گروه ساختمانی سیمرغ

44287244 – 44287287 – 09121022495 مهندس صادقی

نورپردازی ساختمان

طراحی و اجرا نورپردازی ساختمان ، نورپردازی نما ، نورپردازی خانه ، نورپردازی سقف و نورپردازی داخلی

به روز رسانی در
مهندس صادقی

مدیرعامل گروه ساختمانی سیمرغ
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مقاله نورپردازی ساختمان

نورپردازی ساختمان

یکی از عواملی که در تغییر دکوراسیون منزل بسیار تاثیرگذار است و عمدتاً به چشم می آید نورپردازی ساختمان است. نورپردازی ساختمان را میتوان به دو دسته کلی نورپردازی اصلی و نورپردازی فرعی تقسیم کرد. هدف از نورپردازی داخلی اصلی تامین روشنایی کافی برای فضای معماری مورد نظر است. عمدتاً تامین روشنایی نورپردازی خانه توسط لوستر صورت میگیرد. قاعدتاً لوستر داخلی باید هماهنگ با وسایل منزل باشد. در صورتی که سبک کلی منزل کلاسیک باشد میتوان از لوستر برنزی یا برنجی استفاده کرد. اما اگر سبک طراحی داخلی منزل مدرن باشد برای نورپردازی خانه باید متناسب با طرح کلی از لوستر مدرن یا در مواردی نوار نور کناف سقف استفاده کرد.

هدف از نورپردازی فرعی غالباً نورپردازی داخلی تزیینی است. عمدتاً به منظور نورپردازی داخلی فرعی از انواع نور مخفی شلنگی و هالوژن استفاده میشود. برای تعبیه هالوژن سقف و یا نور مخفی باید سیستم سقف گچ کاری یا سقف کناف در طراحی داخلی دکوراسیون از پیش تعیین شود. برای نورپردازی مغازه و یا سقف فضای اداری میتوان با پانل های LED نورپردازی اصلی و دیوارکوب های دکوراتیو نورپردازی فرعی را تامین کرد. همچنین تعیین تعداد وسایل نورپردازی داخلی به مساحت کلی فضا و کاربری آن بستگی دارد که توسط نرم افزارهای مخصوص مهندسی تعیین میشود.

بطور کلی نورپردازی ساختمان باید حین طراحی داخلی در نظر گرفته شود زیرا تاسیسات برقی مانند سیم کشی ساختمان و مخصوصاً تجهیزات و وسایل نورپردازی داخلی دکوراتیو باید توکار اجرا شود. به عنوان مثال چنانچه پس از اتمام گچکاری و نقاشی ساختمان به فکر نورپردازی دکوراتیو سقف یا دیوار بیفتیم مجبور به تخریب مسیر لوله برق و جایگذاری لوله پلیکا برق و کلید و پریز هستیم.

روشنایی کافی یکی از مهمترین الزامات الکتریکی در هر دو محیط مسکونی و تجاری میباشد. تنها تعداد المان های نورپردازی مانند تعداد چراغ و لامپ های با شدت نور بیشتر برای نورپردازی مناسب کافی نیست، بلکه ترکیب مناسب نورپردازی با توجه به کاربری محیط و همچنین سبک طراحی است که بهترین حالت نورپردازی ساختمان را ایجاد خواهد کرد. نورپردازی مناسب و اصولی فضای منزل یا دفترکار و طراحی دکوراسیون اداری را به کلی تغییر میدهد. به عنوان مثال در محیط اداری نورپردازی باید به گونه ای باشد که ضمن تامین نور برای کارمندان مصرف انرژی را به حداقل برساند و همچنین ترکیب نور به گونه ای باشد که کارمندان از نور شدید خسته نشوند. به عنوان یک اصل کلی بهتر است که نورپردازی به رنگ مهتابی متمایل شود زیرا چشم انسان در مقابل نور مهتابی دیرتر خسته میشود.

استفاده از لامپ های پر مصرف باعث اتلاف انرژی و تولید گرما در محیط میکند. همچنین استفاده از لامپ های فنری به دلیل شدت نور ضعیف دیگر از رده خارج شده است. لامپ های COB در مقایسه با لامپ های SMD از شدت نور بیشتری برخوردار هستند. همچنین اگر حین برقکشی ساختمان از مکانیزم پریز دیمر دار استفاده شود، با استفاده از لامپ های قابل تنظیم میتوان شدت نور را به صورت مطلوب تنظیم کرد. همچنین بهترین گزینه برای نورپردازی اداری استفاده از چراغ سقفی ال ای دی است که در بازار اصطلاحاً به آن لامپ پنلی سقفی میگویند. جدا از مصرف کم لامپ پنلی سقفی شدت نور آن کاملاً یکنواخت است و برای محیط های اداری و تجاری گزینه بسیار مناسبی هستند.

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نما اصطلاحاً نورپردازی خارجی ساختمان را میتوان به دو دسته کلی نورپردازی نمای ساختمان و نورپردازی محوطه ساختمان تقسیم کرد. در صورتی که از آجر نما در نمای ساختمان استفاده شود معمولا بطور معمولاً از وال واشر خطی در نورپردازی نما استفاده میشود که البته این مطلب نیز با توجه به طراحی نما و توسط مهندس معمار تعیین میشود. جهت نورپردازی نما ساختمان از مجموعه لامپ های پروژکتوری LED معروف به وال واشر ( wall washer ) استفاده میکنند. بنا بر طراحی سه بعدی نمای ساختمان تعداد، شدت نور و میزان روشنایی ( وات مصرفی لامپ ) تجهیزات نورپردازی نما تعیین میشود. همچنین با توجه به اینکه در برخی موارد دسترسی مجدد به تجهیزات سیستم نورپردازی نما ساختمان جهت تعمیر لامپ های از کار افتاده به سختی امکانپذیر است از این رو در انتخاب کالای مورد نظر حداکثر دقت و وسواس باید صورت بگیرد.

به منظور نورپردازی محوطه میتوان از انواع دیوارکوب های حیاط ، چراغ های پایه دار باغی و پروژکتورهای LED استفاده کرد.  جهت نورپردازی تزیینی و دکوراتیو محوطه نیز میتوان از انواع چراغ های پایه دار حبابی ، لامپ های دفنی ، SMD شلنگی ضد آب ( جهت روشنایی مسیر ) استفاده کرد. همچنین برای نورپردازی درختان میتوان از پروژکتورهای زیر درختی و لامپ های رشته ای LED ( معروف به ریسه بارانی ) استفاده کرد.

نورپردازی نمای خارجی ساختمان و نورپردازی فضای بیرونی ساختمان برای هر دو منظور افزایش امنیت ساختمان و همچنین زیبا سازی محیط کاربرد دارد. در شرایطی که نورپردازی نمای ساختمان اصولی و مهندسی صورت بگیرد و همچنین اگر از تجهیزات مناسب و مطابق با استاندارد استفاده شود، با درک بازی بین نور و تاریکی، معماران می‌توانند از کنتراست و سایه برای ایجاد فضاهای الهام‌بخش و جذاب استفاده کنند. نقطه شروع اصلی طراحی نورپردازی نمای ساختمان در نظر گرفتن هدف طراحی اولیه است. قصد از نورپردازی برجسته سازی ویژگی های معماری ساختمان در شب است و یا اینکه هدف روشن کردن مسیر و افزایش امنیت ساختمان است. به عنوان مثال در ساختمان های با نما رومی برجسته سازی ابزار سنگ ساختمانی زیبایی را در شب دوچندان میکند. برای نورپردازی نمای رومی که یا با استفاده از سنگ و یا با استفاده از سیمان سفید ساوه انجام میشود و با توجه به اینکه در شب نیاز به تجربه و تخصص است در غیر اینصورت نتیجه کار جدا از اتلاف هزینه عایدی دیگری ندارد. انواع نورپردازی خارجی ساختمان به صورت زیر دسته بندی میشوند:

1- روشنایی کلی خارجی ساختمان : هدف از روشنایی کلی ساختمان بالا بردن ضریب امنیتی ساختمان است. با توجه به استفاده از دوربین مدار بسته در اکثر ساختمان ها و قابلیت دید در شب آنها نیاز به نورپردازی اصلی خارجی ساختمان برای بالا بردن وضوح تصاویر بسیار واجب است. همچنین استفاده از تجهیزات مناسب نورپردازی به گونه ای که در مقابل باران آسیب نبینند ضروری است.

2- نورپردازی محیطی : هدف از روشنایی محیطی ساختمان در واقع روشنایی کلی محیط بیرون ساختمان است. یکی از اشتباهات رایج در نورپردازی محیطی استفاده بیش از تجهیزات نورپردازی است. استفاده زیاد از لامپ در شب موجب آزار همسایگان و ساکنین ساختمان میشود. همچنین با بالا رفتن مصرف برق و فشار بالا به سیم راد افشان سحر در ساختمان پس از مدتی ساکنین دستور به خاموش کردن لامپ ها میدهند که اینکار منجر به کاهش امنیت ساختمان میشود.

3- نورپردازی دیوارها و حجم دهی : هدف از این نوع نورپردازی معمولاً تأکید بر المان های معماری ساختمان است. المان هایی نظیر ابزار سنگ و نمای آجری و فضای سبز پیرامون ساختمان. در این نوع نورپردازی معمولاً از نورهای نقطه ای استفاده میشود. با توجه به نوع بلوک که در دیوارکشی محوطه استفاده میشود و همچنین لایه رویی آن میتوان اقدام به نورپردازی کرد. به عنوان چنانچه برای دیوارکشی از هبلکس استفاده شود معمولاً لایه رویی آن سیمان سفید و یا سنگ خواهد بود. برای این منظور از وال واشر برای نورپردازی خطی و از انواع پروژکتور برای نورپردازی نقطه ای استفاده میشود.

4- نورپردازی فانتزی : به منظور نورپردازی فانتزی ساختمان معمولاً از انواع ریسه بارانی و شلنگی ضد آب با پوشش سیلیکونی و انواع پروژکتور دفنی استفاده میشود. هدف از این نوع نورپردازی فقط زیبا سازی محیط ساختمان است. همچنین استفاده از چراغ حبابی در داخل باغچه ها و یا روی دیوار حیاط زیبایی محیط را دوچندان میکند.

نورپردازی سقف هال و پذیزایی
نورپردازی هال و پذیرایی
نورپردازی آبنما سنگی لابی
نورپردازی آبنما
نورپردازی آشپزخانه و زیر کابینتی
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی سقف حمام و سرویس بهداشتی
نورپردازی سقف حمام و دستشویی
نورپردازی تابلو لابی
نورپردازی تابلو سنگ طبیعی
نورپردازی آبنما سنگی حیاط
نورپردازی حیاط
نورمخفی شلنگی سبز
نور مخفی سقف هفت رنگ
نورمخفی شلنگی هفت رنگ
نور مخفی سقف هفت رنگ
نورپردازی داخلی منزل مسکونی
نورپردازی منزل
دیوارکوب منزل
نورپردازی دیوارکوب
نورپردازی سقف اتاق اداری
نورپردازی اداری
نورپردازی کانتر سنگی آشپزخانه
نورپردازی کانتر سنگی آشپزخانه
کانتر سنگی مرمریت پشت نور دار
نورپردازی کانتر سنگی مرمریت
نورپردازی سقف گچ کاری شده منزل
نورپردازی داخلی ساختمان
نورپردازی پشت تلویزیون
نورپردازی سنگ آنتیک
نورپردازی دکور ام دی اف
نورپردازی دکور
نورپردازی باغچه با چراغ توپی
نورپردازی باغچه
هالوژن سه پاور
هالوژن سقفی
نورپردازی سقف اداری
نورپردازی داخلی اداری
نورپردازی سقف کناف اداری
نورپردازی کناف سقف
نورپردازی با چراغ سقفی مطب پزشک
نورپردازی با چراغ سقفی روکار
نورپردازی سقف کلاس دانشگاه
نورپردازی با پانل سقفی ال ای دی
پانل LED سقفی
پانل سقفی ال ای دی
نورپردازی دیوار راه پله
نورپردازی داخلی
چراغ ال ای دی 60 در 60
چراغ سقفی ال ای دی
ابعاد پانل LED
ابعاد چراغ ال ای دی
پروژکتور برای نورپردازی نما و محوطه
پروژکتور نورپردازی
پروژکتور دفنی نما و محوطه
پروژکتور دفنی
وال واشر نورپردازی نما
وال واشر
شلنگی نور مخفی smd
شلنگی نور مخفی
شلنگی SMD
شلنگی نور مخفی اس ام دی
ریسه بارانی SMD
ریسه بارانی
مهتابی زیرکابینتی مدادی
مهتابی زیر کابینتی
لامپ SMD
لامپ هالوژن اس ام دی
دیوارکوب پروژکتوری
دیوارکوب پروژکتوری
دیوارکوب حیاط خورشیدی
دیوارکوب حیاط
نورپردازی درخت
نورپردازی درخت
گلدان نوردار
نورپردازی گلدان
تجهیزات نورپردازی باغ
تجهیزات نورپردازی محوطه
نورپردازی خانه لاکچری
نورپردازی داخلی مدرن

سوالات متدوال نورپردازی ساختمان

قیمت نورپردازی ساختمان شامل مجموع قیمت اجناس نورپردازی، اجرت برقکاری و اجرت نصب تجهیزات نورپردازی ساختمان است.

قیمت ریسه شلنگی مابین 15 هزار تومان تا 30 هزار تومان در هر متر طول با توجه به کارخانه سازنده و میزان روشنایی متغیر است.

لامپ SMD دارای طول عمر بیشتر، مصرف برق کمتر و روشنایی بیشتر است.

وال واشر نوعی از پروژکتور ال ای دی با توان بالا است که بیشتر برای نورپردازی نمای ساختمان استفاده میشود.

پانل سقفی ال ای دی در ابعاد مختلف و جایگزین لامپ های مهتابی قدیمی با مصرف کمتر و نور بیشتر و قابل استفاده در نورپردازی اداری است.

بله، ما در فروشگاه شهرک غرب تهران نمایندگی بهترین تولیدکنندگان تجهیزات نورپردازی ساختمان هستیم و تمامی اجناس با گارانتی شرکتی و زیر قیمت لیست شرکت ارائه میشوند.

پرسش و پاسخ نورپردازی ساختمان

تعداد پرسش و پاسخ : 9

9 پاسخ

  1. سلام آقای مهندس
    شما برای نورپردازی هال یک واحد حدوداً ۵۰ متری چه پیشنهادی دارید و لطفاً اسم برندهای لامپ را بگویید چون در بازار خیلی متنوع هست.
    مرسی

    1. سلام.. تجهیزات نورپردازی در بازار ایران بسیار متنوع و گسترده است. معمولاً تولیدات داخلی استاندارد و دارای گارانتی هستند اما اجناس چینی معمولاً بی کیفیت و فاقد گارانتی هستند. البته باید به این نکته توجه کرد که معمولاً تجهیزات نورپردازی چینی در مقایسه با انواع ایرانی آن ارزانتر است و دلیل اصلی خرید این تجهیزات نورپردازی ساختمان بی کیفیت نیز همین است که البته پس از مدتی منجر به پشیمانی خریدار خواهد شد. توصیه میشود از انواع لامپ و تجهیزات استاندارد و ساخت ایران استفاده کنید اما به عنوان تجربه عرض میکنم که گارانتی وسایل برقی خیلی معتبر نمیباشد اما بهتر است در هنگام خرید از نشان استاندارد ملی ایران بر روی کالا اطمینان حاصل کنید. شما میتوانید انواع تجهیزات روشنایی و نورپردازی را به صورت آنلاین از فروشگاه ما با مشاهده قیمت و مشخصات آن خریداری کنید. همچنین جهت دریافت لیست قیمت انواع تجهیزات نورپردازی ساختمان با شماره های فروشگاه تماس حاصل کنید و یا از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید.
      واتساپ مهندس صادقی : 09121022495

  2. فروشگاه الکتروتات فروشنده آیفون تصویری تابا Taba و کامکث Camax، محصولات روشنایی و نورپردازی ساختمان و لامپ ال ای دی، ریسه شلنگی ال ای دی، لوستر آویز، چراغ لاینی، پروژکتور و چراغ روکار و توکار استخری، چراغ سقفی و دیواری، پنل توکار و روکار، چراغ و پروژکتور فواره ای، سنگ نورانی ضد آب، درایور RGB، سنسور حرکتی و سایر محصولات مرتبط از برند های مطرح از جمله افراتاب Afratab، فور ام LED4M، مودی Modi، وی مکس Vmax، اپتونیکا Optonica، نویگیت Navigate و… با مناسب ترین قیمت بازار.

    1. سلام.. شلنگی LED که به آن شلنگی تک رنگ هم میگویند در تمامی رنگ ها در بازار موجود است. از رنگ های محبوب شلنگی LED به منظور نورپردازی ساختمان میتوان به رنگ های آفتابی، مهتابی و انبه ای اشاره کرد. همچنین شلنگی LED در رنگ های قرمز و سبز و آبی و غیره نیز موجود است. شلنگی LED به صورت متر طول و با جریان برق 220 ولت به صورت مستقیم وی با استفاده از ترانس نصب میشود. همچنین شلنگی LED ایرانی معمولاً با یکسال گارانتی تعویض به فروش میرسد و در صورت سوختن لامپ LED آن میتوان یک متر از آن را با شلنگی LED جدید با استفاده از پین های مخصوص تعویض کرد. شلنگی RGB که به شلنگی هفت رنگ و یا شلنگی مولتی کالر معروف است پس از نصب و به وسیله ریموت رنگ آن تغییر میکند. شلنگی RGB نیز مانند شلنگی LED با برق مستقیم 220 ولت کار میکند اما در حال حاضر هیچ برند ایرانی آن را تولید نمیکند و معمولاً وارداتی از کشور چین است و از این رو فاقد ضمانت و گارانتی تعویض است. بیشتر از شلنگی LED در نورپردازی هال و پذیرایی و از شلنگی RGB در نورپردازی اتاق خواب استفاده میشود. برای خرید شلنگی LED و شلنگی RGB با ضمانت و نصب و نورپردازی ساختمان با شماره های دفتر تماس بگیرید.
      شماره دفتر : 86091208
      شماره واتساپ مهندس صادقی : 09121022495

    1. سلام.. بطور کلی هالوژن های تولید داخلی از هالوژن های چینی بسیار با کیفیت تر هستند. برای خرید هالوژن به منظور نورپردازی داخلی ساختمان شرکت های افراتاب، پارس شعاع و پارس شهاب از بهترین و با کیفیت ترین نمونه های تولید داخلی هستند. در هنگام خرید هالوژن به وات مصرفی و همچنین گارانتی دقت کنید. طول عمر برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. همچنین با توجه به مدل نورپردازی نسبت به خرید هالوژن LED و یا SMD اقدام کنید. در صورتیکه آشنایی کافی به مدل نوردهی و طول عمر و کاربری هالوژن ها ندارید برای مشاوره در واتساپ پیام دهید.
      شماره واتساپ : 09121022495

  3. برای نورپردازی نورمخفی و سالن و اتاق ها چه پیشنهادی دارید؟
    مرسی از سایت خوبتون

    1. برای نورپردازی سالن و اتاق خواب معمولاً از ریسه شلنگی استفاده میشود. ریسه شلنگی نور مخفی در دو نوع تک نور که به آن شلنگی LED و نوع مولتی کار یا هفت رنگ که به آن RGB گفته میشود در بازار موجود است. فروش ریسه شلنگی نور مخفی هم به صورت متری و هم به صورت توپی انجام میشود. هر توپ از ریسه شلنگی 100 متر طول است. به ازای هر یک متر ریسه شلنگی با استفاده از خار یا پین به یکدیگر قابل اتصال هستند و از همانجا نیز قطع میشوند. در حال حاضر اگثر ریسه های شلنگی با برق 220 کار میکنند و برای اینکار نیاز به ترانس نیست. البته ریسه مولتی کار بدلیل اینکه با ریموت روشن و خاموش میشود و تغییر رنگ میدهد نیاز به ترانس دارد. ریسه شلنگی LED به دو صورت دو ردیفه و سه ردیفه در بازار موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *