی که گچبری دیوار یک کار هنری محسوب می‌شود نیاز به زمان زیادی برای اجرا دارد. معمولاً در طراحی داخلی لوکس دکوراسیون دیوار اتاق پذیرایی از گچبری قاب همراه با پتینه کاری ، نقاشی ساختمان و یا کاغذ دیواری استفاده می‌شود. امروزه گچبری دیوار اتاق پذیرایی همراه با آیینه کاری سنتی جای خود را به آینه دکوراتیو با انواع طرح‌های لوزی و مربعی و یا طرح‌های خاص و در انواع رنگ‌های سفید و برنزی داده است. استفاده از آینه تزیینی در دکوراسیون دیوار اتاق پذیرایی می‌تواند باعث بزرگ‌تر جلوه دادن نورانی‌تر شدن اتاق پذیرایی شود.

استفاده از کاغذ دیواری و یا دیوارپوش فومی طرح سنگی و یا طرح آجری نیز از پرطرفدارترین انتخاب‌ها برای دیوار اتاق پذیرایی است. با پیشرفت تکنولوژی صنعت ساختمان انواع کاغذ دیواری قابل شستشو ( ضد آب ) و طرح برجسته روز به روز محبوبیت بیشتری در بین طراحان داخلی پیدا می‌کنند. در طراحی داخلی مدرن معمولاً تمام دیوارهای اتاق پذیرایی را با یک نوع کاغذ دیواری تزئین نمی‌کنند بلکه با رعایت اصول طراحی دکوراسیون و زیبایی شناسی برخی از دیوارها که در کانون دید افراد هستند مانند دیوار پشت تلویزیون ( اصطلاحاً تی وی سِت ) و یا دیوار ورودی اتاق پذیرایی کاغذ دیواری می‌شوند و بقیه دیوارها معمولاً سفید رنگ می‌شوند. همچنین نورپردازی ساختمان دیوار اتاق پذیرایی مخصوصاً روی کاغذ دیواری و دیوارپوش پی وی سی جلوه زیبایی دیوار اتاق پذیرایی را دو چندان می‌کند.

سقف اتاق پذیرایی

با توجه به طراحی داخلی دکوراسیون اتاق پذیرایی ، ارتفاع سقف از کف اتاق پذیرایی ، میزان روشنایی مطلوب برای آسایش ساکنین و نظر کارفرما برای سقف اتاق پذیرایی می‌توان از گچکاری و نور مخفی ، سقف کاذب و سقف کشسان استفاده کرد. در طراحی دکوراسیون لوکس معمولاً از گچکاری و نور مخفی استفاده می‌شود.  طبیعتاً هرچه طرح گچبری پیچیده‌تر و با جزئیات بیشتری باشد هزینه و مدت زمان اجرای طرح به مراتب بیشتر است و طرح نهایی سقف اتاق پذیرایی طرحی گیراتر و شکیل‌تر خواهد بود. کناف سقف برای سقف اتاق پذیرایی به دلیل ارزان بودن و سرعت اجرا اکثراً در منازلی که کوچک‌تر هستند و مالکان نمی‌خواهند هزینه زیادی برای دکوراسیون سقف اتاق پذیرایی صرف کنند بیشتر استفاده می‌شوند. سقف کناف به دلیل قابلیت انعطاف پذیری در طراحی و اجرا یکی از محبوب‌ترین روش‌های اجرای دکوراسیون سقف اتاق پذیرایی نزد طراحان داخلی نیز هست. کناف به مجموعه گچ برگ و سازه و اجرای آن میگویند که به دلیل تنوع طرح و فرم محبوبت بسیاری دارد. یکی از مواردی که در طرح دکوراسیون سقف اتاق پذیرایی باید در نظر گرفت سیستم نورپردازی سقف می‌باشد. در نهایت با توجه به بودجه کارفرما ، زمان اجرا و اصول زیباشناسی می‌توان طرح نهایی را انتخاب کرد.

سنگ طبیعی در دکوراسیون کف اتاق پذیرایی
سنگ طبیعی در دکوراسیون کف اتاق پذیرایی
سرامیک در دکوراسیون کف اتاق پذیرایی
سرامیک در دکوراسیون کف اتاق پذیرایی
کفپوش سنگ طبیعی اتاق پذیرایی
کفپوش سنگ طبیعی اتاق پذیرایی
سرامیک با روکش نانو در اتاق پذیرایی
سرامیک با روکش نانو در اتاق پذیرایی
پارکت لمینت در دکوراسیون کف اتاق پذیرایی
پارکت لمینت در دکوراسیون کف اتاق پذیرایی
موکت در دکوراسیون کف اتاق پذیرایی
موکت در دکوراسیون کف اتاق پذیرایی
استفاده از طرح گل سرامیک در اتاق پذیرایی
استفاده از طرح گل سرامیک در اتاق پذیرایی
سنگفرش کف اتاق پذیرایی
سنگفرش کف اتاق پذیرایی
دیوارپوش سه بعدی دیوار اتاق پذیرایی
دیوارپوش سه بعدی دیوار اتاق پذیرایی
گچبری قاب دیوار اتاق پذیرایی
گچبری قاب دیوار اتاق پذیرایی
کاغذ دیواری طرح دار برای پذیرایی
کاغذ دیواری طرح دار برای پذیرایی
کاغذ دیواری اتاق پذیرایی
کاغذ دیواری اتاق پذیرایی
گچبری لاکچری سقف پذیرایی
گچبری لاکچری سقف پذیرایی
گچبری سقف اتاق پذیرایی
گچبری سقف اتاق پذیرایی
نورپردازی سقف کناف اتاق پذیرایی
نورپردازی سقف کناف اتاق پذیرایی
سقف کناف اتاق پذیرایی
سقف کناف اتاق پذیرایی

سوالات متدوال دکوراسیون پذیرایی

پس از بازدید توسط کارشناسان و طراحی سه بعدی، قیمت اولیه بازسازی دکوراسیون پذیرایی مشخص میشود و پس از عقد قرارداد کار شروع میشود.

لوازمی که مربوط به دکوراسیون پذیرایی باشد مانند مبل و پرده را با حداکثر تخفیف و مطابق با سلیقه شما و مستقیم از کارگاه سازنده برای شما تهیه میکنیم.

با توجه به تجربیات گذشته میتوان گفت تا درصد  زیادی طراحی اولیه با اجرا یکسان خواهد بود اما رنگ و طرح اجناس امکان دارد با توجه به سلیقه شما در زمان اجرا تغییر کند.

با توجه به سلیقه افراد متفاوت است اما بنا بر تجربه کفپوش پارکت لمینت بهترین و مقرون به صرفه ترین انتخاب است.

مهمترین مسئله اصلاح نور اتاق پذیرایی است. اصلاح نور اتاق پذیرایی را میتوان با اصلاح نقشه ساختمان تا حد زیادی مرتفع کرد.

پرسش و پاسخ دکوراسیون پذیرایی

تعداد پرسش و پاسخ : پرسشی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *