گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

دکوراسیون کافی شاپ

ساخت و طراحی دکوراسیون کافی شاپ ، دکور کافی شاپ و دکوراسون کافه به سبک مدرن و سنتی

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله دکوراسیون کافی شاپ

طراحی دکوراسیون کافی شاپ

طراحی دکوراسیون کافی شاپ را میتوان مهمترین عامل در جذب مشتری به حساب آورد. جدا از بحث نوشیدن قهوه و یا سرو یک غذای سبک در کافه ها توجه به این مسئله که معمولاً کافه ها برای انواع قرارهای اجتماعی و یا کاری و یا برگزاری جشن ها مورد استفاده قرار میگیرند دکور کافی شاپ را برای جلب مشتری بسیار حیاتی میکند. اولین نکته ای که باید در نظر گرفت توجه به ایده صاحبان کافی شاپ است که چه مدل کافه ای را در ذهنشان تجسم کرده اند. برخی بدنبال یک کافه مدرن و برخی بدنبال ساخت یک کافه سنتی هستند. هر کدام از این نوع کافه ها مشتری های خاص خود را دارند. دکوراسیون کافی شاپ بطور کلی به طراحی مجموعه المان هایی در فضا گفته میشود که حس لذت بردن را در ذهن مشتری تداعی کند. طراحی دکوراسیون کافی شاپ در فضای داخلی بسیار شبیه به طراحی دکوراسیون رستوران میباشد. تفاوت اصلی آنها در نوع نورپردازی است. به عنوان مثال در کافی شاپ های کوچک بهتر است از شلوغی فضا تا حد امکان کاسته شود تا مشتریان احساس آزار و بی قراری در فضا نکنند. اما در مورد کافی شاپ های بزرگتر این مسئله دقیقاً برعکس است. با توجه به ازدحام بیشتر جمعیت در کافه های بزرگتر قاعدتاً صدای افراد در محیط بیشتر شنیده میشود. از این رو استفاده از المان های متناسب با فضای شلوغ حس بهتری را در مشتریان ایجاد میکند.

با توجه به اصول علمی و مهندسی طراحی دکوراسیون کافی شاپ 5 طرح اصلی را برای شما شرح خواهیم داد :

طراحی صنعتی کافی شاپ

ایده اصلی این نوع طراحی از مراکز صنعتی مانند انبارها ، کارخانه‌ها و دیگر فضاهای صنعتی الهام گرفته است . در زیر شاخصه های اصلی یک کافی‌شاپ با دکوراسیون سبک صنعتی آورده شده ‌است:

  • المان های معماری ظاهری مانند لوله‌ ها، آجر، تیر سقف و چوب کهنه شده

  • تجهیزات فلزی ، مانند چراغ های سیمی، لوله های آب و دیوارهای بتنی

  • اشکال هندسی مربعی و مستطیلی و اشکال بلوکی. میتوان با استفاده از کناف به راحتی این اشکال را اجرا کرد.

  • اجزای مکانیکی مثل چرخ دنده‌، پیچ و مهره که بهتر است حالت کهنه و زنگ زده داشته باشد.

  • استفاده از متریال صنعتی مانند چرم، مس، سنگ و آلومینیوم

  • طیف رنگی : طوسی، سیاه، برنزه، سفید و قهوه ای تیره ، مانند خرمایی

طراحی مدرن کافی شاپ

تزیین سبک مدرن در نیمه اول قرن بیستم محبوبیت پیدا کرد. یک اصل اساسی این سبک طراحی این است که فرم باید تابع را دنبال کند، به این معنی که هر قطعه مبلمان و تزیین باید با یک هدف عملی و عمدی ساده باشد. شاخصه های اصلی معماری در طراحی دکوراسیون مدرن کافی شاپ در زیر آورده شده است:

  • خطوط موجدار و سطوح صاف

  • فقدان جزییات پیچیده

  • ترکیب عناصر راحت و پیچیده

  • خطوط تمیز و رنگ‌های خنثی ممکن است با لوازم جانبی ضخیم، روشن و بافت مانند یک مبل رنگ روشن، بالش‌ها و یا یک قطعه هنری انتزاعی متعادل شوند.

  • بافت پارچه ای مانند ابریشم، مخمل، کتان، یا پشم

  • سطوح فلزی تمیز، مثل فولاد ضد زنگ، نیکل و کروم که سطوح صاف و براقی به خود گرفته باشد.

  • استفاده از رنگ چوب تیره در دکوراسیون کف و دیوار

  • بدون در هم ریختگی ، تمیز و سازمان ‌یافته

  • طیف رنگی : قهوه‌ای ، طوسی مایل به قهوه ای ، کرم یا سفید خالص

طراحی نوستالژیک کافی شاپ

یکی از انواع طراحی داخلی محبوب کافی شاپ طراحی فضا به فرم مغازه های دهه 50 و 60 ایران است. جدا از اینکه طراحی نوستالژیک خیلی خلاقانه است به همان نسبت نیز ارزانترین نوع طراحی دکور کافه است. فضای منحصر به فرد کافه با طراحی نوستالژیک میتواند یادآور صمیمیت و سادگی مردم در ده های 50 و 60 شمسی باشد. شاخصه های اصلی طراحی کافی شاپ به سبک نوستالژیک در زیر آورده شده است :

  • متریال منحصر به فرد یا متضاد از جمله پلاستیک، شیشه، پلکسی‌گلاس و غیره

  • خطوط تمیز، اشکال ساده هندسی

  • میز و صندلی با پایه های باریک و چوبی

  • اثاثیه ساده و چوبی

  • طیف رنگی : خاکستری دودی، سبز آووکادو، زرد رنگ، نارنجی

طراحی صمیمانه کافی شاپ

منظور از طراحی صمیمانه خلق فضایی است که در آن مشتریان حداکثر آرامش و آسایش را داشته باشند. در واقع هدف از این سبک طراحی، مشابه سازی فضای خانه است و تداعی کننده فضای راحت و صمیمی خانه در بین مهمانان شما است. استفاده از مبلمان راحتی و نورپردازی ملایم مشخصه اصلی این نوع طراحی است که برای کافی شاپ های کوچک بسیار ایده آل است. معمولاٌ در طراحی این نوع کافی شاپ از گچ کاری استفاده میشود. در زیر شخاص های اصلی معماری کافی شاپ با طراحی صمیمانه آورده شده است:

  • نور گرم، نور نرم، شمع، شومینه و چراغ های رشته ‌ای

  • استفاده از چوب و سنگ

  • بافت نرم و ترکیبی از مواد و الگوهای نرم

  • بالش پشمالو، فرش‌های مخمل و نرم

  • صندلی راحتی و کاناپه با کوسن های رنگی

  • طیف رنگی : رنگ ‌های خنثی، رنگ ‌های خاکستری روشن، قهوه‌ای و کرم

طراحی رستیک کافی شاپ Rustic

طراحی داخلی رستیک یکی از سبک های اصلی معماری است. شکل و شمایل روستایی و ساده و بی آلایش در این سبک از معماری طرفداران خاص خودش را دارد. طراحی رستیک شامل طیف گستره‌ای از عناصر طبیعی است . طراحی رستیک میتواند از دکوراسیون داخلی یک خانه روستایی و یا یک کلبه جنگلی استفاده کند. البته استفاده از این نوع طراحی برای کافه در شهر تهران خیلی مرسوم نیست و معمولاً در شهر های توریست پذیر ایران این نوع از کافه ها بیشتر مشاهده میشود. شاخصه های اصلی معماری طراحی رستیک کافی شاپ در زیر آورده شده است :

  • استفاده از عناصر طبیعت از جمله گیاهان در گلدان‌ ها و یا دیواره سبز

  • تاکید بر استفاده از انواع چوب، از جمله چوب ترمو که به ترمووود شناخته میشود

  • المان های خانه های روستایی مانند فانوس و شیشه های رنگی

  • تاکید بر زیبایی زمخت

  • متریال چوب، سنگ، فلز

  • طیف رنگی : رنگ‌های خنثی مانند برنزه، کرم، قهوه‌ای و سبز

دکوراسیون کافه

برای دیوار دکوراسیون کافه میتوان از انواع دیوارپوش استفاده کرد. در کافه های مدرن استفاده از دیوارپوش سه بعدی ام دی اف و یا پی وی سی با نورپردازی صحیح بسیار جلب توجه میکند. در صورتی که میخواهید هزینه کمتری بکنید میتوان از نقاشی ساختمان با رنگ روغن استفاده کنید. معمولاً در کافه های کوچک بهتر است از رنگ روشن و در کافه های بزرگتر بهتر است از رنگ های تیره تر استفاده شود. رنگ طوسی روشن و یا طوسی تیره برای این منظور عالی است. در طراحی دکوراسیون کافه سنتی نیز برای دیوار میتوان از انواع آجر نما استفاده کرد. استفاده از آجر نما طرح روستیک بهترین انتخاب است زیرا حس فضای سنتی را در مشتری القا میکند. در صورتیکه فضای کافه شما کلاسیک است میتوان از کاغذ دیواری استفاده کرد. البته توجه داشته باشید استفاده از کاغذ دیواری ارزان قیمت به شدت دکوراسیون کافه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

برای سقف دکوراسیون کافی شاپ بهترین انتخاب استفاده از کناف است. کناف سقف با توجه به قابلیت انعطاف معماری بالایی که دارد و همچنین خاصیت رنگ پذیری و نورپردازی بالا میتواند بهترین گزینه باشد. استفاده از این نوع مخصوصاً در کافه های به سبک مدرن بسیار توصیه میشود. در صورتی که میخواهید هزینه کمتری برای دکوراسیون کافه بکنید میتوانید از به یک رنگ آمیزی ساده اکتفا کنید. در این صورت بهتر است تمرکز بودجه ای خود را بیشتر بر روی متریال مصرفی میز و صندلی خود بگذارید.

برای کف دکوراسیون کافه میتوان از پارکت لمینت و یا سرامیک کف استفاده کرد. توجه به این مسئله ضروری است که لمینت باید مناسب فضاهای با رفت و آمد بالا باشد و استاندارد AC4 داشته باشد در غیر اینصورت پس از مدت کوتاهی مجبور به تغییر کفپوش خود خواهید شد. همچنین در انتخاب سرامیک کف بهتر است از سرامیک پرسلان با رنگ مات استفاده کنید زیرا برگشت نور چراغ ها در کف اصلاً برای فضای کافه مناسب نیست. همچنین سرامیک کف کافه نسبت به پارکت لمینت قابلیت شستشوی بالایی دارد و گزینه مناسبتری است.

یکی از مسائلی که در طراحی کافی شاپ باید رعایت کرد این است که فضای کافی شاپ به گونه ای باشد که مشتریان شما به شما وفادار بمانند. برای حصول این شرایط در واقع طراحی باید به گونه ای صورت بگیرد که مشتریان را مهمان خود بدانید و با فراهم آوری یک فضای دوستانه و پر آرامش آنها را مجدداً برای حضور در کافه شما ترغیب کنید. شاید در گذشته کافی شاپ برای قرار ملاقات بین افراد طراحی و ساخته میشد اما امروزه کافی شاپ ها طیف گسترده ای از مشتریان دارند که هریک بنا به دلایلی مهمان شما هستند. به عنوان مثال شخصی با لپ تاپ کار میکند و یا شخصی مطالعه میکند، افرادی برای قرار کاری به کافه شما آمده اند و یا قرار شخصی دارند. و در هر صورت با شناخت نیاز جامعه هدف و طیف مشتریان میتوان بهترین طراحی کافی شاپ را انجام داد که قطعاً منجر به بهبود شرایط کسب و کارتان خواهد شد. در ابتدای کار باید این مسئله را در نظر داشت که هدف از احداث یک کافی شاپ کسب درآمد است. اگر کسب و کار شما پر رونق نباشد پس از مدت کمی مجبور به تغییر شغلتان هستید. همچنین این مسئله را در نظر داشته باشید که دکوراسیون پرخرج برای کافی شاپ القا کننده این مسئله به مشتریان شما است که احتمالاً قیمت نوشیدنی های شما بالا است. همچنین از آنجایی که اکثر مشتریان کافی شاپ جوان و نوجوان هستند شما طیف گسترده ای از مشتریان را بدون اینکه حتی آنها را جذب کنید از دست خواهید داد. 3 ویژگی اصلی که هر کافه داری باید در طراحی دکوراسیون خود مد نظر قرار دهد به شرح زیر است:

1- برند سازی کافی شاپ : با توجه به این مسئله که شما در کافه داری تنها نیستید و رقبای بسیاری دارید برند سازی باعث میشود که یک سر و گردن از دیگر رقبای خود بالاتر بیایید. برند شما نشان دهنده هویت، شخصیت و همچنین سطح فعالیت شما است. برند سازی در طراحی دکوراسیون کافی شاپ تقریباً اصل اول است. برند شما در ذهن مشتریان شما حک میشود، میتوانید روی نقشه های مسیریابی خود را ثبت کنید و همچنین در شبکه های اجتماعی به تبلیغ کافی شاپ خود مشغول شوید. برند کافه باید متناسب با فرهنگ ایرانی باشد. هرچه برند شما ساده تر باشد در ذهن افراد ماندگاری بیشتری دارد.

2- نورپردازی هوشمندانه : نورپردازی کافه را میتوان مهمترین بخش طراحی دکور نامید. با توجه به فضا و کاربری میتوان از دو شیوه نورپردازی ملایم و یا نورپردازی روشن استفاده کرد. اگر کافه شما کوچک و کم جمعیت است بهتر است از نورپردازی ملایم استفاده کنید زیرا نورپردازی روشن کافه شما را خیلی کوچک نشان میدهد این امر باعث میشود مشتریان شما پول زیادی بابت اجناس شما پرداخت نکنند و به زبان عامیانه شما را جدی نگیرند. استفاده از تکنیک نورپردازی ملایم برای کافه کوچک در واقع کافه شما را به محل دنجی برای قرار ملاقات های شخصی تبدیل خواهد کرد. عامه زوج های جوان کافه دنج را برای قرار ملاقات به کافه های شلوغ ترجیح میدهند. اما در روی دیگر اگر کافه شما بزرگ و شلوغ است حتماً باید از نورپردازی روشن استفاده کنید زیرا جدا از اینکه شما میتوانید از بزرگی کافه خود حداکثر استفاده را بکنید کافه شما طیف گسترده تری از مشتریان را در خود جای خواهد داد.

3- استفاده از قابلیت شبکه های اجتماعی : امروزه تقریباً همه به این نتیجه رسیده اند که شبکه های اجتماعی بر رونق کسب و کارهایی نظیر کافی شاپ و رستوران تأثیر مشتقیم دارد. مطالعات علمی نشان میدهد که مردم از بیرون رفتن و بیرون از خانه غذا خوردن و یا نوشیدن قهوه و چایی لذت میبرند. با رشد رسانه‌های اجتماعی، افراد بیشتری سعی  میکنند تا تجربیات خود را با دیگران از طریق تصاویری مانند شبکه اجتماعی اینستاگرام به اشتراک بگذارند، در واقع این یک تکنیک بازاریابی رایگان است. اهمیت برند سازی که قبلاً در مورد آن گفتیم در این مورد تأثیر مستقیم دارد. طراحی کافی شاپ شما باید به گونه ای باشد که مشتریان شما تمایل به برگزاری جشن ها و مهمان خود در آن داشته باشند تا با اشتراک گذاری کافی شاپ شما در اینستاگرام و یا سایر شبکه های اجتماعی افراد بیشتری را برای حضور در کافه شما ترغیب کنند.

طراحی کافی شاپ

همانند طراحی دکوراسیون مغازه اولین مسئله ای که باید در نظر گرفت محل قرارگیری کافی شاپ است. اگر کافی شاپ داخل پاساژ باشد طراحی کافی شاپ باید متناسب با طراحی پاساژ باشد. به بیان ساده تر در صورتی که کافی شاپ در یک پاساژ مدرن باشد طراحی یک کافه به سبک سنتی عملاً هدر دادن پول به حساب می آید و یا برعکس اگر یک خانه قدیمی را به عنوان محل کافی شاپ در نظر گرفته باشید طراحی یک کافه مدرن در جذب مشتری شکست خواهد خورد. متاسفانه بسیاری از کارفرمایان بدون توجه به طراحی اصولی اقدام به دکور کافی شاپ کرده اند و پس از مدتی به دلیل ضرر و زیان مجبور به تغییر دکور و یا در مواردی مجبور به تغییر شغل خود شده اند. پس از تعیین سبک طراحی کافی شاپ نوبت به چیدمان المان های کافی شاپ در کنار یکدیگر است. محل قرارگیری آشپزخانه کافی شاپ، فاصله میزها از یکدیگر، نورپردازی داخلی کافی شاپ ، تهویه مناسب هوا و همچنین متریال مناسب ساخت دکور کافی شاپ از این جمله اند.

در ایران معمولاً بر خلاف دیگر کشورها از نورپردازی کم استفاده میشود. مخصوصاَ که امروزه استفاده از چراغ ادیسون در طراحی کافی شاپ بسیار مد شده است. اما باید در نظر داشت کافه های با نور کم بیشتر برای افراد جوان مناسب است و امکان دارد طیف وسیعی از مشتریان میانسال نشستن در کافه های کم نور را ترجیح ندهند. همچنین در صورتی که انواع غذا را در کافه خود سرو میکنید نورپردازی کم اشتباه بزرگی است و ممکن است در جذب مشتری موفق نباشید.

مکان های بسیاری را برای احداث یک کافی شاپ میتوان در نظر گرفت. مغازه های تجاری داخل پاساژ، مغازه های کنار خیابان، خانه های قدیمی، فضای باز محوطه های برج های مسکونی و تراس برج ها و یا روف گاردن میتوانند گزینه های خوبی باشند. معمولاً کافه هایی که در روف گاردن و یا تراس برج ها احداث میشوند در جذب مشتری بسیار موفق هستند. البته قاعدتاً هزینه اجاره چنین مکانی بسیار زیاد است اما بازگشت سرمایه آن به راحتی امکانپذیر است. ساخت کافه در روف گاردن برج با توجه به ویو عالی آن بسیاری را علاقمند به گذراندن وقت خود در کافه شما خواهد کرد. یکی از نکاتی در اجرای کافی شاپ در روف گاردن باید به آن دقت شود عایق کاری رطوبتی پشت بام است. به این منظور میتوان از ایزوگام شرق و یا عایق رطوبتی مخصوص روف گاردن استفاده کرد. استفاده از عایق رطوبتی مناسب میتواند از خسارات ناشی از نشت آب به طبقات پایین جلوگیری کند.

از نکاتی که در ساخت کافه های فضای باز باید در نظر داشت میتوان به استفاده از سیستم گرمایشی در فصل زمستان، استفاده از سایه بان در فصل تابستان، طراحی فضای سبز اطراف کافه و همچنین رعایت حریم کافه و خیابان در کافه هایی که کنار خیابان احداث میشوند اشاره کرد. در صورتیکه کافه در مغازه تجاری کنار خیابان باشد میتوان با قراردادن چند میز و صندلی در پیاده رو خیابان فضایی را برای افراد علاقمند به نشستن در فضای آزاد ترغیب کرد. البته باید در نظر داشت در فصول سرد سال حتماً از هیتر برقی استفاده کنید در غیر اینصورت مشتری های شما هیچوقت در فضای سرد مایل به نشستن نیستند.

دکوراسیون کافی شاپ رستیک
دکوراسیون کافی شاپ رستیک
دکوراسیون کافی شاپ ارزان
دکوراسیون کافی شاپ ارزان
دکور کافه بیرون بر
دکور کافه بیرون بر
دکوراسیون کافی شاپ با الهام از طبیعت
دکوراسیون کافی شاپ با الهام از طبیعت
دکوراسیون کافی شاپ مدرن
دکوراسیون کافی شاپ مدرن
دکوراسیون کافه بیرون بر
دکوراسیون کافه بیرون بر
دکور کافی شاپ مدرن
دکور کافی شاپ مدرن
دکوراسیون کافی شاپ صمیمانه
دکوراسیون کافی شاپ صمیمانه
برند سازی کافه
برند سازی کافه
دکوراسیون کافه با طراحی صنعتی
دکوراسیون کافه با طراحی صنعتی
برند سازی برای کافی شاپ
برند سازی برای کافی شاپ
دکور کافه ارزان
دکور کافه ارزان
طراحی مدرن سقف کافه
طراحی مدرن سقف کافه
طراحی خلاقانه ورودی کافه
طراحی خلاقانه ورودی کافه
طراحی دکوراسیون کافه لوکس
طراحی دکوراسیون کافه لوکس
دکوراسیون نوستالوژیک کافه
دکوراسیون نوستالوژیک کافه
دکور کافه روباز
دکور کافه روباز
دکور کافه رستیک مدرن
دکور کافه رستیک مدرن
طراحی کافی شاپ کوچک
طراحی کافی شاپ کوچک
دکوراسیون کافی شاپ بزرگ
دکوراسیون کافی شاپ بزرگ
دکوراسیون مینیمالیستی کافه
دکوراسیون مینیمالیستی کافه
طراحی کافه مدرن
طراحی کافه مدرن
دکور کافه بزرگ
دکور کافه بزرگ
کافه مدرن و مینیمالیستی
کافه مدرن و مینیمالیستی
طراحی کافی شاپ کتابفروشی
طراحی کافی شاپ کتابفروشی
نورپردازی کافی شاپ
نورپردازی کافی شاپ
استفاده از المان مدرن در کافه
استفاده از المان مدرن در کافه
استفاده از نور طبیعی در کافه
استفاده از نور طبیعی در کافه
طراحی نورپردازی کافه
طراحی نورپردازی کافه
طراحی کافه مانند خانه
طراحی کافه مانند خانه
دکوراسیون فضای روباز کافه
دکوراسیون فضای روباز کافه
طراحی ورودی کافی شاپ
طراحی ورودی کافی شاپ

پرسش و پاسخ دکوراسیون کافی شاپ

تعداد پرسش و پاسخ : 3

3 پاسخ

  1. از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.

  2. سلام من قصد دارم منزل پدری را که قدیمی ساز هست را تبدیل به کافه بکنم و حیاط را هم سقف دار بکنم. برای طراحی و اجرا میتونم از شما کمکم بگیرم؟

    1. سلام.. بله امکان این کار هست و در حال حاضر تبدیل خانه های قدیمی به کافه بسیار مرسوم است و بدلیل تلفیق فضای سنتی و مدرن در طراحی دکوراسیون کافی شاپ از بازخورد خوبی هم در جامعه برخوردار است. پیشنهاد میکنیم از حیاط را مسقف نکنید. در فصول گرم از پنکه و سیستم مه پاش و در فصول سرد سال از هیتر استفاده کنید. لطفاً برای هماهنگی برای بازدید با شماره های دفتر هماهنگ کنید.
      موبایل مهندس صادقی : 09121022495

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *