گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی

طراحی و اجرا دکوراسیون حمام ، دکوراسیون سرویس بهداشتی ، ساخت کابین دوش و وان حمام

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی

دکوراسیون حمام

چنانچه متراژ حمام منزل کم است مطمئناً استفاده از آن با سختی‌های فراوانی همراه است. همچنین طراحی داخلی دکوراسیون حمام و دکوراسیون سرویس بهداشتی ( سرویس دستشویی ) نیز انعطاف پذیر نیست. به عنوان مثال استفاده از وان حمام توصیه نمی‌شود. در این صورت بهترین گزینه پیش رو استفاده از کابین دوش است.  همچنین افزایش متراژ حمام و سرویس بهداشتی ( سرویس دستشویی ) مستلزم تخریب کف و یا دیوارچینی مجدد است. به بیان دیگر افزایش متراژ حمام و سرویس بهداشتی ( سرویس دستشویی ) نیاز به بازسازی ساختمان دارد. طراحی دکوراسیون حمام و دکوراسیون سرویس بهداشتی ( سرویس دستشویی ) همیشه با محدودیت‌های خاصی همراه است.

هرگونه تغییر در جانمایی وان حمام ، کابین دوش و یا سنگ سرویس بهداشتی منجر به تغییرات در لوله کشی آب و لوله کشی فاضلاب و نیاز به ایزوگام بام گستر مجدد کف و دیواره ها خواهد شد. همچنین در برخی از منازل دسترسی به لوله کش فاضلاب فقط از طریق سقف سرویس بهداشتی طبقه پایین‌تر امکان پذیر است. البته در صورت وجود چنین محدودیت‌هایی روش‌های جایگزین از طریق مشاوره با مهندسین مجرب به کارفرما توصیه خواهد شد تا طراحی دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی ( سرویس دستشویی ) مطابق با نظر کارفرما ساخته شود. همچنین برای دیوار حمام میتوان از انواع کاشی حمام به صورت چسبی یا دوغابی استفاده کرد. ابتدایی‌ترین موضوعی که طراحی دکوراسیون حمام باید به آن توجه کرد انتخاب بین وان حمام یا کابین دوش است. البته در صورتی که متراژ حمام زیاد باشد می‌توان از هر دو در دکوراسیون حمام بهره برد. وان حمام در دو نوع اصلی وان حمام پیش ساخته ( معمولاً از فایبرگلاس یا پلاستیکی ) و وان حمام ساخته شده در محل طبقه بندی می‌شود. قاعدتاً با پیشرفت تکنولوژی صنعت ساختمان وان حمام پیش ساخته گزینه بهتری برای استفاده در دکوراسیون حمام است.

به طور عام دکوراسیون سرویس بهداشتی ( سرویس دستشویی ) شامل روشویی ، سنگ توالت ( توالت ایرانی یا توالت فرنگی ) ، شیر آلات می‌باشد. برای دیزاین دیوار سرویس بهداشتی ( سرویس دستشویی ) نیز می‌توان از کاشی به صورت چسبی یا دوغابی و همچنین کاغذ دیواری ضد آب و دیوار پوش پی وی سی استفاده کرد.  استفاده از کاغذ دیواری قابل شستشو در سرویس بهداشتی ( سرویس دستشویی ) مستلزم تعبیه سیستم تهویه هوای مناسب می‌باشد. استفاده از کاغذ دیواری ضد آب و دیوار پوش پی وی سی به دلیل مقاومت پایین چسب کاغذ دیواری و دیوار پوش در محیط مرطوب غیرقابل قبول است.

کابین دوش حمام

کابین دوش نیز به دو دسته اصل کابین دوش پیش ساخته و پارتیشن کابین دوش ( ساخت در محل ) تقسیم بندی می‌شود. کابین دوش پیش ساخته معمولاً از جنس فایبرگلاس با فریم آلومینیومی یا بدون فریم ( فریم لس ) است. اولین نکته در انتخاب کابین دوش، انتخاب مدل کابین دوش می‌باشد. مدل‌های کابین دوش عبارت است از کابین دوش گوشه، کابین دوش گرد و درب شیشه‌ای. کابین دوش می‌تواند بر روی زیر دوشی، وان حمام ، سکو و حتی کف حمام و بر روی کف سازی سیمان و یا سرامیک نصب شود. نکته بعدی در انتخاب کابین دوش نحوه بازشو درب آن است. اصولاً دو مدل درب برای کابین دوش ها وجود دارد که یکی درب کشویی و دیگری درب لولایی یا بازشو است. درب‌های کشویی معمولاً برای حمام‌های کوچک‌تر استفاده می‌شوند و درب‌های لولایی برای حمام های بزرگ‌تر که هیچ وسیله‌ای در جلوی کابین مانع باز و بسته شدن درب لولایی نشود به کار می‌رود. بعد از انتخاب کابین، نوبت اندازه گیری کابین است. توصیه می‌شود که برای فضای کوچک‌تر از 70 در 70 سانتی متر طول ، از کابین دوش استفاده نشود. قابلیت‌هایی نظیر توربو جت در جکوزی خانگی و نورپردازی و امکان اتصال به دستگاه‌های صوتی و تصویری از امکانات جدید این نوع وان حمام مدرن می‌باشد. استفاده از مواد از مواد ای بی اس ( ABS ) با لایه شفاف آکریلیک و بدون فایبرگلاس در وان حمام مدرن باعث شفافیت بالا، ضد خش شدن و ثبات رنگ در طول سال­ها استفاده می‌شود. همچنین استفاده از کفی تقویتی استحکام کلی وان حمام را بالا خواهد برد. در صورتی که از وان حمام جکوزی در دکوراسیون حمام استفاده شود توجه به کیفیت ساخت موتور توربو جت از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه کرد.

سنگ توالت ایرانی

سنگ توالت ایرانی به دو دسته اصلی طبی و معمولی تقسیم بندی می‌شود. در سنگ توالت طبی محل قرارگیری پا اندکی زاویه دار است و همین عامل منجر به کاهش فشار به ستون فقرات می‌گردد. سنگ توالت فرنگی بر اساس نوع سیستم تخلیه فاضلاب آن به دو دسته اصلی تخلیه از کف و تخلیه به دیوار تقسیم بندی می‌گردد. همچنین مشخصات اضافی دیگری مانند پاشش رینگی آب و تخلیه سریع ( شوتی ) بر قیمت آن تأثیرگذار است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی ( سرویس دستشویی ) باید لحاظ کرد جهت سنگ توالت می‌باشد. با توجه به مسائل شرعی سرویس بهداشتی چنانچه راستای سنگ توالت در راستای قبله باشد استفاده از توالت همراه با اشکال شرعی است. بنابراین همواره سنگ توالت باید عمود بر راستای قبله و یا با زاویه انحراف نسبت به راستای قبله باشد.  همچنین شیر آلات مربوط به شستشوی توالت ایرانی و فرنگی شیر مخلوط باید در سمت راست سنگ توالت قرار بگیرد. به نحوی که هنگام شستشو شیلنگ شیر مخلوط در دست راست شخص قرار بگیرد.

روشویی کابینتی

انواع روشویی نیز به صورت روشویی کابینتی و روشویی ساده می‌باشد. روشویی حمام و دستشویی به دو جنس روشویی اچ دی اف و روشویی سنگی در بازار موجود میباشد. معمولاً جنس روشویی کابینتی از ورق‌های پی وی سی می‌باشد که صد در صد ضد آب است. متأسفانه برخی از افراد سودجو روشویی کابینتی از ورق ام دی اف معمولی و بسیار ارزان قیمت درست می‌کنند و در نهایت با رنگ کردن روی ورق ام دی اف آن را به مشتریان به جای روشویی کابینتی تمام پی وی سی عرضه می‌کنند.

دکوراسیون حمام مدرن
دکوراسیون حمام مدرن
دیوار پوش در دکوراسیون حمام
دیوار پوش در دکوراسیون حمام
کاغذ دیواری در دکوراسیون حمام
کاغذ دیواری در دکوراسیون حمام
سیستم تهویه حمام
سیستم تهویه حمام
روشویی مدرن در دکوراسیون سرویس بهداشتی
روشویی مدرن در دکوراسیون سرویس بهداشتی
روشویی سنگی در دکوراسیون سرویس دستشویی
روشویی سنگی در دکوراسیون سرویس دستشویی
کابین دوش با شیشه مات
کابین دوش با شیشه مات
کابین دوش
کابین دوش
کابین دوش و جکوزی
کابین دوش و جکوزی
کابین دوش بدون قاب یا فریم لس
کابین دوش بدون قاب یا فریم لس
دیوارپوش در دکوراسیون سرویس دستشویی
دیوارپوش در دکوراسیون سرویس دستشویی
کاشی در دکوراسیون سرویس دستشویی
کاشی در دکوراسیون سرویس دستشویی
روشویی سنگ کورین
روشویی سنگ کورین
طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی
طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی

سوالات متدوال دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی

دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی به بازسازی مجموعه قسمت دوش و روشویی و توالت و کاشی کاری آن گفته میشود.

اگر جای دوش حمام و یا توالت و روشویی میخواهد عوض شود باید مسیر لوله کشی و فاضلاب هم تغییر کند. اما اگر کاشی کاری مدنظر باشد نیازی به بازسازی کلی نیست.

بله میتوان کاشی حمام جدید را با چسب مخصوص کاشی روی کاشی قدیمی نصب کرد. اما جنس چسب کاشی باید مرغوب باشد و چسب بتن را هم به آن اضافه کرد.

بنا بر تجربه بهترین انتخاب برای سقف حمام و دستشویی استفاده از سقف کاذب پی وی است. زیرا هم نصب آن آسان و مقرون به صرفه است است و هم آنتی باکتریال است.

استفاده از پانل های ال ای دی با ابعاد ۴۰ در ۴۰ و یا ۶۰ در ۶۰ بهترین گزینه برای چراغ حمام است. زیرا هم مصرف کمی دارد و هم تامین نور عالی دارد.

پرسش و پاسخ دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی

تعداد پرسش و پاسخ : 2

2 پاسخ

  1. سلام
    برای طراحی و اجرا سرویس بهداشتی و حمام نیاز به راهنمایی دارم

    1. سلام.. بله در خدمت شما هستیم. لطفاً از طریق پیامرسان واتساپ، روبیکا یا ایتا با شماره موبایل 09121022495 مهندس صادقی در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *